مسوولان که طی دو، سه ماه قبل به‌کرات می‌گفتند و تاکید می‌کردند تولید گوشت مرغ در کشور به‌اندازه کافی صورت گرفته و می‌گیرد، حالا می‌گویند این محموله و محموله‌هایی دیگر از برزیل، برای تنظیم بازار به‌ویژه در ماه رمضان وارد کشور خواهد شد.

طبق آمار اعلام‌شده وزارت جهادکشاورزی، درحال‌حاضر سالانه بالغ‌بر 2 میلیون و 500 هزار تن گوشت مرغ در واحدهای مرغداری فعال کشور تولید می‌شود و این در شرایطی است که صنعت مرغداری کشور در بسیاری از مقاطع طی سال‌های گذشته با بحران مازاد تولید مواجه بوده اما به‌دلیل صدور دیرهنگام مجوز صادرات، متحمل ضرر و زیان شده و تولید کشور آسیب‌دیده است.

ظرفیت موجود واحدهای مرغداری گوشتی بیش از 3میلیون تن است. همچنین براساس آخرین برآورد مرکز آمار ایران، از تعداد بالغ‌بر 20 هزار و 500 واحد مرغ گوشتی کشور حدود 16 هزار و 500 واحد فعال و بقیه به‌دلایل مختلف ازجمله زیان‌دهی، طی سال‌های اخیر غیرفعال و تعطیل‌ شده‌اند.

به باور صاحب‌نظران، به‌هرحال ادامه نابسامانی‌های کنونی و واردات گوشت مرغ - حتی به‌صورت موقت - به تولید داخل آسیب می‌زند و تنها راه رهایی از آشفتگی را باید در مدیریت تولید داخل گوشت مرغ جست‌وجو کرد.

نکته حائز اهمیت اینکه مسوولان وزارت جهادکشاورزی اشاره‌ای به قیمت آن نکرده‌اند که طبق ارزیابی کارشناسان اگر دولت مطابق با متوسط قیمت جهانی، بابت هر کیلو گوشت مرغ 8/ 1 دلار 4200 تومانی پرداخت کرده باشد، قیمت این مرغ به‌رغم تمامی هزینه‌ها و البته خارج از دسترس دلالان، باید زیر 12 هزار تومان تمام شود؛ اما اگر قرار باشد این محموله‌ها که به‌منظور تنظیم بازار وارد می‌شوند، با قیمتی کمتر از 24 هزار و 900 تومان تولید داخل عرضه شوند، آن گاه باید منتظر ماند که آیا واقعا به تنظیم بازار خواهد انجامید یا نا‌بسامانی بیشتر آن.