پس از تحریم‌های آمریکا علیه ایران در سال ۹۶، دسترسی کاربران ایرانی به اکانت‌های اپ‌استور (فروشگاه آنلاین و اختصاصی توزیع نرم‌افزار گوشی‌های آی‌فون) مسدود شد و تنها راه دسترسی ایرانیان به اپلیکیشن و بازی‌های گوشی‌های محبوب اپل، نسخه تحت وب آنها بود. البته این راه نه‌تنها دردی را از کاربران ایرانی دوا نمی‌کرد، بلکه خطر هک شدن اپل آیدی و دسترسی به اطلاعات کاربران، همچنین محدودیت احراز هویت برای خرید گیفت کارت را نیز افزایش داده بود. همین دست از دغدغه‌ها بود که زمینه ظهور استارت‌آپ‌هایی مشابه اپ‌استور را در کشور فراهم کرد و از دردسرهای وابستگی به نسخه آمریکایی کاست.

مهناز میلانی، مدیر مارکتینگ اپ‌استور ایرانی آی‌اپس در خصوص فضای رقابت بین فروشگاه‌های آنلاین به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: «فضای بازار توزیع‌کنندگان نرم‌افزارهای آنلاین خصوصا در بستر سیستم‌عامل آی‌او‌اس چندان رقابتی نیست. در واقع تنها چیزی که یک فروشگاه را نسبت به دیگری متفاوت می‌کند، نحوه ارائه خدمات آن به مشتری است. نیاز اصلی این فضا آن است که بتواند درگذر زمان، جای خود را در دل کاربران باز کند و خاطرات تلخ استفاده از اپ‌استور‌های ایرانی را از ذهن آنها پاک کند.»

اپ‌استور‌ها یا فروشگاه‌های آنلاین سیستم‌عامل iOS، وظیفه توزیع آنلاین نرم‌افزار‌ها برای تلفن‌های همراه آی‌فون شرکت اپل را به عهده‌دارند. سابقه استفاده از فروشگاه‌های جانبی که در کنار نسخه اصلی اپ‌استور، به ایجاد شدن بعضی محدودیت‌ها توسط آمریکا برای چین برمی‌گردد. چینی‌ها در ضد حمله‌ای نسخه‌های چینی برای توزیع آنلاین نرم‌افزار و ارائه محتوا ایجاد کردند که آنها را از اپ استور آمریکایی بی‌نیاز کرد.

 تغییر مسیر اپل‌بازان ایرانی به اپ‌استور‌های داخلی

این مسوول شرکت مهام دانش‌افزار و اپلیکیشن آی‌اپس، یکی از اساسی‌ترین چالش‌های فعالان در این حوزه را بدبینی کاربران آی‌فون به اپ‌استورهای ایرانی می‌داند و اضافه می‌کند:‌ «بدگمانی کاربران به اپ‌استور‌های ایرانی، فعالیت تیم‌هایی که رسیدگی به خواسته مخاطب را اولویت خود قرار داده‌اند، مشکل کرده است. منشأ اصلی این مشکل نیز عدم خدمت‌رسانی مناسب مارکت‌ها و تجربه بدی است که کاربران آی‌فون داشته‌اند. با توجه به این مساله  در آی‌اپس، تلاش داریم همیشه در دسترس و پاسخگوی مخاطبان باشیم، تا قدمی در تغییر دادن این بینش منفی نسبت به اپ‌استورهای ایرانی برداریم. پشتیبانی تیم ما بسیار قوی است و در صورت وقوع هرگونه اختلالی در هر ساعتی از شبانه‌روز، آماده خدمت‌رسانی است. همچنین کاربران می‌توانند با اشتراک آی‌اپس نسخه اصلی اپلیکیشن‌های ایرانی که به دلیل تحریم‌های اپل علیه ایران از اپ‌استور حذف‌شده‌اند را راحت و بدون دردسر دانلود و نصب کنند. علاوه بر این آنها به آرشیو کاملی از برنامه و بازی‌های پولی اپ استور اصلی آی‌فون دسترسی دارند و می‌توانند بدون نیاز به اپل آی‌دی و دردسرهای نقل‌وانتقال‌های ارزی، به‌صورت کاملا رایگان و به تعداد نامحدود، دانلود کنند. گفتنی است که استور آی‌اپس برخلاف مشابهان خود، اشتراک‌های حساب کاربران را با گارانتی فعال‌سازی مجدد اکانت، ارائه می‌کند. به این معنی در صورت بروز هرگونه اختلال غیرمنتظره‌ای از سمت اپل در طول مدت اشتراک، تیم ما بدون دریافت هیچ‌گونه وجه اضافی؛ اکانت مشترکان را فعال می‌کند.»

