ماموریتی برای پاک کردن  آهن‌پاره‌های فضایی

به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، برگرفته از خبرگزاری سی‌ان‌ان، زباله‌های فضایی یک مشکل رو به رشد برای بشر هستند، چراکه حدود ۹ هزار تن از مواد موجود در حال حاضر به شکل میلیون‌ها قطعه به دور سیاره ما می‌چرخند. بسیاری از بقایای تجهیزات تهدیدی جدی برای ماهواره‌های فعال است که خدمات مهم ارتباط از راه دور، اطلاعات آب‌وهوا و سایر داده‌ها را برای زندگی روزمره در این کره خاکی فراهم می‌کنند. ایستگاه فضایی بین‌المللی که داخل آن انسان ساکن است هم خالی از خطر نیست، زیرا فقط سال گذشته مجبور شد یک اقدام سریع انجام دهد تا بتواند یک ‌تکه زباله فضایی را از خود دور کند که می‌توانست باعث یک حادثه فاجعه‌بار شود. در گذشته، ایستگاه فضایی بین‌المللی تحت تاثیر بقایای فضایی بوده است و در طول تاریخ ایستگاه، ناسا مجبور شده است حداقل ۲۶ مانور ویژه انجام دهد تا از اجسام سرگردان که بیش‌ازحد نزدیک به ایستگاه مداری پرسه می‌زنند، جلوگیری کند. به گفته جیم بریدنشتاین، مدیر سابق ناسا، آژانس تنها در سال ۲۰۲۰ باید سه مانور از این ‌دست را انجام دهد.ناسا، زباله فضایی را چنین تعریف می‌کند: اشیای تولیدشده توسط انسان مانند تکه‌های فضاپیما، قسمت‌هایی از موشک‌ها، ماهواره‌هایی که دیگر کار نمی‌کنند یا انفجار اجسام در مدار که با سرعت زیاد در مدار پرواز می‌کنند. هر قطعه زباله فضایی به دلیل حرکت با سرعتی فوق‌العاده زیاد، برای سفرهای فضایی همه کشورها یک خطر قابل‌ملاحظه محسوب می‌شود و با افزایش تعداد سخت‌افزارهای مدار زمین، احتمال برخورد بین فضاپیماها و زباله‌های بزرگ فضایی در مدار روزبه‌روز افزایش می‌یابد.

شرکت ژاپنی Astroscale سیستمی را ایجاد کرده است که از آهن‌ربا برای جذب آوار قبل از حمل آنها به سمت جو زمین استفاده می‌کند که در آن ‌هم ماهواره و هم زباله می‌سوزد. هلدینگ Astroscale یک شرکت خصوصی حذف آوارمداری است که دفتر مرکزی آن در توکیو ژاپن قرار دارد. این شرکت درحال‌توسعه خدمات ماهواره‌ای پایان زندگی و فعال آواربرداری ماهواره‌ای برای کاهش تجمع در حال رشد و خطرناک آوار در فضا است.

اولین ماموریت ELSA-d قرار است روز شنبه ساعت ۲:۰۷ بعدازظهر از کاسمودروم بایکونور قزاقستان انجام شود. سال‌هاست که توسعه فناوری‌های پاکسازی فضا در جریان است. پیش ‌از این در سال ۲۰۱۶ میلادی آژانس فضایی ژاپن یک مهارکننده ۷۰۰متری را به فضا فرستاد تا سرعت زباله‌های فضایی را کاهش دهد و باعث تغییر مسیر آنها شود. آژانس فضایی اروپا نیز قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ میلادی، روباتی را که می‌توان آن را جاروبرقی فضایی نامید، به فضا بفرستد.