وی در ادامه خاطرنشان کرد: نیروگاه ری، یک نیروگاه گازی است که اساسا به لحاظ فنی قادر به استفاده از مازوت نیست. بنابراین در هیچ برهه زمانی مازوت نسوزانده‌ایم. تاکید می‌کنم حتی اگر با کاهش عرضه سوخت هم مواجه باشیم به دلیل نوع نیروگاه، نمی‌توانیم مازوت را جایگزین گاز کنیم.

بادرستانی به فعالیت دو نیروگاه دولتی دیگر بعثت و طرشت در تهران اشاره کرد و گفت: این دو نیروگاه هم به هیچ عنوان از مازوت برای تولید برق خود استفاده نمی‌کنند. در خصوص نیروگاه طرشت باید گفت مانند نیروگاه ری به لحاظ فنی قابلیت استفاده از مازوت را ندارد و به هیچ عنوان این امکان برایش فراهم نیست. نیروگاه بعثت هم به‌رغم امکان استفاده از این سوخت اما به دلیل پلمب بودن شیر مازوت آن از سال ۹۲ به بعد، در طول هفت سال اخیر به هیچ عنوان برای تولید برق، مازوت نسوزانده است.

وی با تاکید بر اینکه نیروگاه‌های دولتی و خصوصی واقع در شهر تهران نمی‌توانند از مازوت استفاده کنند، افزود: با توجه به این مساله می‌توان استنباط کرد که عمده آلودگی هوای تهران در روزهای اخیر ناشی از خودروها و وسایط نقلیه است. به ویژه آنکه به دلیل شیوع بیماری کرونا مردم ترجیح می‌دهند کمتر از حمل‌ونقل عمومی‌ استفاده کنند و همین مساله به آلودگی هوای شهر دامن زده است.

بادرستانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به کاهش عرضه سوخت به نیروگاه‌ها و مشکلات ناشی از آن اشاره کرد و گفت: عمده نیروگاه‌ها برای تولید برق از گاز طبیعی یا سوخت مایع استفاده می‌کنند. از طرفی در زمستان به دلیل کاهش دمای هوا و افزایش مصرف گاز به ویژه برای مشترکان خانگی، میزان عرضه گاز به نیروگاه‌ها کاهش می‌یابد و این امر با توجه به شرایط چندان غیرمعقول نیست.

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق ری همچنین تصریح کرد: محدودیت عرضه گاز طبیعی به نیروگاه‌ها از یکسو و کاهش ظرفیت تولید آنها در صورت عدم استفاده از سوخت مایع از سوی دیگر، عملا تولیدکنندگان برق را در شرایطی دشوار قرار می‌دهد. به این معنا که اگر موضوع آلایندگی سوخت مایع و افزایش آلودگی شهرهای بزرگ مد نظر قرار گیرد و نیروگاه‌ها این نوع سوخت را جایگزین گاز نکنند، ممکن است کاهش میزان تولید برق به خاموشی منجر شود.

وی با تاکید بر اینکه برای جلوگیری از بروز خاموشی در زمستان به دلیل کاهش سهم گاز نیروگاه‌ها، چاره‌ای جز عرضه کافی سوخت مایع وجود ندارد، اذعان کرد: ما ناگزیر به انتخاب هستیم. یا باید از سوخت مایع استفاده کنیم یا به خاموشی‌های گسترده در کشور تن دهیم. البته این مساله در مورد نیروگاه‌هایی صدق می‌کند که امکان استفاده از سوخت مایع را دارند. به علاوه میزان دقیق استفاده از مازوت در نیروگاه‌های کشور باید توسط شرکت مدیریت شبکه برق کشور اعلام شود، اما من به طور قطع در خصوص نیروگاه‌های دولتی شهر تهران اعلام می‌کنم که به هیچ عنوان از مازوت استفاده نشده است.

بادرستانی در پایان تاکید کرد: ما به دلیل کاهش عرضه سوخت به نیروگاه‌ها، برخی از واحدهای نیروگاه ری را از مدار خارج کرده‌ایم، چرا که گستردگی آلودگی هوا در تهران و حساسیت‌های درستی که در خصوص میزان آلایندگی مازوت در کلانشهرها وجود دارد، چاره‌ای جز استفاده محدود از ظرفیت‌های تولید برق نیروگاه برای ما باقی نگذاشته است.

وی افزود: از این رو به نظر می‌رسد مدیریت مصرف در حوزه انرژی اعم از برق و گاز، یکی از مهم‌ترین راهکارهای پیش رو برای پایان عصر مازوت‌سوزی در نیروگاه‌های کشور است.