 رشد چشمگیر آی‌اپس در طی دو سال

مدیر مارکتینگ اپ‌استور آی‌اپس در ادامه علت پیشرفت این اپ‌ستور را چنین بیان می‌کند: «اپ‌استور آی‌اپس در اردیبهشت‌ماه ۹۷  توسط گروهی از جوانان ایرانی راه‌اندازی شد تا دسترسی کاربران اپلیکیشن‌های موردنظر، بدون اپل آی‌دی و گیفت کارت و دردسرهای خرید ارزی را آسان کند. در بازار کسب‌وکار ما، خواسته مخاطب، نحوه خدمات‌رسانی مارکت‌ها و رسیدگی و توجه ویژه به آنها اهمیت زیادی دارد. در این راستا تیم ما تاکنون سعی کرده عملکرد متفاوت و بهتری نسبت به سایر رقبا داشته و ضمن رعایت استانداردهای لازم کیفی، رضایتی کاربران افزایش دهد. شناخت دقیق از بازار هدف و خواسته‌ با نیاز مخاطبان، به‌سرعت رشد ما کمک کرده و ما در بستر آی‌اپس توانسته‌ایم و در حال حاضر بیش از ۲۰ هزار برنامه و بازی ارائه کنیم.»

 کدهای تخفیف در دست کاربران اپ استور ایرانی

وی همچنین در خصوص وجه تمایز اپ‌استور آی‌اپس با سایر بازیکنان بازار می‌افزاید: «پشتیبانی شبانه‌روزی آفلاین و آنلاین، گارانتی حساب‌های کاربری و فعال‌سازی رایگان اکانت در طول مدت اشتراک در صورت بروز اختلال، ارائه اینترنت نیم‌بها برای کاربران آی‌اپس برای رفع دغدغه حجم مصرفی اینترنت در زمان دانلود اپلیکیشن‌ها؛ همگی از مزایای رقابتی این فروشگاه آنلاین به‌حساب می‌آید. همچنین آی‌اپس در حال مذاکره با سازمان‌های مختلف ازجمله اسنپ‌فود، فیلیمو و... برای ارائه کد تخفیف ویژه کاربران آی‌اپس است. بر این اساس کاربر آی‌اپس در عین دسترسی به امکان دانلود نسخه اصلی اپلیکیشن‌ها، می‌تواند از کد تخفیف و خدمات پلت‌فرم‌های مذکور بهره‌مند شود. کاربران می‌توانند با مراجعه بخش‌های ویژه‌ای که در آی‌اپس مخصوص کد تخفیف در نظر گرفته‌شده، کدهای تخفیف فعال و غیرفعال را مشاهده کنند. به‌علاوه آی‌اپس از توسعه‌دهندگان و کسب‌وکارهای نوپای ایرانی حمایت می‌کند تا بتوانند بدون هیچ‌گونه هزینه‌ای، محصولات خود را به دست کاربران برسانند و کسب‌وکار خود را در بستر آی‌اواس، گسترش بدهند.»

وی در پایان اشاره می‌کند تمامی برنامه‌های این اپ‌استور ایرانی حول محور رضایت کاربران ارائه می‌شود و این گروه نوید ارائه خدمات متنوع و همکاری با مجموعه‌های مورد علاقه مخاطبان در کنار افزایش سطح کیفی  خدمات را می‌دهد.