به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها و برگرفته از وب‌سایت ماینینگ ویکلی، در نیمه اول سال ۲۰۲۰، درآمد پایه قبل از بهره، مالیات و استهلاک (EBITDA) شرکت انگلو، حدود ۴۰ درصد کاهش یافت و به ۴/ ۳ میلیارد دلار رسید. فروش ضعیف در معدن دی بیرز، توقف‌های مکرر که به روند تولید در آفریقای جنوبی آسیب رساندند و همچنین شکست عملیاتی در استخراج پلاتین و زغال‌سنگ مهم‌ترین موضوعاتی بود که نتایج مالی این معدنچی را تحت تاثیر قرار دادند. در فاصله ماه‌های ژوئیه تا دسامبر EBITDA انگلو به ۵/ ۶ میلیارد دلار برگشت و بهترین عملکرد نیمه دوم شرکت در ۱۰ سال گذشته حاصل شد، چون عملیات بهره‌برداری شرکت از اکثر معادنش آغاز شد.

همانند رقبای خود یعنی شرکت‌های BHP و ریوتینتو، انگلو نیز خبر از یک سود سهام شیرین ۷۲ سنتی به سرمایه‌گذاران خود داد درحالی‌که این میزان در سال گذشته تنها بالغ‌ بر ۴۷ سنت بود؛ اما کل سود سهام این شرکت در سال ۲۰۲۰ کمتر از سال ۲۰۱۹ است. نتایج پرداخت‌های متفاوت شرکت‌های بزرگ معدنی و به همراه آن افزایش پایدار قیمت‌های فلزات، این تصورات را ایجاد کرده است که سیکل فوق‌العاده جدیدی در بازار کالا پیش رو خواهد بود.

برخی از بانک‌های سرمایه‌گذاری مانند JP Morgan و گلدمن ساکس معتقدند که بازار شاهد طلوع دوران طولانی رکود قیمت‌ها خواهد بود، چون عرضه خود را با تقاضا همگام خواهد کرد. بعضی از شرکت‌ها هم مانند BMO Capital Market می‌گویند در طول زمانی که عرضه بتواند از تقاضا پیشی بگیرد این عدم تطابق چندان در بلندمدت پایدار نخواهد بود تا یک سیکل فوق‌العاده را توجیه کند.

مدیرعامل انگلو امریکن، آقای مارک کاتیفانی می‌گوید عرضه و تقاضا برای کالاهای اساسی شرکت مانند مس، پلاتین و الماس بالاست و با توجه به اینکه تقاضا برای سایر محصولات نیز مطلوب است، ولی این شرکت با این قیمت‌های بالا اغوا نخواهد شد. او در خصوص نتایج مالی شرکت افزود: من ۴۴ سال است که در این صنعت‌کار می‌کنم و شاهد سیکل‌ها و سوپر سیکل‌های مختلف بوده‌ام. به‌جای اینکه به دنبال قانون‌شکنی برویم، یا اینکه روند اجرای پروژه‌های جدید را تحت‌فشار قرار دهیم، شرکت ما برای سرمایه‌گذاری نظم و مقررات خاص خود را دارد، چون در لحظات این‌چنینی شرکت‌ها بینش خود را نسبت به اصول از دست‌داده و خود را دچار مشکل می‌کنند.

علاوه بر این مدیرعامل انگلو امریکن افزود: این شرکت در صورت انصراف از دارایی‌های زغال‌سنگ حرارتی خود در آفریقای جنوبی، طی دو سال آینده که یک مسیر ترجیحی واگذاری است، عوامل تضعیف کننده دارایی خود را در این کشور تکمیل خواهد کرد. وی ادامه داد: شرکت ما کماکان آماده فروش دارایی‌های خود است و خریداران هنوز به ما پیشنهاد می‌دهند. همچنین انگلو تلاش خواهد کرد از معدن زغال‌سنگ Cerrejon خود در کلمبیا ظرف دو تا سه سال آینده براساس طرح‌هایی خارج شود. درآمد شرکت از فروش زغال‌سنگ کک‌شو به ۵۰ میلیون دلار سقوط کرد درحالی‌که در سال ۲۰۱۹ به ۷/ ۱ میلیارد دلار رسیده بود. دلیل این نزول، حوادث پیش‌آمده در بهره‌برداری از دو معدن در استرالیا است که روی تولید آن اثرگذار بود. در معاملات بورس لندن، ارزش سهام انگلو با افزایش ۹/ ۴ درصدی به ۲۹۹۸ واحد سهم رسید که بالاترین میزان طی یک دهه گذشته است. مقدار سرمایه این شرکت در بازار در حال حاضر ۷۲/ ۵۴ میلیارد دلار است.