در تیرماه ۱۳۵۱ شرکت سهامی معادن مس سرچشمه کرمان با هدف استخراج و فرآوری و تولید فلز مس تاسیس شد و در سال ۱۳۵۵ به شرکت ملی صنایع مس ایران که دربرگیرنده کلیه فعالیت‌های معادن مس کشور است تغییر نام داد. ازجمله فعالیت‌های این شرکت می‌توان به اکتشاف، استخراج و بهره‌برداری از معادن مس در کشور، تولید و فروش محصولات غنی‌شده سنگ و فلز مس در کلیه بازارهای هدف اعم از داخلی و خارجی، مشارکت و جلب مشارکت در طرح‌های سرمایه‌گذاری مربوط به صنایع مس و انجام فعالیت‌های مرتبط در داخل و خارج از کشور اشاره کرد.

سهامداران اصلی این نماد، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، موسسه صندوق بازنشستگی شرکت ملی صنایع مس ایران، سرمایه‌گذاری صدر تامین (تاصیکو)، سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، صندوق بازنشستگی کشوری صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر، چند شرکت سرمایه‌گذاری استانی و... است.

شرکت‌های مس کرمان، مس آذربایجان، سرمایه‌گذاری کیمیا مس ایرانیان، مس مزرعه، شرکت نیروگاهی سیکل ترکیبی کرمانیان و چند مجموعه دیگر در زمره شرکت‌های زیرگروه ملی مس ایران قرار می‌گیرند. ورود شرکت‌های حقوقی بزرگ در جمع سهامداران عمده «فملی» بالاخص سرمایه‌گذاری‌ها و صندوق‌های بیمه و بازنشستگی نشان از افق سهامداری مناسب و جایگاه محکم این شرکت در بلندمدت دارد.

 بررسی بنیادی و رصد مالی و عملکرد

شرکت ملی صنایع مس ایران در قالب زیرمجموعه‌های خود، به‌عنوان قطب بزرگ تولید محصولات مسی ازجمله کنسانتره مس و مولیبدن و طلا و نقره، مس کاتدی، مفتول و بیلت و اسلب و نیز سولفور شناخته می‌شود. ملی صنایع مس ایران، در ماه گذشته ۸۲ درصد رشد متوسط درفروش داخلی و بیش از ۶۶ درصد رشد فروش صادراتی را تجربه کرده است که با توجه به قیمت‌های کنونی و نیاز روزافزون بازارها به فلز مس در سطح جهانی، نتیجه‌ای سودآور را برای شرکت در پی داشته است. به‌نحوی‌که با انباشت سود حاصل از فعالیت، اخیرا (در مهرماه سال جاری) به افزایش سرمایه ۹۷ درصدی از سود انباشته مبادرت ورزید. با بررسی صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای ۹ ماهه به آمار و ارقام جذابی می‌رسیم: افزایش ۷۹ درصدی درآمد عملیاتی، افزایش سود ناخالص ۹۴ درصدی، افزایش سود عملیاتی ۱۰۱ درصدی نقطه‌به‌نقطه در میان‌دوره اخیر و افزایش سود محقق شده ۱۰۲ درصدی این دوره نسبت به سال قبل. برآیند عملکرد «فملی» موجب شد تا سود انباشته شرکت طی دوره ۹ ماهه جاری معادل ۳۸ درصد رشد داشته باشد و روند فروش ماهانه کل شرکت در مقایسه با بازه مشابه سال گذشته در مسیر صعودی مناسب‌تری قرار گرفته است. ارزش معاملات فملی در رینگ صنعتی بورس کالا هم‌اکنون به بالای ۷۰۰ میلیارد تومان رسیده که اگرچه افت ارزش در ماه جاری را شاهد هستیم، ولی در طول بازه‌ ۹ماهه میزان رشد متوسط فروش نسبت به مدت مشابه سال قبل حتی اندکی بیش از دو برابر شده است. عدد P/ E ttm سهم( نسبت قیمت به سود طی دوره شناور ۱۲ ماه گذشته) در محدوده ۱۰ است که با توجه به صورت‌های اعلام‌شده شرکت و بالفعل شدن پتانسیل‌های سودآوری آتی، عدد P/ E آینده‌نگر سهم در محدوده ۵ دست‌یافتنی خواهد بود.

 بررسی تکنیکال و سناریوهای سهامداری

سهم «فملی» طی روند حرکتی خود از سال گذشته تاکنون تا سقف ۵۵۵ درصد (تعدیل‌شده) رشد کرده و پس از اصلاح حدودا ۵۰ درصدی از سقف تاریخی خود، مجددا مورد حمایت بازار قرارگرفته است. سهامداران در گذشته نیز به این محدوده قیمتی عکس‌العمل مناسبی داشته‌اند و با رسیدن به چنین محدوده‌هایی نماد «فملی» با اقبال بازار مواجه شده است. بازده یکساله سهم تاکنون حدود ۲۴۰ درصد بوده و سهم پس از حمایت روی تراز ۹۵۰۰ ریال در تلاش برای شروع رالی صعودی خود است. با توجه به استقبال معامله‌گران از قیمت جاری سهم و ارزندگی بالای آن در قیمت ۱۰هزار ریال پیش‌بینی می‌شود سهم بتواند در صورت مساعد بودن شرایط بازار تا محدوده ۱۵هزار ریال نیز رشد کند که برای سهامداران کوتاه‌مدتی موقعیت جذابی را (پس از بررسی تکنیکالی) فراهم خواهد کرد. در صورت افت قیمت نیز سهامداران ریسک‌گریز بادید غیر بلندمدتی می‌توانند با تثبیت قیمت سهم زیر تراز ۸۵۰۰ ریال به فعال کردن حد ضرر اقدام کنند. با مفروضات کنونی مبنی بر بنیادی بودن سهم و رشد سودآوری شرکت و نیز نیاز روزافزون بازارهای جهانی به تولیدات این قبیل شرکت‌ها، سهامداری با افق دید بلندمدت در سهم «فملی» مناسب ارزیابی می‌شود.