باطله‌برداری و استخراج ماده معدنی، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های جاری در معدن است و حفاری اکتشافی جدید به میزان ۲۰ هزار متر به مناقصه گذاشته‌شده و امیدهای بسیار زیادی به افزایش ذخیره کانسنگ طلای موجود در معدن با فعالیت‌های اکتشافی می‌رود.

برنامه تعریف ‌شده در خط تولید، تولید حداکثری با تمامی ملاحظات فنی، مهندسی، سلامت کارگری و زیست‌محیطی است. در این راستا، تناژ ماده معدنی ورودی به خط تولید در ۸ ماه نخست سال ۱۳۹۹ با رشد ۵/ ۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به بیش از ۲۵۰ هزار تن رسیده و در نتیجه تولید طلا در ۸ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۶ درصد رشد نشان می‌دهد. به گزارش روابط عمومی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، مجتمع زرشوران نقش مهمی در ایجاد اشتغال پایا در منطقه داشته، به‌طوری‌که هم‌اکنون ۱۰۳۴ نفر در حوزه‌های مختلف قرارداد کار معین، شرکتی و خدماتی مشغول به کار هستند و برآورد می‌شود حدود ۵ برابر این میزان نیز اشتغال‌زایی غیرمستقیم صورت گرفته باشد.

شرکت گسترش معادن و صنایع معدنی طلای زرشوران به‌عنوان یک وظیفه ذاتی همواره بر خود فرض می‌دانسته تا در توسعه و عمران همه‌جانبه منطقه دخیل بوده و با مشارکت در طرح‌های توسعه‌ای سعی داشته مسوولیت خود را در بعد اجتماعی و توسعه‌ای به انجام برساند. از آن جمله می‌توان به تامین هزینه و کمک در احداث مدارس و جاده‌های روستایی اشاره کرد. شرکت طلای زرشوران در بعد سلامت جامعه نیز با کمک به تهیه تجهیزات بیمارستانی مانند دستگاه دیالیز و نیز در شرایط کنونی با ارائه پک‌های بهداشتی به فرمانداری و شهرداری تکاب و همچنین پشتیبانی از ستاد کرونای شهرستان تکاب در انتقال کیت‌های آزمایشگاهی به مراکز آزمایشگاهی معتبر نیز فعالیت دارد. شرکت گسترش معادن و صنایع معدنی طلای زرشوران، شرکتی دولتی بوده و صددرصد سهام آن متعلق به سازمان ایمیدرو است. هلدینگ مهندسی و بهره‌برداری آن از سال ۱۳۹۸ به شرکت ایمپاسکو سپرده‌شده است. معدن طلای زرشوران در استان آذربایجان غربی و شهرستان تکاب قرار دارد و تولید شمش‌های طلا و نقره فعالیت اصلی آن است.