وی افزود: طبق آمار ۱۰ درصد پرسنل شرکت‌ها در بخش R&D آن شرکت کار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند و ما در حوزه خلیج‌فارس نیز باید سیاست‌ها و استراتژی‌هایمان را به این سمت معطوف کنیم. 

وی با تاکید بر اینکه نقش تحقیق و توسعه در دارایی‌های نامشهود شرکت‌ها بسیار جالب توجه است، اضافه کرد: در حال حاضر دانش و تکنولوژی آن قدر با اهمیت شده که بین ۶ تا ۲۰ درصد دارایی شرکت‌های پتروشیمی در دنیا را تشکیل می‌دهد و بر همین اساس  دانش و تکنولوژی جزو دارایی‌های نامشهود شرکت‌ها به شمار می‌آید. بازگیر در ادامه با اشاره به اینکه  ۶۹ درصد از اختراعات دنیا سال گذشته در بلوک شرق اتفاق افتاده و حدود ۳۰ درصد از اختراعات در آمریکای شمالی و اروپا رخ داده است گفت: این موضوع نشان می‌دهد که پیشرفت تکنولوژیک در شرق متمرکز شده است.  همچنین موسسه PWC در یک قرن تحقیقات خود عنوان کرده است که ۶۹ درصد از فعالیت‌های تحقیق و توسعه برای اثرگذاری در بخش فروش محصولات بوده است. 

مدیر برنامه‌ریزی هلدینگ خلیج‌فارس با تاکید بر اینکه  نباید بودجه‌های بخش تحقیق و توسعه را در شرایط کاهش درآمدها کم کنیم، گفت: تجربه شرکت‌های موفق در دنیا نشان می‌دهد با کاهش درآمد آن شرکت نه تنها بودجه R&D کاهش نیافته، بلکه افزایش نیز داشته است.  وی با تاکید بر اینکه این بودجه هزینه محسوب نمی‌شود، بلکه نوعی سرمایه‌گذاری است، افزود: هم‌اکنون نیز حدود ۸۵ درصد از پروژه‌های تحقیق و توسعه در صنعت پتروشیمی در پروژه‌های عملیاتی انجام می‌شود و ما نیز باید چنین رویکردی داشته باشیم.  علیرضا صدیقی‌زاده؛ مدیرعامل پتروشیمی کارون هم در این برنامه با اشاره به رشد ۴۰ درصدی تولید در این مجتمع پتروشیمی از ابتدای سال تاکنون نسبت به مدت مشابه در سال ۹۸ گفت: مصمم به افزایش ظرفیت تولید و نیز تکمیل زنجیره ارزش هستیم. وی افزود: به‌زودی ۲ محصول دیگر نیز در  پتروشیمی کارون به تولید خواهد رسید و به دنبال یافتن و تکمیل حلقه‌های مختلف تولید هستیم. گفتنی است در راستای سیاست‌گذاری‌های کلان صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس مبنی بر متنوع‌سازی سبد تولید محصولات با هدف تامین نیاز صنایع تکمیلی، تکمیل زنجیره ارزش و افزایش تاب‌آوری در شرایط تحریم‌های غیرقانونی، شرکت پتروشیمی کارون از تولید تجاری دو محصول جدید رونمایی کرد. با عرضه این دو محصول جدید علاوه بر بی‌نیازی از واردات و صرفه‌جویی ارزی، زمینه نیاز فعالان صنایع تکمیلی پتروشیمی در داخل کشور فراهم می‌شود. شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس متشکل از شرکت‌های تولیدی، مهندسی، بازرگانی، سرمایه‌گذاری، آموزشی و خدماتی به‌عنوان بزرگ‌ترین هلدینگ تخصصی پتروشیمی مطرح است. این شرکت طی 10 سال گذشته تحولات و تغییرات اساسی و مهمی از جمله، اعمال مدیریت سیستمی، تدوین برنامه‌های راهبردی برای خود و کلیه شرکت‌های زیرمجموعه، تنوع و سرمایه‌گذاری در سبد سرمایه برای بالا بردن ضریب سود‌آوری تولید متنوع محصولات و فرآورده‌های شیمیایی و پتروشیمیایی، احداث مجتمع‌ها و طرح‌های استراتژیک پتروشیمی و پالایشگاهی در مناطق مختلف کشور در راستای توسعه پایدار و با دیدگاه صیانت از محیط‌زیست واجرای استانداردهای ایمنی و بهداشت شغلی، در اختیار گرفتن فروش، صادرات و واردات محصولات بدون حضور واسطه، اجرای طرح‌های رفع تنگنای تولید در مجتمع‌های تحت پوشش، دستیابی حداکثر ظرفیت اسمی تولید در مجتمع‌ها و اخذ تسهیلات مالی و فاینانس را فراهم و در حوزه‌های مختلف به اجرا در آورده است.