کورش وثیق‌مهر، مدیرعامل شرکت گسترش صنایع ریلی ایران (ایرید) با اعلام این مطلب در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» گفت: آنچه سال‌ها با خروج ارز از کشور و خرید از شرکت‌های اروپایی با قیمت‌های گزاف شکل می‌گرفت توسط شرکت گسترش صنایع ریلی تولید شده و مورد تایید راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران نیز  قرار گرفته است.

وی افزود: با وجود اینکه تا کنون نیازمند خرید دستگاه‌های گران‌قیمت جوشکاری تکه مرکزی سوزن ریل از شرکت‌های انحصاری اروپایی بودیم، توانستیم با مطالعه اطلاعات و مدارک به‌روز در حوزه متالورژی جوش، روشی بومی را برای جوشکاری تکه مرکزی سوزن ریل برای استفاده در خطوط با سرعت ۱۶۰ کیلومتر و بیشتر ابداع و به صنعت ریلی کشور تقدیم کنیم. به‌زودی تکه مرکزی سوزن‌های تولید داخل در خطوط با سرعت ۱۶۰ کیلومتر شبکه ریلی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران نصب خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ایرید با اشاره به اهمیت سوزن ریلی در افزایش سرعت مجاز سیر در شبکه و بهره‌وری ناوگان گفت: سوزن یکی از کلیدی‌ترین اجزای زیرساخت ریلی بوده و خودکفایی و ظرفیت‌سازی در تولید آن، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و بیانگر توسعه صنعت ریلی کشور است. راهی که در خودکفایی این محصول در شرکت گسترش صنایع ریلی از سال‌های گذشته آغاز شده و امروز به نقطه بسیار مهمی رسیده است.

وثیق‌مهر گفت: اتصال ریل معمولی به تکه مرکزی سوزن ریل، مزیت‌هایی از جمله کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری، افزایش سرعت مجاز عبور وسیله نقلیه، امکان جوشکاری طویل سوزن، افزایش عمر مفید تکه مرکزی، بالا بودن صرفه اقتصادی، افزایش کیفیت و عمر تکه مرکزی و کاهش سرو صدا را به همراه دارد.

وی افزود: ظرفیت فعلی شرکت ایرید برای ساخت سوزن ریل با استفاده از این روش با احتساب یک نفر جوشکار ماهر و سه نیروی کمکی ۳۰۰ عدد تکه مرکزی در سال خواهد بود.

مدیرعامل شرکت ایرید با تشریح فناوری جوشکاری گفت: در تولید تکه مرکزی سوزن ریل از فناوری جوشکاری شیار باریک (Narrow gap) استفاده می‌شود. این فناوری به منظور کاهش حجم در جوش لب به لب طراحی شده است. به عبارت دیگر، جوشکاری شیار باریک با الکترود دستی فرآیندی است که با حرارت ایجاد شده توسط قوس بین الکترود فلزی پوشش‌دار و قطعه کار، عملیات ذوب و اتصال را ایجاد می‌کند. این روش متداول و انعطاف‌پذیر بوده و امکان اتوماسیون اتصالات را نیز فراهم می‌کند. همچنین بالا بودن خواص کششی نواحی اتصال جوش درز ریل و کاهش فاکتور شدت تنش در اطراف گرده جوش (به‌ویژه در قسمت پشت کف ریل) موجب می‌شود تا علاوه بر افزایش قابلیت تحمل بار محوری اتصال جوش درز ریل، ایمنی سیر و حرکت نیز افزایش یابد.