تولیدکننده «اسنوا» و «دوو» در یک‏ قدمی ورود به فرا بورس

 برنامه عرضه ۱۰درصدی سهام شرکت

در هفته‌های پایانی سال ۹۹، گروه صنعتی انتخاب از احتمال ورود خود به فرابورس خبر داده بود. محمدحسین فهیمی، مدیرعامل «گروه صنعتی انتخاب الکترونیک آرمان»، در پاسخ به این سوال که اکنون شرکت در چه مرحله‌ای از ورود به فرابورس است به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: تصمیم ورود شرکت تولید لوازم‌خانگی انتخاب به فرابورس ایران، تقریبا دو سال پیش‌ گرفته شد. در این راستا پس از انجام مشاوره‌های متعدد در زمینه ورود شرکت به بازارهای مالی، باهدف تشکیل یک هلدینگ تولیدی بزرگ، تصمیم به تجدید ساختار عملیاتی و مالی شرکت گرفته شد؛ تا بتوانیم سهام شرکت را به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده لوازم‌خانگی کشور در فرابورس عرضه کنیم. فهیمی می‌افزاید: پس از اجرای پروژه تجدید ساختار، فرآیند پذیرش سهام در فرابورس آغاز و در زمستان سال ۱۳۹۹ موافقت هیات پذیرش فرا بورس با پذیرش سهام شرکت جلب شد. مدیرعامل گروه صنعتی انتخاب الکترونیک پیش‌بینی می‌کند که در آینده بسیار نزدیک، نماد معاملاتی این شرکت در فرابورس درج ‌شده و شرکت برای عرضه اولیه سهام آماده خواهد شد.

بر اساس مصوبه هیات پذیرش فرابورس، در روز عرضه اولیه باید ۱۰درصد از سهام این شرکت معادل یک‌میلیارد سهم به عموم عرضه شود. با توجه به اینکه ارزش‌گذاری سهام شرکت در دست انجام است، هنوز قیمت عرضه سهام مذکور مشخص نیست. مدیرعامل این شرکت تاکید می‌کند: با توجه به ظرفیت‌های گسترده سودآوری و افق مثبت پیش‌روی این صنعت، در تلاشیم عرضه سهام به قیمتی منصفانه انجام شود تا بتواند نظر مثبت فعالان بازار سرمایه را جلب کند.

فهیمی در تشریح تاثیرات تامین مالی انجام‌شده از طریق ورود به بازار سرمایه می‌گوید: با توجه به برنامه‌های در نظر گرفته‌شده برای توسعه فعالیت شرکت، ورود به حوزه‌های جدید تولید لوازم‌خانگی و همچنین اجرای پروژه‌های افزایش ظرفیت تولیدات فعلی، بخشی از منابع حاصل از عرضه سهام برای تامین نقدینگی موردنیاز اجرای برنامه‌ها و تامین سرمایه در گردش شرکت‌ها، مجددا به شرکت‌های گروه تزریق خواهد شد. بدیهی است تزریق نقدینگی مزبور، نیاز شرکت‌ها به اخذ تسهیلات بانکی را کاهش داده و موجب افزایش انعطاف‌پذیری مالی شرکت خواهد شد. وی امیدوار است توسعه هر چه بیشتر از محل منابع داخلی، موجب کسب بازده بیشتر برای سهامداران شرکت شود.

 جزئیات تجدید ساختار انجام‌شده

یکی از مهم‌ترین اقدامات اخیر این گروه صنعتی تولید لوازم‌خانگی در راستای آماده‌سازی برای ورود به بورس را می‌توان تجدید ساختار آن دانست. اجرای پروژه تجدید ساختار این شرکت از سال ۱۳۹۸ آغاز و طی آن ۱۱ شرکت فعال در زنجیره تولید لوازم‌خانگی به‌صورت عمودی ادغام شدند و شرکت گروه صنعتی انتخاب الکترونیک متولد شد. بر اساس اعلام مدیران این شرکت، با فراهم شدن این زمینه، اکنون این گروه صنعتی به‌عنوان بزرگ‌ترین هلدینگ تولید لوازم‌خانگی کشور، در حال طی فرآیند پذیرش و عرضه اولیه سهام در فرابورس است.

مدیرعامل «گروه صنعتی انتخاب الکترونیک آرمان» در تشریح این اقدام می‌گوید: ایجاد هلدینگ انتخاب الکترونیک آرمان با انتقال سهام شرکت‌های فعال در زنجیره ارزش، به «شرکت حایر آس» (که تا پیش از آن صرفا در زمینه تولید محصولات برودتی فعالیت می‌کرد) و تغییر نام شرکت مزبور از هلدینگ لوازم‌خانگی گروه انتخاب به نام «شرکت گروه صنعتی انتخاب الکترونیک آرمان» انجام شد. این شرکت علاوه بر انجام فعالیت تولیدی در حوزه محصولات برودتی (انواع یخچال و فریزر)، سهامدار عمده ۲ شرکت تولید قطعات لوازم‌خانگی، ۴ شرکت تولید محصولات نهایی اعم از محصولات شوینده (ماشین لباسشویی و ظرف‌شویی)، محصولات صوتی و تصویری، گازسوز (انواع اجاق‌گاز)، کولرگازی و لوازم‌خانگی کوچک (مایکروفر، هود و ...)، ۳ شرکت فروش، شرکت حمل‌ونقل و شرکت خدمات پس از فروش بوده و زنجیره کامل صنعت لوازم‌خانگی را در اختیار دارد. فهیمی می‌افزاید: در حال حاضر دو شرکت تولید قطعات، بخشی از قطعات موردنیاز محصولات شرکت‌های تولیدی را تامین می‌کنند. شرکت‌های تولیدی نیز محصولات خود را با مشارکت شرکت‌های فروش و از طریق شرکت حمل‌ونقل در سطح کشور توزیع می‌کنند. شرکت خدمات پس از فروش نیز وظیفه پشتیبانی از مشتریان را بر عهده دارد.

