به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد» به نقل از پاکستان‌تودی، محمد فیصل، سفیر پاکستان در آلمان طی یک توییت اعلام کرد که شرکت چندملیتی آیکیا که در زمینه فروش مبلمان خانه فعالیت می‌کند، کار خود را در پاکستان آغاز خواهد کرد. بااین‌حال، به طرز عجیبی بلافاصله پس از اینکه رسانه‌ها این خبر را منتشر کردند، این سفیر نه‌تنها توییت خود را پاک کرد، بلکه پاسخ پرسش‌هایی را که راجع به این مساله مطرح شدند، هم نداد.

مساله جالب‌تر هم این است که وقتی با وزارتخانه‌های مرتبط تماس گرفته شد، آنها هم راجع به این مساله اظهار بی‌خبری کردند. مسوولان هیات سرمایه‌گذاری (BoI)، مرکز اصلی ارتقای سرمایه‌گذاری در پاکستان که تحت کنترل نهاد نخست‌وزیری این کشور است که کاملا با این مساله درگیر هستند و سعی دارند سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی را تسهیل کنند، هم از این مساله بی‌خبر بودند. مسوول این هیات عنوان کرد که چنین پیشرفتی اصلا حاصل نشده‌ است، حتی در سطح ابتدایی و اولیه.

وزارت بازرگانی و شخص خود وزیر و دفتر مشاوره نخست‌وزیر در امور مربوط به تجارت و سرمایه‌گذاری هم از این مساله بی‌اطلاع بودند. سخنگوی رسمی کمیسیون سهام و اوراق بهادار پاکستان هم اعلام کردند که اصلا درخواستی برای ثبت این شرکت در پاکستان دریافت نشده است. با این ‌حال، وب‌سایت این کمیسیون هم ثبت شرکت «بازرگانی آیکیا (هنگ‌کنگ) در سال ۲۰۰۶ در کراچی» را نشان می‌دهد. البته طبق اطلاعات این وب‌سایت «شاخه تامین آیکیا سوییس» هم در سال ۲۰۱۵ در کراچی ثبت‌ شده است.