کنترل بازار ورق از طریق  مراکز خدماتی در کشور

مجتبی مهدیان، مدیر عامل هلدینگ متیل معتقد است: براساس دستورالعمل‌های ابلاغی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان همواره مبلغ فروش شرکت‌های خدماتی گروه متیل پایین‌تر از قیمت‌های عرضه شده در بازار بوده است. از این رو به‌ عنوان هلدینگ بر ۱۱ مرکز خدماتی خود نظارت داشته و همواره بر رعایت دستورالعمل‌ها و فروش ورق در محدوده استانی و خرده‌فروشی تاکید دارد.

وی  با اشاره به شیوه‌نامه ابلاغی معاون اقتصادی رئیس‌جمهور افزود:  باید جایگاه  مراکز خدماتی و قابلیت‌های این مراکز برای کنترل قیمت‌ها و حمایت از تولیدکنندگان کوچک کشور مشخص شود.

مهدیان با تاکید بر اینکه  هدف مراکز خدماتی از ابتدای شکل‌گیری  تامین ورق تولیدکنندگان کوچک به شکل خرده‌فروشی بوده، افزود: این رسالت کماکان به سه دلیل ادامه داشته است؛ نخست اینکه ورق توزیعی مراکز از نوع ورق درجه دو و بسیار متنوع لحاظ کیفیت، رنگ و ابعاد تولیدی شرکت فولاد مبارکه  است که قابلیت و امکان  ارائه و عرضه در بورس را ندارد، دوم اینکه حجم و تناژ مورد تقاضای تولیدکنندگان کوچک معمولا پایین بوده به نحوی که امکان خرید از بورس برای آنها میسر نیست و سومین مورد نیز این است که  با توجه به نقدی بودن خرید و عدم امکان گشایش اعتبار اسنادی برای اغلب تولیدکنندگان کوچک امکان تامین ورق مورد نیاز آنها از طریق بورس وجود ندارد؛ بنابراین این وظیفه تحت‌نظر شرکت فولاد مبارکه ادامه خواهد داشت.

وی  تصریح کرد: اگر مراکز خدماتی در شهرها و اقصی نقاط کشور وجود نداشته باشند، تولیدکنندگان  کوچک دچار مشکل تامین شده و به ناچار باید سراغ واسطه‌ها بروند.

مدیرعامل هلدینگ متیل با بیان اینکه هم‌اکنون کشور به دلیل تحریم‌ها در شرایط دشوار اقتصادی قرار دارد، خاطرنشان کرد:  تولیدکنندگان کوچک در این شرایط به سختی ادامه فعالیت می‌دهند و برای پرداخت هزینه‌های خود از جمله نیروی انسانی و تولید با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند. در چنین شرایطی مراکز خدماتی هلدینگ موظفند با تامین ورق موردنیاز به کمترین قیمت ممکن و تسهیل شرایط پرداخت از تولیدکنندگان کوچک کشور حمایت کنند.

وی تاکید کرد: مراکز خدماتی این وظیفه را دارند که از تولیدکننده واقعی و کوچک حمایت کنند و ورق را به مناسب‌ترین قیمت و با توجه به توان پرداخت آنها در اختیارشان قرار دهند.

به گفته مهدیان، از سه جنبه ذکر شده، وجود مراکز خدماتی برای حمایت از بخش تولید و تولیدکنندگان کوچک الزامی و ضروری است که این ضرورت باید  در شیوه‌نامه، دستورالعمل لحاظ شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به سهم و حجمی که  ۳۴ مرکز خدماتی در سطح کشور زیر نظر فولاد متیل، آتیه فولاد  و بخش خصوصی در اقصی نقاط کشور فعالیت می‌کنند، حجم ورق توزیعی کل این مراکز کمتر از ۵ درصد تولید فولاد کشور است . با افزایش این سهم و نظارت و مدیریت دقیق بر این ظرفیت و این توان بالقوه موجود در کشور، می‌توان عرضه محصولات فولادی به تولیدکنندگان با شرایط مناسب را بهبود بخشید.

مدیرعامل هلدینگ متیل افزود: هم‌اکنون بالغ بر ۲ هزار نفر نیروی انسانی در مراکز خدماتی  مشغول کارهستند و این مراکز موظف به رعایت کامل تمامی دستورالعمل‌های مصوب و ابلاغی از سوی  سازمان حمایت مصرف‌ کنندگان و تولیدکنندگان و شرکت فولاد مبارکه  هستند و شرکت فولاد متیل به سهم خود  نظارت لازم را بر این مهم دارد.

به گفته مهدیان، نگاه متیل به شرکت‌های خدماتی تحت پوشش خود از منظر انتفاع و سودآوری نیست و همواره تکلیف و وظیفه این شرکت‌ها بر رعایت کامل دستورالعمل‌های ابلاغی و خرده‌فروشی محصولات متمرکز بوده است. امیدواریم با حمایت  دستگاه‌های نظارتی، سازمان حمایت و وزارت صمت، جایگاه  مراکز خدماتی در راستای خدمت‌رسانی به صنعت کشور ارتقا یابد.

وی با بیان اینکه شرکت فولاد متیل ۲۹سال پیش با هدف توزیع عادلانه ورق در سطح کشور توسط شرکت فولاد مبارکه تاسیس شد، گفت:  هرچند برنامه‌های عملیاتی این شرکت طی اقتضای زمان‌های مختلف با تغییراتی مواجه شد، اما هدف اصلی آن که همواره توزیع ورق در کشور بود، دنبال شد.

مدیرعامل متیل افزود: این شرکت  به عنوان بنگاه اقتصادی مستقل  از طریق ارائه خدمات و ایجاد ارزش افزوده بر محصولات فولادی و همچنین انجام  عملیات بازرگانی و توزیع گسترده محصولات فولادی تخت با تمرکز بر تولیدکنندگان نهایی و با تاکید بر افزایش سطح رضایت مشتریان و کارکنان ضمن کسب سود مناسب در بازار فولاد پیشرو است. به گفته وی، پیش از آنکه ورق فولاد مبارکه در بورس کالا عرضه شود، عمده توزیع آن بر عهده شرکت «متیل» بود، اما پس از ورود ورق مبارکه در بورس کالا، ورق‌های فولاد مبارکه توسط سرویس سنترها عرضه نشد؛ بر این اساس، ورق‌هایی که قابلیت عرضه در بورس نداشتند به‌صورت خیلی محدود به سرویس سنترها ارسال و آنها وظیفه توزیع آنها را برعهده داشتند.

مهدیان با اشاره به تولید سالانه ۷میلیون ‌تن ورق از سوی فولاد مبارکه گفت: سهمی‌ که مراکز شرکت متیل از این میزان تولید ورق در بازار دارند طی سال گذشته حدود ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار تن و امسال نیز تاکنون حدود یکصد هزار تن بوده است؛ بر این اساس سهمی که شرکت متیل از عرضه ورق تولیدی مبارکه در بازار دارد کمتر از ۲درصد است و این حجم عملا نمی‌تواند بر نوسانات بازار تاثیرگذار باشد.