ورود 1000 مگاوات ظرفیت جدید به مدار

اگرچه این کار در بطن اقتصاد پرتلاطم و پرنوسان ایران، کمی ‌دشوار به نظر می‌رسد و سرشار از بیم و امیدهای بسیار است، اما به هر حال آنچه صنعتگران باید با آن مواجه شوند، بستری پرریسک است که چاره‌ای جز پذیرش و مدیریت مخاطرات پرتعداد آن ندارند.  در این میان تولیدکنندگان برق هم مانند سایر فعالان اقتصادی با روزهای سخت شیوع بیماری کرونا، کمبود منابع مالی و نوسانات غیرقابل پیش‌بینی قیمت‌ها مواجه بودند. البته فعالان این صنعت در کنار همه چالش‌های فضای کسب و کار با مطالبات چند هزار میلیارد تومانی معوق و همچنین نرخ غیرواقعی خرید برق هم دست و پنجه نرم می‌کنند. البته بدون تردید فضای کسب و کار تولیدکنندگان برق تفاوت‌های عمده‌ای با سایر فعالان اقتصادی دارد، از این رو نوع مشکلات آنها نیز متفاوت است.

 مشارکت؛ کلید توسعه

محسن امیری، مدیرعامل شرکت صنایع برق و انرژی صبا (وابسته به بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی) با تاکید بر مساله کمبود نقدینگی و نحوه قیمت‌گذاری برق به عنوان چالش‌های اصلی تولیدکنندگان برق، تصریح کرد: با وجود همه این مشکلات اما ما در سال گذشته با بسیاری از مشکلاتی که سایر صنایع را زمین‌گیر کرد، مواجه نشدیم. به علاوه باید بپذیریم که برخی از مشکلات کوچک نیروگاه‌ها هم تا اندازه‌ای حل شد، چرا که اگر این اتفاق نیفتاده بود، قطعا بخش قابل توجهی از ظرفیت‌های این حوزه از بین می‌رفت.  وی در ادامه با بیان اینکه مجموعه صبا تحت پوشش بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، ظرف دو سال آینده حدود هزار مگاوات ظرفیت جدید را وارد مدار خواهد کرد، افزود: برای ادامه مسیر چاره‌ای جز تدبیر راهکارهای موثر جهت مواجهه با معضلات موجود نداریم. به علاوه نمی‌توانیم بگوییم که هیچ مشکلی حل نشده، به نظر می‌رسد که بخشی از چالش‌های تولیدکنندگان برق با اتکا به پیگیری‌ها و مذاکرات و چانه‌زنی‌های بخش‌خصوصی و مشارکت وزارت نیرو رفع و زمینه برای فعالیت آنها تا حدی مساعدتر شده است.  مدیرعامل شرکت صنایع برق و انرژی صبا با تاکید بر لزوم مشارکت و همکاری مدیران شرکت‌های دولتی با بخش‌خصوصی برای تسهیل روند فعالیت‌های صنعت برق، خاطرنشان کرد: بسیاری از مشکلات در قالب همین مشارکت، هم‌افزایی و درک متقابل حل می‌شود. فقط کافی است که مدیران دولتی خود را جدا از صنعت ندانند و در کنار بخش خصوصی بایستند و فعالان اقتصاد هم شرایط و محدودیت‌های وزارت نیرو و شرکت‌های تابعه آن را درک کنند. نباید فراموش کنیم بار تولید برق بر دوش هر دو طرف است و این کاری است که در قالب یک حرکت مشارکت‌جویانه انجام شده و می‌شود.  امیری، مشورت، هم‌افزایی و مشارکت را اصلی‌ترین راهبردها برای حل مشکلات پیش روی تولیدکنندگان برق دانست و اعلام کرد: می‌توانیم کمبودها و نقصان را از طریق مشارکت و همفکری حل کنیم. به هر حال نباید این مساله را از نظر دور داشت که برق یک تولید ملی است که عملا بنیان و زیرساخت توسعه، سلامت و رفاه کشور است. بنابراین نمی‌توان تولید، انتقال و توزیع آن را با بخشی‌نگری یا عدم مشارکت جدی، دچار مخاطره کرد. گاهی دیدگاه افرادی که خارج از یک نیروگاه آن را بررسی و حتی عیب‌یابی می‌کنند، می‌تواند بسیار کارساز واقع شود؛ زیرا باورمان این است که این نظرات می‌تواند به رشد شرکت منجر شده و حتی در رفع مشکلات کارساز واقع شود.

 سالی که گذشت

مدیرعامل شرکت برق و انرژی صبا سال ۹۹ را ادامه مسیر توسعه‌ای که این شرکت در طول سال‌های اخیر دنبال کرده، دانست و تصریح کرد: ما تلاش کردیم در طول سال جاری پروژه‌هایی را که در سال‌های گذشته تعریف و آغاز کرده بودیم و به دلایل مختلف به اتمام نرسیده بود، کامل کنیم. در همین راستا توانستیم دو واحد گازی V۹۴.۲ ساخت شرکت مپنا را در نیروگاه خرم‌آباد راه‌اندازی کرده و با شبکه سنکرون کنیم.

