علی‌اشرف منصوری با اعلام این خبر و با اشاره به اینکه ایجاد زیرساخت‌ها و واگذاری اراضی در حوزه‌های دامپروری، طیور، گلخانه، شیلات و منابع طبیعی و اراضی ملی است، افزود: شهرک‌های کشاورزی بهشت سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی است که به‌طور مستمر در حال ارائه خدمات به سرمایه‌گذاران در این حوزه هستند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی بهترین راهکار برای افزایش بهره‌وری منابع آب‌وخاک را توسعه گلخانه‌ها برشمرد و اظهار کرد: بنابراین به دنبال توسعه واحدهای گلخانه‌ای در شهرک‌های کشاورزی هستیم، به‌طور مثال پیش‌ازاین میزان گلخانه‌های استان اردبیل یک تا دو هکتار بود، اما اکنون در مغان به یک هزار و ۶۰۰ هکتار رسیده است.

منصوری گفت: همچنین در بحث اشتغال‌زایی در استان‌ها، هیچ فعالیتی به‌اندازه کشت گلخانه‌ای تاثیرگذار نیست، زیرا به‌طور متوسط ایجاد هر هکتار گلخانه حداقل برای ۱۰ نفر اشتغال ثابت و در بخش برداشت محصول برای ۲۰ تا ۳۰ نفر اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می‌کند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی گفت: در پی جلسه‌ای با کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی قرار شد با توسعه شهرک‌های کشاورزی، آنها علاوه بر حضور در عرصه داخلی در عرصه‌های جهانی نیز نقش داشته باشند، بنابراین طرح یک‌فوریتی برای کمک به توسعه شهرک‌های کشاورزی و رفع موانع تنظیم و به مجلس ارائه‌شده که در حال بررسی این موضوع هستند.

منصوری افزود: تاکنون 8 هزار و ۹۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی در قالب شهرک‌های کشاورزی به سرمایه‌گذاران واگذارشده که عمده این واگذاری‌ها به میزان پنج هزار و ۶۰۰ هکتار مربوط به دو سال اخیر (سال‌های ۹۸ و ۹۹) بوده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی اضافه کرد: همچنین در شهرک‌های کشاورزی ۲۵ تا ۳۰ هزار هکتار عرصه را برای این منظور مطالعه و آماده کرده‌ایم و در این زمینه نیز اطلاع‌رسانی‌های کافی صورت گرفته و آماده حضور سرمایه‌گذاران است. به گفته وی، این عرصه‌ها سه برابر عرصه‌هایی است که در حال حاضر در کشور فعال هستند.

منصوری با اشاره به واگذاری‌های انجام‌شده در حوزه شهرک‌های کشاورزی گفت: در بحث کنترل و نظارت، تاکنون دو هزار هکتار از اراضی کشاورزی را که فعالیتی در آن صورت نگرفته بود خلع‌ید کردیم و بقیه در فراخوان‌های بعدی برای جذب سرمایه‌گذار جدید اطلاع‌رسانی می‌شود.

وی اضافه کرد: همان‌گونه که یک‌روزه به سرمایه‌گذاران مجوز فعالیت در شهرک‌های کشاورزی را می‌دهیم، در صورت عدم فعالیت یک‌روزه هم واگذاری را خلع‌ید می‌کنیم.

ارائه ۱۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی

وی در بخش تسهیلات بانکی شهرک‌های کشاورزی گفت: تاکنون هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی به سرمایه‌گذاران پرداخت‌شده و از افرادی که قرارداد دارند خواهشمندیم برای شروع فعالیت خود با مراجعه به بانک‌ها وثایق و الزامات موردنیاز آنها را فراهم کنند.

به گفته وی، سود تسهیلات بانکی این بخش برای مناطق کم برخوردار ۱۲ درصد، برای مناطق برخوردار 5/ 14 درصد و برای سایر فعالیت‌ها از جمله دام و طیور و شیلات و صنایع تبدیلی ۱۵ درصد است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی به افزایش حداقل دو برابری هزینه احداث گلخانه‌ها طی سال‌های اخیر اشاره کرد و افزود: اکنون برای ساخت هر هکتار گلخانه بین چهار میلیارد تا ۲۰ میلیارد تومان هزینه لازم بوده، این در حالی است که بخش عمده تجهیزات زیرساختی و دستگاه‌ها در داخل کشور تولید می‌شود و نیازی به واردات تجهیزات از کشورهای خارجی نیست.

منصوری اضافه کرد: البته طی دو سال اخیر قیمت محصولات صادراتی با توجه به نوسان نرخ دلار پنج ‌تا ۶ برابر رشد داشته که باوجود هزینه‌های ساخت گلخانه‌ها صرفه اقتصادی دارد. وی بابیان اینکه فعالیت شرکت شهرک‌های کشاورزی در دولت یازدهم کلید خورد و عمده فعالیتش مربوط به سال ۹۶ است، گفت: اکنون ۱۹۷ شهرک در عرصه‌های ملی داریم که عمده اراضی از لحاظ سطح مربوط به استان اردبیل است.

به گفته وی، بخش تولید آبزیان این شهرک‌ها در استان هرمزگان و دام و طیور مربوط به استان گلستان است.