در حال حاضر گروه صنعتی انتخاب الکترونیک با اشتغال‌زایی مستقیم برای بیش از ۸ هزار نفر و ایجاد اشتغال پایدار غیرمستقیم برای بیش از ۷۰ هزار نفر، دارا بودن ۱۰ کارخانه در حوزه‌های مختلف صنعت لوازم‌خانگی با بیش از یک‌میلیون مترمربع فضای فیزیکی و برخورداری از پیشرفته‌ترین ماشین‌آلات در خطوط تولیدی، یکی از قطب‌های صنعتی ایران محسوب می‌شود. توجه به مسوولیت اجتماعی و ابعاد عمومی فعالیت صنعتی در سطح ملی همواره دغدغه مدیران گروه انتخاب بوده و در این راستا فعالیت‌های متعددی در زمینه‌های  کارآفرینی، زیست محیطی و عام‌المنفعه انجام‌شده است.

 تولید و سودآوری در سال ۹۹

با توسعه فعالیت‌های شرکت در سال‌های اخیر، در حال حاضر گروه صنعتی انتخاب الکترونیک ۵۰۰ محصول با بیش از ۱۵۰۰ مدل را تولید می‌کند. طبق اعلام مدیران گروه صنعتی انتخاب الکترونیک، این شرکت در سال ۱۳۹۹ توانسته با محصولات برندهای اسنوا، دوو و بست، به سهم ۴۰درصدی از بازار لوازم‌خانگی کشور دست یابد. داده‌های ارائه‌شده از سوی این مجموعه نشان می‌دهد گروه صنعتی انتخاب الکترونیک در سال ۱۳۹۹ با تولید بیش از ۳۰۰ هزار دستگاه انواع یخچال و فریزر، بیش از ۴۲۰ هزار دستگاه انواع ماشین لباسشویی، بیش از ۵۰هزار دستگاه اجاق‌گاز و ۴۳۰ هزار دستگاه تلویزیون توانسته سهم شایانی در تامین لوازم‌خانگی موردنیاز کشور داشته باشد.

مدیرعامل گروه صنعتی انتخاب الکترونیک با تاکید بر روند رو به رشد این شرکت در اوج تحریم‌ها و همه‌گیری بیماری کرونا، از رشد ۴ برابری در زمینه تولید لوازم‌خانگی و رشد ۸ برابری در بخش تولید قطعات خبر داد. فهیمی معتقد است این امر موجب کاهش چشمگیر وابستگی خارجی و افزایش عمق ساخت داخل شده است. وی در ادامه می‌افزاید: در سال‌جاری نیز یکی از اهداف شرکت، جهش جدی در تولید محصولات و قطعات است که براین اساس طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده، ۵ محصول جدید به تولیدات گروه انتخاب اضافه خواهد شد.

فهیمی در تشریح برنامه‌های شرکت برای افزایش سودآوری می‌گوید: با توجه به برنامه‌ریزی گروه برای صادرات محصولات لوازم‌خانگی برندهای وابسته به این مجتمع به کشورهای همسایه و حوزه اتحادیه اروپا پس از تامین کامل نیاز بازارهای داخلی، به نظر می‌رسد سودآوری شرکت در سال آینده تا حد زیادی تحت تاثیر برنامه توسعه صادرات قرار بگیرد.

مدیرعامل گروه صنعتی انتخاب الکترونیک با تاکید بر برنامه شرکت برای معرفی چند محصول جدید در سال ۱۴۰۰ می‌گوید: اجرای طرح‌های افزایش ظرفیت تولید در شرکت‌های گروه نیز در سال جدید با جدیت در جریان خواهند بود. فهیمی می‌افزاید: گروه صنعتی انتخاب الکترونیک به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده دریکی از صنایع پیشران اقتصاد غیرنفتی نقش مهمی در تامین نیازهای کشور در حوزه لوازم‌خانگی دارد و بر همین اساس، برنامه‌ریزی این گروه بر آن است که نه‌تنها تامین نیاز بازار لوازم‌خانگی ایران را از وظایف خود بداند، بلکه با استفاده از ظرفیت صادرات و ارتباطات اقتصادی با دیگر کشورها با اولویت کشورهای همسایه، نقشی در توسعه اقتصادی کشور داشته باشد.