شرکت سرمایه ‌گذاری خوارزمی‌طی سال‌های گذشته توانسته سرمایه‌گذاری‌های خود را در صنایع مختلف متنوع سازد. این شرکت همچنین با توجه بیشتر به مزیت‌های نسبی کشور و منطقه، ماهیت فعالیت‌های ذی‌نفعان استراتژیک و فرصت‌های سرمایه‌گذاری، محورهای عمده کسب و کار خود را در قالب برنامه راهبردی آینده‌گرا تعریف کرده است. هیات مدیره شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی‌با تدوین و تصویب کلیات برنامه راهبردی شرکت در آذر ۱۳۹۲ چشم‌انداز تازه‌ای را پیش روی خود ترسیم کرد. بر این اساس رسیدن به حداقل یک درصد رقم تولید ناخالص داخلی کشور به نرخ جاری در سال ۱۳۹۹ و کسب بالاترین نرخ بازدهی دارایی‌ها در بین شرکت‌های سرمایه‌گذاری ایرانی به‌عنوان چشم‌انداز عملیاتی شرکت ترسیم شده است.

از این منظر افزایش ثروت سهامداران از طریق خلق سود پایدار و با کیفیت، به عنوان مهم‌ترین ماموریت شرکت، کمک به توسعه اقتصادی کشور و افزایش کارآیی بازار سرمایه به عنوان مهم‌ترین اهداف شرکت و «ثروت‌آفرینی پایدار برای نسل‌ها» به عنوان شعار اصلی شرکت تعیین شده است. در این راستا هدف‌گذاری مناسبی برای دستیابی به پرتفوی هدف شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی ‌در هفت حوزه راهبردی برخوردار از چشم‌انداز مطلوب سرمایه‌گذاری صورت گرفته که صنعت بانکداری، صنعت ساختمان و مسکن، معادن و صنایع معدنی، انرژی (صنایع نفت، گاز و پتروشیمی ‌و صنعت برق)، فناوری اطلاعات (با تاکید بر فناوری اطلاعات بخش بانکی کشور)، بازرگانی و بازار سرمایه و سایر فرصت‌های پربازده سرمایه‌گذاری را شامل می‌شود. شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی ‌در سال ۱۳۹۴ از سوی سازمان مدیریت صنعتی ایران به عنوان یکی از ۱۰ شرکت پیشرو در کشور معرفی شد.

سهامداران عمده «وخارزم» هم‌اکنون موسسه توسعه همیاری سپهر- شرکت سرمایه‌گذاری گروه مالی سپهرصادرات- شرکت آرمان اندیشان رستاک- شرکت گروه مالی بانک مسکن- شرکت سرمایه‌گذاری تامین آتیه مسکن- صندوق بازارگردانی سپهر بازار سرمایه-صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت کاردان- شرکت رادیس هستند که مجموعا مالکیت حدود ۵۰ درصدی سهم را دارند. شرکت‌های وابسته به این سرمایه‌گذاری شامل سینا دارو- تجارت گستران خوارزمی- خدمات بازار سرمایه الگوریتم- توسعه برق و انرژی سپهر- توسعه مدیریت سرمایه خوارزمی- کارگزاری آینده‌نگر خوارزمی- نفت و گاز و پتروشیمی ‌زیما- توسعه معادن صدر جهان- توسعه ساختمان خوارزمی- تولید و توسعه نیرو پارسه هستند.

 بررسی بنیادی و رصد مالی

«وخارزم» اخیرا افزایش سرمایه جمعا ۳۰۰ درصدی از محل سود انباشته و اندوخته به همراه مطالبات و آورده نقدی انجام داده که مراحل استفاده از حق تقدم آن کماکان در جریان است. این جذب سرمایه و ضمنا به گردش درآوردن منابع ذخیره شده، می‌تواند برای توسعه فعالیت این شرکت سرمایه‌گذاری مفید باشد. شرکت در صورت‌های تلفیقی ۶ ماهه منتهی به ۳۰ آذر ۱۳۹۹ توانسته به سود عملیاتی ۳۷۱/ ۲۶ میلیارد ریالی دست یابد. سود خالص شرکت نیز مبلغ ۲,۹۱۸ میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل از آن رشد ۱۰۰۰درصدی را نشان می‌دهد و موجب شده سود پایه هر سهم از ۲۰۳ ریال در ۶ ماهه سال قبل به رقم۲,۲۷۸ ریال طی دوره کنونی برسد. ذکر این نکته ضروری است که قسمت زیادی از سود حاصله، ناشی از فروش سرمایه‌گذاری‌های شرکت طی دوره مذکور بوده است.

 بررسی تکنیکال و سناریوها

سهم وخارزم رالی اصلی خود را از اواخر آبان ماه ۱۳۹۹ شروع کرد و با ۱۳۰۰درصد رشد به قیمت ۱۴۴۰۰ ریال (تعدیل شده) رسید. پس از آن با قرار گرفتن در روند نزولی به مرور قیمت ۴۷۲۰ ریال را نیز تجربه کرد. سهم پس از این موج ریزشی مجددا در روند کوتاه مدت صعودی و سپس رنج قرار گرفت و هم‌اکنون در یک مثلث جمع شونده در حال نوسان است. در سناریوی رشد می‌توان نقاط مقاومتی گوناگونی را پیش روی سهم متصور بود که ترازهای ۶۴۰۰ الی ۶۹۵۰ ریال و پس از آن تراز ۱۰۵۰۰ ریال می‌تواند روی حرکت سهم اثرات مهمی ‌را بگذارد. اگر «وخارزم» بتواند مثلث خود را با موفقیت شکسته و تثبیت کند رشد تا تراز مقاومتی ۱۰ هزار ریال به شرط مساعد بودن موارد تکنیکال دیگر دور از ذهن نخواهد بود. در سناریوی افت نیز سهم تراز حمایتی ۵۲۰۰ ریال سپس ۴۷۰۰ ریال و پس از آن تراز ۴۲۰۰ ریال را می‌تواند داشته باشد؛ که پیشنهاد می‌شود سرمایه‌گذاران وخارزم با مدنظر قراردادن حمایت‌ها و مقاومت‌های سهم، نسبت به مدیریت ریسک و سرمایه خود در معاملات دقت کنند. با توجه به رزومه مناسب شرکت و موضوع فعالیت آن، سهامداری بلندمدتی از نقاط کنونی قیمت، می‌تواند برای سرمایه‌گذاران بنیادی با دید چند ساله جذابیت داشته باشد.