مگاپروژه‌ها نیازمند حمایت دولت

وی معتقد است: این پروژه صنعت شیرینی و شکلات کشور را یکباره متحول خواهد کرد و به عنوان الگوی صنعت شیرینی در منطقه و حتی دنیا خواهد درخشید. وی با تاکید بر اینکه محصولات این مگاپروژه از نظر کیفی و قیمتی و همچنین بسته‌بندی از شاخص‌های بسیار مناسبی برخوردار هستند، می‌گوید: این پروژه می‌تواند علاوه بر بازارهای صادراتی، مصرف‌کننده داخلی را نیز با برندی معتبر در صنعت شیرینی و شکلات مواجه سازد که حتی می‌تواند با برندهای معتبر دنیا مانند نستله، مارس و... رقابت کند.  سلطانی ادامه می‌دهد: دولت در عین حال باید از تولید به ویژه تولیداتی مانند مگاپروژه‌ها که می‌توانند نقش لکوموتیو را برای اقتصاد ایفا کنند، حمایت کند. این مدل باعث تقویت تولید و اشتغال خواهد شد و باعث می‌شود انگیزه‌ها برای سرمایه‌گذاری در تولید پایدار فراهم شود. در این رابطه دولت نباید خود را از مشورت‌دهی بخش‌خصوصی و تولیدکنندگان بزرگ محروم کند؛ بنابراین مسوولان دولتی به خصوص وزرای مسوول در حوزه صنعت، معدن و تجارت و کشاورزی و ... باید به جای بررسی بنگاهی و توجه به یک یا چند شرکت مشخص به صورت کلان به مشکلات تولید توجه کنند و فراموش نکنند که زمان مهم‌تر و گرانبهاتر از منابع است. مسوولان دولتی زمان را از بین می‌برند و این یکی از بزرگ‌ترین ضربه‌ها است که توجه به جزئیات بی‌اهمیت توسط مدیران دولتی به اقتصاد و تولید وارد کرده است؛ زیرا  باید موضوعات کلان اقتصادی مورد توجه دولت قرار گیرد.

 خوراک‌دهی زر برای صنایع دیگر

مجموعه زر با ۱۶ شرکت امروز توانسته یک زنجیره ارزش عظیم از مزرعه تا سفره مصرف‌کننده ایجاد کند که شامل کشنده‌های دریایی، سیلوهای ذخیره غلات، ترابری ریلی و جاده‌ای است؛ در مرکز ایران بندر خشک که توانایی دپوی غلات و انتقال آن به سایر مراکز را دارد و از سوی دیگر می‌تواند خوراک مورد نیاز پالایشگاه غلات زر را که ذرت به عنوان مواد اولیه دریافت می‌کند، تامین کند.  بخشی  از این غلات در اختیار خوراک دام و طیور قرار می‌گیرد و بخشی در اختیار صنایع مصرف‌کننده دیگر، که به گفته سلطانی ۷ هزار شرکت دیگر شامل شرکت‌های داروسازی، الکل‌سازی، صنایع نشاسته بر، صنایع شیرینی و شکلات، صنایع نان و...  از این مواد اولیه استفاده می‌کنند. در کنار این پالایشگاه مگاپروژه زرکام احداث خواهد شد که محصولات کیفی را به زودی در اختیار مصرف‌کننده داخلی و خارجی قرار خواهد داد که می‌تواند ایران را به زودی به عنوان صادرکننده بهترین برندهای حوزه شیرینی و شکلات به جهان معرفی کند.

از سوی دیگر عملیات تحقیق و توسعه در شرکت‌های زیرمجموعه زر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که بدون استثنا در دستور کار این مجموعه بوده و هست. تولید کیفی و ضرورت ارتقای توان کیفی و کمی ‌صادراتی از دیگر مشخصه‌های هلدینگ زر است که توسط مدیران و دست‌اندرکاران این مجموعه مورد تاکید خاص است. این موضوع باعث شد تا در حوزه ماکارونی این شرکت به عنوان صادرکننده نمونه کشوری در دوره‌های مختلف انتخاب شود.

سلطانی با اشاره به موضوع تفکیک مدیریت از مالکیت بر ضرورت اعتماد به مدیران در مجموعه‌های تولیدی اشاره کرد و گفت: یک مدیر کلان باید بر موضوعات مدیریتی در مجموعه تمرکز کند و مسائل تولیدی، آزمایشگاهی، تخصصی و ... را به مدیران آن مجموعه تفویض کند و به مدیران و نخبه‌های کشور اعتماد کند که ثمره آن راه‌اندازی و هدایت مجموعه‌هایی مانند زرماکارون خواهد بود.

 زیرمجموعه‌های زر

گلوکوزان، زرماکارون، سیلوهای زر، سمولنا، شرکت فروکتوز، نوشین‌ساز، زر ترابر، صنایع غذایی زر، مجتمع کیمیا زر، حمل و نقل ریلی ستاره ریل، مرکز رشد زر، زر اویل، زرکام و شرکت‌های خدماتی مانند توزیع و پخش از شرکت‌هایی محسوب می‌شوند که همه این شرکت‌ها به عنوان شرکت‌های معتبر کشور محسوب می‌شوند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های گروه زر احداث بنادر خشک در کشور است که با استفاده از سیستم ریلی کشور در شمال و جنوب ایران انبارهای ذخیره غله را ایجاد کرده است. کارکرد بین‌المللی نیز باعث شده کشورهای شمال ایران مانند روسیه، ترکمنستان، قزاقستان که تولیدکننده غلات هستند و در جنوب نیز کشورهای عربی مصرف‌کننده غلات هستند و این امر باعث می‌شود انتقال غلات از شمال به جنوب از این طریق تسهیل شود.  

مهم‌ترین محل نگهداری غلات در هشتگرد واقع شده که ظرفیتی نزدیک به یک میلیون تن را شامل می‌شود که از طریق مسیرهای ریلی که از شمال به جنوب متصل شده و در همین مسیر قرار گرفته اند؛ البته دسترسی به مسیرها و استان‌های دیگر نیز دسترسی بالایی به این انبار دارند.

زرماکارون دارای سه سایت تولیدی است که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های دنیا محسوب می‌شود و بالای ۷۰ نوع محصول ماکارونی در این سایت تولید و عرضه می‌شود.

شرکت دانش بنیان پالایشگاه غلات زر نیز دیگر شرکت این مجموعه است که توسط آنزیم‌هایی عملیات پالایش ذرت و گندم را انجام می‌دهد و محصولات مختلفی مانند فروکتوز، گلوکز، انواع نشاسته‌ها و ... که در سایر صنایع کاربرد بالایی دارند از این فرآیند حاصل می‌شوند.

این شرکت دارای شرکت‌های پخش مانند زرپخش و زرنگار پخش است که فروش مویرگی و توزیع شهرها را بر عهده دارند و دارای انبارهای مستقلی هستند. شرکت زر اویل که روغن مصرفی خانوار را از دانه جوانه ذرت به دست می‌آورد و به بازار عرضه می‌کند.

مرکز تخصصی رشد از دیگر پایگاه‌های مجموعه زر بوده که به صورت پایلوت در دانشگاه شهید بهشتی راه‌اندازی شده که بسیاری از محصولات مانند محصولات پروبیوتیک، سبوس گندم و... خروجی این همکاری بوده است.این مجموعه در حوزه سلامت دارای اعتبارات و جایگاه مهمی ‌است و ۸ بار نیز به عنوان واحد نمونه صادراتی در کشور انتخاب شده است.

p28 (2)