«الکتروسرجری» یکی از دستگاه‌های پیشرفته‌ای است که در علم پزشکی و جراحی‌های مدرن کاربرد بسیار زیادی یافته است. این دستگاه که با نام‌های «اکتروکوتر» و «کوتر» نیز شناخته می‌شود، در جراحی‌های متنوعی همچون لاپاروسکوپی، کبد، طحال، تیروئید، شش‌ها، قلب باز و زیبایی استفاده فراوانی دارد. مزیت این دستگاه ایجاد برش‌های جراحی دقیق با درد و جای اسکار کمتر و کنترل خونریزی از طریق انعقاد در محل جراحی به‌ شمار می‌رود. با همه این احوال این دستگاه پیشرفته نیازمند محصولی یک‌بار مصرف به نام «قلم کوتر» برای انجام برش‌ها است. قلم کوتر محصول بسیار پرمصرف و وارداتی است که فقط یک شرکت ایرانی از یک سال پیش اقدام به تولید آن کرده است. امروز نیز شرکت سهند بهساز طب جم در راستای توسعه محصولات تولیدی خود به فناوری تولید این محصول دست یافته و به‌زودی آن را به بازار عرضه خواهد کرد.

 ظرفیت تولید ۴۰۰ هزار قلم کوتر در سال نخست

رئیس هیات‌مدیره هلدینگ تجهیزات پزشکی ایران با بیان اینکه در حال دریافت مجوز نهایی از اداره کل تجهیزات پزشکی برای عرضه قلم کوتر به بازار هستند، می‌گوید: اقدامات تکنیکال فایل، BOM، طراحی‌های شبیه‌ساز قاب دستگاه و بسته‌بندی را انجام داده‌ و کارخانه را مجهز به اتاق تمیز برای تولید این محصول کرده‌ایم. مهراد پارنج با بیان اینکه اسفند امسال این محصول مصرفی به تولید انبوه می‌رسد و به بازار پزشکی عرضه خواهد شد، تصریح می‌کند: پیش‌بینی کرده‌ایم که در سال نخست، ۴۰۰ هزار قلم الکتروسرجری یا همان قلم کوتر را تولید کنیم.

وی با اظهار اینکه قلم کوتر با نصب در دستگاه الکتروسرجری به وسیله جریان الکتریکی با فرکانس بالا برای برش و سوزاندن بافت‌های بیرونی و داخلی بدن بیمار و جلوگیری از خونریزی کاربرد دارد، اظهار می‌کند: دستگاه الکتروسرجری محصولی سرمایه‌ای و وارداتی است، اما قلم کوتر محصولی یک‌بار مصرف است که در کشور مصرف بسیار زیادی دارد.

به‌گفته پارنج،‌ از آنجا که قلم کوتر وارداتی است و فقط یک شرکت ایرانی آن را تولید می‌کرد، با به تولید انبوه رساندن این محصول در سهند بهساز طب جم، نیاز به واردات این محصول مصرفی برطرف خواهد شد. وی این قلم کوتر را قابل انطباق با همه دستگاه‌های الکتروسرجری، استریل،‌ یک‌بار مصرف با طراحی سبک و غیرلغزی برای عملکرد راحت‌تر در طول عمل جراحی ارزیابی می‌کند.

 افزایش شش برابری تولید دستگاه اکسیژن‌ساز خانگی

رئیس هیات‌مدیره هلدینگ تجهیزات پزشکی ایران همچنین از افزایش ظرفیت تولید و ارتقای دستگاه اکسیژن‌ساز خانگی تولیدی سهند بهساز طب جم خبر می‌دهد و می‌گوید: سال پیش که شروع به تولید دستگاه اکسیژن‌ساز خانگی کردیم، پیش‌بینی شیوع کرونا وجود نداشت؛ به‌ویژه اینکه دو، سه ماه نخست شیوع این بیماری نیازی به این دستگاه خانگی در کشور وجود نداشت.

