در حالی صنعت نمایشگاهی به عنوان پل ارتباطی تولید با بازارهای داخلی و خارجی محسوب می‌شود که در سال‌های اخیر در ایران به طور کامل این مهم مغفول مانده و با وجود شعارهای مسوولان همچنان اقداماتی مغایر با سیاست‌های از پیش تدوین شده ابلاغ و اجرا می‌شود. مدیرعامل و عضو هیات‌مدیره نمایشگاه بین‌المللی کرمان در گفت‌وگو با «روزنامه دنیای‌اقتصاد» با اشاره به وضعیت نمایشگاه‌های کشور در دوران کرونا گفت: در یک سال گذشته ۹۰ درصد نمایشگاه‌ها در استان کرمان لغو شده و اگر دانشگاه علوم پزشکی استان کرمان همکاری می‌کرد با رعایت پروتکل‌های بهداشتی امکان برگزاری تمام نمایشگاه‌ها در استان وجود داشت.

 افزایش بوروکراسی‌های دولت به جای مدیریت بهینه

امیرحسین سعید با بیان اینکه پروتکل‌هایی که دانشگاه علوم پزشکی کرمان به پروتکل‌های ملی اضافه کرده بود مانع از اجرای نمایشگاه‌ها شد افزود: ایجاد بوروکراسی‌های اضافه در ایام بیماری کرونا، باعث افزایش ضرر و زیان بیشتر به مردم می‌شود. برای نمونه طبق درخواست دانشگاه علوم پزشکی استان از دو هفته قبل از برگزاری نمایشگاه، باید اسامی‌ شرکت‌کنندگان در نمایشگاه مورد تایید قرار می‌گرفت و بعد با مراجعه به سازمان صنعت، معدن و تجارت یا اتحادیه مربوطه کارت عکس‌دار برای همه بازدیدکنندگان صادر می‌شد، در چنین شرایطی قطعا کسی برای بازدید به دنبال چنین بوروکراسی‌های اضافی نمی‌رود، که سلامت خود را به خطر بیندازد. از طرف دیگر برای سالن‌های ۲هزار متری حداکثر برای ۵۰ نفر اجازه بازدید داده بود و این موضوع صرفه اقتصادی برگزاری نمایشگاه‌ها را هم از بین برده بود. سعید با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی اعلام کرده است که تمام غرفه‌دارها باید تست پی‌سی‌آر داشته باشند، اظهار کرد: وجود این شرایط برگزاری نمایشگاه درکرمان را بسیار سخت کرده بود، این در حالی است که در شهرهایی مانند تهران نمایشگاه‌های مشابه از جمله لوازم خانگی و ساختمان برگزار شد، ولی در استان کرمان این نمایشگاه‌ها مجوز نگرفت و ستاد کرونای استان معتقد بود ضرورتی برای برگزاری این نمایشگاه‌ها وجود ندارد. مدیرعامل و عضو هیات‌مدیره نمایشگاه بین‌المللی کرمان با اشاره به اینکه در سال جاری حدود ۳ میلیارد تومان خسارت مستقیم به نمایشگاه کرمان وارد شد، تصریح کرد: در سایت نمایشگاهی کرمان بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر در هر نمایشگاهی اشتغال ایجاد می‌شود و عدم برگزاری نمایشگاه در یک سال گذشته علاوه بر اینکه به برگزارکنندگان و صنعت گردشگری این استان خسارت واردکرده است، بلکه غیرمستقیم نیز خسارتی ۱۰میلیارد تومانی بر جای گذاشته است. وی با نگاهی به وضعیت کنونی برگزاری نمایشگاه در این استان، گفت: پس از ورود استاندار به سیاست‌های اجرایی پروتکل‌های ملی در برگزاری نمایشگاه، مجوز دو نمایشگاه کشاورزی و نمایشگاه نهضت تولید و بومی‌سازی در این استان صادر شد.

 فراکسیون متولی صنعت نمایشگاهی را مشخص کند

سعید درباره نقش فراکسیون نمایشگاهی و تاثیر آن بر دست‌اندرکاران صنعت نمایشگاهی در کشور گفت: در حال حاضر متولی صنعت نمایشگاهی مشخص نیست و فراکسیون نمایشگاهی می‌تواند به حل این مساله کمک کند و در شرایط کنونی که ما نمی‌دانیم برای حل مشکل باید کجا مراجعه کنیم از ما حمایت کنند.  سعید با بیان اینکه در حال حاضر تشکیل فراکسیون نمایشگاهی نوید بخش است، افزود:  قبلا برای حل مشکلات به سازمان صنعت و معدن، سازمان توسعه تجارت و انجمن نمایشگاهی و... مراجعه می‌کردیم که در شرایط کنونی پاسخگو نبوده‌اند، اما فراکسیون می‌تواند این مساله را حل کند.