امیری در ادامه خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اقدامات ما در سال جاری، پیگیری تکمیل بخش بخار نیروگاه چابهار بود که با توجه به پیشرفت بسیار کم این پروژه در سال‌های ۹۷ و ۹۸، در سال‌جاری با همکاری شرکت مپنا و وزارت نیرو توانستیم گام‌های موثری برای تامین منابع مالی مورد نیاز و پیشبرد بخش قابل توجهی از پروژه برداشته و امیدواریم که بخش بخار نیروگاه چابهار قبل از پیک تابستان سال آینده وارد مدار شود.

وی با اشاره به اینکه همزمان با سنکرون دو واحد گازی نیروگاه خرم‌آباد، فاز اول بخش بخار این نیروگاه هم کلید زده شده، گفت: تا روزهای پایانی سال ۹۹، قریب به ۷۰ درصد پروژه سیکل ترکیبی و ۵۶ درصد بخش بخار این نیروگاه را پیش برده‌ایم. عمده این اقدامات در سال جاری انجام شده، چون پیش از آن کار فقط در حد جانمایی و ساخت فونداسیون و تامین بخش اندکی از تجهیزات انجام شده بود. با این حال طی ۱۱ ماه گذشته توانستیم قریب به ۵۰ درصد این پروژه را انجام دهیم و امیدواریم که این واحد بخار هم تا ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۰ وارد مدار شود.  مدیرعامل شرکت برق و انرژی صبا در ادامه تاکید کرد: این اقدام یعنی راه‌اندازی یک واحد بخار در یک نیروگاه ظرف مدت کمتر از ۲۴ ماه یک رکورد تازه در عرصه نیروگاهی است. چرا که معمولا راه‌اندازی و سنکرون شدن یک واحد بخار بیش از دو سال زمان می‌برد، اما ما این اقدام را در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام داده و امیدواریم که با سنکرون شدن این واحد تا پایان سال ۱۴۰۰ این تلاش‌ها به نتیجه برسد.  وی به راه‌اندازی یک واحد نیروگاه مقیاس کوچک یک و نیم مگاواتی در محل ساختمان بنیاد مستضعفان همزمان با دهه فجر به عنوان یکی دیگر از اقدامات این مجموعه در سال‌جاری اشاره کرد و گفت: کار احداث این نیروگاه در سال ۹۷ آغاز شده بود، اما متاسفانه به دلایل متعددی متوقف ماند. امسال به دستور ریاست بنیاد و با همت همکاران ما در گروه برق و انرژی صبا احداث این نیروگاه هم به پایان رسید و در بهمن ماه با شبکه توزیع سنکرون شد.

 سالی که پیش روست

مدیرعامل شرکت صنایع برق و انرژی صبا که تحت پوشش بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی ‌فعالیت می‌کند، ضمن تاکید بر این نکته که بنیاد هرگز خود را رقیب دولت ندیده و نخواهد دید، بیان کرد: بنیاد همواره به عنوان یک بازوی کمکی در کنار دولت و نظام جمهوری اسلامی‌ حضور داشته و فعالیت کرده است. در حال حاضر هم به دستور ریاست بنیاد، تکمیل نیروگاه سیکل ترکیبی خرمشهر و احداث سه واحد بخار نیروگاه خرمشهر در دستور کار ما قرار گرفته است. بر این اساس باید برای تکمیل سه بلوک سیکل ترکیبی در خرمشهر برنامه‌ریزی کنیم؛ برنامه‌های اولیه این اقدام با هماهنگی شرکت مپنا در حال پی‌ریزی است و امیدواریم که اوایل سال آینده با امضای قرارداد، پروژه و عملیات اجرایی آن آغاز شود.  امیری به مجوز ریاست بنیاد برای احداث فاز ۲ نیروگاه خرم‌آباد هم اشاره کرد و افزود: خوشبختانه توانستیم در طول سه ماه گذشته تمام شرایط امضای قرارداد فی‌مابین بنیاد و شرکت مپنا را تهیه کرده و امیدواریم از ابتدای سال آینده فاز ۲ نیروگاه خرم‌آباد هم با احداث دو واحد گازی‌ این نیروگاه کلید بخورد.  وی در ادامه تصریح کرد: در رابطه با بحث نیروگاه چابهار هم پیرو بازدید و دستور ریاست بنیاد در خصوص بررسی وضعیت شبکه انتقال استان سیستان و بلوچستان به ویژه جنوب این استان، در حال مکاتبه با مجموعه توانیر هستیم. در صورتی که شبکه نیاز به تزریق برق بیشتری نسبت به تولید فعلی نیروگاه چابهار داشته باشد، اقدامات لازم را برای راه‌اندازی فاز ۲ نیروگاه چابهار در کنار دو واحد گازی در مدار و یک واحد بخاری در حال احداث که در حال حاضر فعال هستند، در دستور کار خود قرار خواهیم داد.

امیری در پایان افزایش توان و ظرفیت تولید برق کشور را مهم‌ترین و کلان‌ترین هدف‌گذاری شرکت صنایع برق و انرژی صبا دانست و خاطرنشان کرد: آنچه که دنبال می‌کنیم پیشبرد هر چه سریع‌تر فرمایشات مقام معظم رهبری و افزایش ظرفیت تولید فراخور نیاز مردم کشورمان است. امیدواریم که اقدامات انجام شده و برنامه‌های توسعه‌ای شرکت برای سال آینده بتواند به این هدف جامه عمل بپوشاند.

p29-02

p29-01