پارنج با یادآوری اینکه با شدت یافتن بیماری کرونا و تکمیل ظرفیت بیمارستان‌ها و بستری بیماران در خانه، نیاز کشور به استفاده از اکسیژن‌ساز خانگی افزایش یافت، توضیح می‌دهد: با اینکه برنامه تولید ماهانه ۱۰۰ دستگاه اکسیژن‌ساز خانگی را داشتیم، ظرف دو ماه تولید را به هفته‌ای ۱۵۰ دستگاه یعنی ۶۰۰ دستگاه در ماه افزایش دادیم. وی با اظهار اینکه خط تولید اکسیژن‌ساز خانگی را از یک سایت به سه سایت افزایش داده‌اند، تصریح می‌کند: حدود ۲ هزار و ۸۰۰ دستگاه اکسیژن‌ساز خانگی را از بهمن ماه سال گذشته تا امروز به فروش رسانده‌ایم. پارنج با بیان اینکه هرچند تقاضا مانند پیک بیماری کرونا نیست، اما همچنان با همان ظرفیت مشغول تولید هستند، ادامه می‌دهد: احتمال می‌دهیم که دوباره با پیک بیماران روبه‌رو شویم، ولی اگر با چنین چیزی روبه‌رو نشویم، محصولات را برای عرضه در سال‌های آینده انبار می‌کنیم.

 دشواری اخذ استاندارد CE اروپا با تحریم ها

رئیس هیات‌مدیره هلدینگ تجهیزات پزشکی ایران درباره تمایل به صادرات دستگاه اکسیژن‌ساز خانگی نیز توضیح می‌دهد: درخواست بسیاری از کشورهای اطراف داریم، اما به دلیل تحریم‌ها برای دریافت استاندارد CE اروپا به مشکل خورده‌ایم؛ هرچند که در کشورهای اطراف داشتن این استاندارد اجباری نیست، اما چون تاییدیه‌ای برای اعتباربخشی بیشتر به محصول به‌شمار می‌رود، خواهان داشتن این گواهی هنگام صادرات محصول خود هستیم. وی با اظهار اینکه در حال پیگیری برای دریافت گواهی استاندارد CE هستند، یادآور می‌شود: هرچند که اکنون دریافت این گواهی به دلیل تحریم‌ها دشوار شده است، اما شرکت‌هایی که سال پیش موفق به دریافت آن شده‌اند می‌توانند برای تمدید آن به راحتی اقدام کنند.

پارنج همچنین درباره تغییراتی که برای ارتقا و تولید نسل جدید دستگاه اکسیژن‌ساز خانگی انجام داده‌اند، می‌گوید: در این مدت یکسری تغییرات در دستگاه داده‌ایم که تبدیل بردهای مستقل دستگاه از چهار به یک برد از جمله این تغییرات است؛ با این کار موفق به کاهش سیم‌کشی‌های داخل دستگاه و از بین رفتن نویز دستگاه شدیم.  وی کاهش وزن اکسیژن‌ساز خانگی با تغییر کمپرسور را از دیگر اقدامات ارتقایی این دستگاه بیان و اضافه می‌کند: کاهش صدای دستگاه حتی در مقایسه با مدل‌های خارجی از دیگر تغییرات موفقیت‌آمیز در نسل جدید اکسیژن‌سازهای خانگی سهند بهساز طب جم است که با تغییر فیلتر ورودی دستگاه این کار را کرده‌ایم.

به‌گفته پارنج طراحی جدیدی نیز برای بسته‌بندی و حمل دستگاه انجام داده‌اند تا هنگام ارسال باتوجه‌به ایستاده حمل شدن آن به شهرستان‌ها بدون مشکل و آسیب به مقصد برسد.

 راه‌اندازی واحد خدمات فروش ۲۴ ساعته

رئیس هیات‌مدیره هلدینگ تجهیزات پزشکی ایران همچنین با اشاره به راه‌اندازی واحد خدمات فروش ۲۴ ساعته برای همه دستگاه‌های تنفسی برای پاسخگویی به استان‌ها، می‌گوید: به‌صورت تصویری و حضوری آموزش‌های لازم برای استفاده از دستگاه را به مشتریان شهرستان ارائه می‌دهیم.

وی با بیان اینکه همچنین برای اکسیژن‌ساز خانگی گارانتی تعویض سه ماهه، دو سال گارانتی برای بقیه قطعات و ۱۰ سال نیز خدمات پس از فروش در نظر گرفته‌اند، اضافه می‌کند: تعمیرات دستگاه‌های مستقر در شهرستان‌ها را با شعار تعمیرات در سه روز یعنی از زمان ارسال مشتری تا زمان بازگشت دستگاه به آنها با حمل رایگان انجام می‌دهیم. پارنج به راه‌اندازی بخش رضایت مشتری اشاره و تصریح می‌کند: نیروهای این واحد به فاصله ۱۰ روز از زمان تحویل دستگاه با مشتریان تماس می‌گیرند و جویای نظرات آنها می‌شوند که این کار بازدهی بسیار خوبی داشته است.