وی تاکید کرد: کمیته استانی نمایشگاه، متشکل از سازمان صنعت، شهرداری، استانداری، نماینده نمایشگاه، اتاق بازرگانی و استانداری است که برای تاریخ برگزاری نمایشگاه‌ها مجوز صادر می‌کند و تاکنون مشکلی وجود نداشته است، اما در یک سال اخیر دانشگاه علوم پزشکی رویه را تغییر داده است.

 مدیریت تداخل زمانی برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی

مدیرعامل و عضو هیات مدیره نمایشگاه بین‌المللی کرمان با اشاره به وضعیت تقویم نمایشگاهی گفت: در حال حاضر تقویم ۵ ساله نمایشگاهی سایت بین‌المللی کرمان را برای انجمن سایت‌داران نمایشگاهی فرستاده‌ایم تا سایر استان‌ها نیز تقویم‌های ۵ ساله پیشنهادی خود را ارسال کنند تا با هماهنگی هم تداخل زمان در برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی به وجود نیاید.

سعید با اشاره به اینکه در یک سال اخیر دولت حمایتی از این صنعت نکرده است، گفت: دولت تنها در بخش مالیات ارزش افزوده اجازه داد تا به صورت اقساطی پرداخت شود، اما در بخش بیمه، آب وبرق و... هزینه‌ها باید به موقع پرداخت شود و اگر این امر با تاخیر روبه رو شود، سریعا اخطار می‌دهند.

 افزایش مداخله نهادها در نمایشگاه با شیوع ویروس کرونا

همچنین رئیس هیات‌مدیره نمایشگاه بین‌المللی ایلام نیز با اشاره به اینکه صنعت نمایشگاه در یک سال گذشته مانند سایر بخش‌ها از شیوع بیماری کرونا آسیب دیده است، گفت: باید توجه داشت که با شیوع کرونا صنعت نمایشگاهی جزو آن دسته از مشاغلی بود که سریع آسیب دید و تعطیل شد اما، در لیست بخش‌های آسیب دیده برای حمایت قرار نگرفت و از طرف دیگر در مرحله بازگشایی صنوف نیز اجازه فعالیت به نمایشگاه‌ها را ندادند.

امیررضا خاکی با بیان اینکه برای برگزاری هر نمایشگاهی باید از چند ماه قبل هماهنگی‌های لازم با غرفه‌داران و دیگر دست اندرکاران ایجاد شود، از این رو نمی‌توان ناگهانی فعالیت نمایشگاهی را تعطیل کرد، افزود: از آنجا که حوزه نمایشگاهی جایگاه خود را در کشور پیدا نکرده است و به صنعتی در خور شأن تبدیل نشده است، همیشه مورد مداخله توسط بخش‌های دیگری همچون اتاق‌های اصناف، وزارت صنعت، اتاق بازرگانی و... قرار می‌گیرد و از این بابت ضربه می‌خورد و این در حالی است که قوانین حمایتی برای صنعت نمایشگاهی وجود ندارد.

 نمایشگاه‌های سودآور متعلق به دولت است

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر تنها برخی سایت‌های نمایشگاهی از حمایت‌های دولتی یا نهادهای غیردولتی قدرتمند مانند شهرداری‌ها، اتاق بازرگانی و... که سهامدار آنها هستند برخوردارند، افزود: به طور کلی نمایشگاه‌های سودآور متعلق به دولت است، به جای اینکه به بخش خصوصی واگذار شود.

به گفته خاکی، برخی سایت‌های خصوصی که فقط با پشتوانه سرمایه بخش‌خصوصی فعالیت می‌کنند، در مقطع یک ساله با وجود بیماری کرونا کارکنان خود را حفظ کرده‌اند و تعدیل نیرو نداشته‌اند. نکته دیگری که وجود دارد این است که دولت در استان‌هایی که مزیت برای برگزاری نمایشگاه دارند، سرمایه‌گذاری کرده یا نهادهای عمومی‌ به نیابت از دولت وارد سرمایه‌گذاری در بخش نمایشگاه‌ها شده‌اند و استان‌های کم‌برخوردار به بخش‌خصوصی رسیده است. رئیس هیات‌مدیره نمایشگاه بین‌المللی ایلام با بیان اینکه سایت‌های بخش خصوصی نمایشگاه‌ها حمایتی از دولت ندیده‌اند، اظهار کرد: در یک سال گذشته شیوع ویروس کرونا نه‌تنها به این صنعت آسیب‌زده، بلکه باعث افزایش نفوذ و دخالت ستادهای استانی هم شده و این مساله آسیب‌ها را بیشتر کرده است. وی افزود: در استان ایلام در یک سال گذشته دو نمایشگاه برگزار شده و از طرف دیگر با تهدیدهایی که انجام شد و اعلام اینکه سایت نمایشگاه را پلمب می‌کنند و... مشکلات زیادی در برگزاری نمایشگاه‌ها به وجود آمد. به همین دلیل در سال‌جاری بسیاری از استان‌ها نتوانستند نمایشگاه برگزار کنند یا اینکه چند نمایشگاه محدود داشته‌اند که چندان منافع اقتصادی برای آنها به همراه نداشته است.

 در وضعیت آبی هم اجازه برگزاری نمایشگاه را به ما ندادند!

خاکی با بیان اینکه در سال ۹۹ قرار بود ۲۰ نمایشگاه در استان ایلام برگزار شود، اما فقط دو نمایشگاه برگزار شد، گفت: نکته عجیب اینجاست که در زمانی که ستاد کرونای ملی اعلام کرد در وضعیت زرد و نارنجی می‌توان نمایشگاه برگزار کرد، ستاد کرونای استانی اجازه برگزاری نمایشگاه در وضعیت آبی را هم به ما نمی‌داد، به همین دلیل نمایشگاه تخصصی در استان برگزار نشد و تنها در برخی شهرستان‌ها شاهد برگزاری نمایشگاه بودیم و این نشانه نبود متولی قدرتمند است.

 هزینه‌های تحمیلی دولت بر سایت‌های بسته نمایشگاهی

رئیس هیات مدیره نمایشگاه بین‌المللی ایلام تصریح کرد:  دولت هزینه‌های آب، برق و ... را به طور کامل گرفته است و حتی حاضر نشده با تعرفه فرهنگی این هزینه‌ها را دریافت کند و حتی فراتر از تعرفه تجاری هزینه‌ها را محاسبه کرده است، در حالی که در یک سال گذشته سایت‌ها تعطیل بوده‌اند و بارها اخطار قطعی آب، برق و... دریافت کرده‌اند  و این نشانه ضعف قانون برای حمایت از این صنعت است. خاکی با بیان اینکه تعدد بازیگران اصلی و تصمیم‌گیر در این صنعت نشانه ضعف متولی است، گفت: در حال حاضر وقتی تقویمی ‌مصوب می‌شود باید ضمانت اجرایی برای آن وجود داشته باشد و نبود این ضمانت اجرایی باعث آسیب به صنعت نمایشگاهی شده است.

 چشم امید صنعت نمایشگاهی به فراکسیون مجلس

رئیس هیات‌مدیره نمایشگاه بین‌المللی ایلام با تاکید بر اینکه امیدواریم فراکسیون مجلس مشکلات این صنعت را برطرف کند، گفت: این فراکسیون باید تعرفه‌ها را برای نمایشگاه‌ها اصلاح کند و سایت نمایشگاه را به سمت صنعت سوق دهد و در نهایت ضمانت اجرایی برای اجرای تقویم نمایشگاهی به وجود بیاورد و نقش بازیگران دیگر در برگزاری نمایشگاه‌ها را کمتر کند تا افرادی که سرمایه‌گذاری کلان در سایت‌های نمایشگاهی انجام داده‌اند ضرر نکنند و با عبور از بحران‌ها به اهداف این صنعت جامه عمل پوشانده شود. خاکی در پایان اعلام کرد: سایت نمایشگاه ایلام ظرفیت بالایی برای صادرات به عراق دارد، اما به دلیل عدم حمایت‌های ملی و استانی نتوانسته از این ظرفیت در راستای تحقق اهداف ملی استفاده کند، از این رو باید سیاست‌هایی در مسیر تحقق توسعه صادرات به کشورهای همسایه با بهره‌گیری از ظرفیت نمایشگاه‌ها به کار گرفته شود.