برنامه بانک توسعه صادرات  برای بازگشت ارز صادراتی

عملکرد بانک در بخش وصول مطالبات باعث شده تا مانده تسهیلات غیرجاری از مبلغ ۴۴ هزار میلیارد ریال در پایان سال ۱۳۹۸ به مبلغ ۳۹هزار میلیارد ریال در پایان سال ۱۳۹۹ برسد. به عبارتی می‌توان گفت درصد غیرجاری بانک از ۰۳/ ۱۳درصد در سال ۱۳۹۸ به ۷۵/ ۸ درصد در سال ۱۳۹۹ کاهش یافته است که این موضوع حاکی از عملکرد مناسب بانک در حوزه وصول مطالبات به خصوص در سال ۱۳۹۹ است.

همچنین بانک توسعه صادرات قرارداد سپرده‌گذاری ریالی فعال با صندوق توسعه ملی به مبلغ ۳۳ هزار میلیارد ریال منعقد کرده است.

بانک توسعه صادرات ایران اقداماتی را در جذب سپرده، تامین مالی طرح‌های ملی، پرداخت تسهیلات به مشتریان، به خصوص شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های کوچک و متوسط انجام داده است. این بانک در سال‌های اخیر اقدام به تامین سرمایه در گردش یا مشارکت در احداث واحدهای تولیدی صادراتی کرده که موجب رونق اقتصادی و اجتماعی و جهش تولید در مناطق مختلف شده و در سطح منطقه‌ای و ملی از اهمیت بسزایی برخوردار بوده است.

حمایت از صادرکنندگان، کارآفرینان و گسترش بازارهای هدف صادراتی، اصلی‌ترین ماموریت بانک توسعه صادرات ایران برای  اشتغال‌زایی و ارزآوری برای کشور است.

با توجه  به نام‌گذاری سال ۱۳۹۹ به عنوان سال «جهش تولید»، بانک توسعه صادرات ایران  نیز یکی از اولویت‌های خود  را تحقق همین نام قرار داده است. این بانک از طریق تامین مالی طرح‌ها و همچنین سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی صادرات‌محور، شرکت‌های دانش‌بنیان و کوچک و متوسط از طریق ارائه نرخ‌های ترجیحی و مناسب از منابع صندوق توسعه ملی و منابع داخلی و از محل انعقاد تفاهم‌نامه با صندوق نوآوری و شکوفایی و همچنین توسعه بانکداری باز و دیجیتال، همه سعی خود را بر ایفای نقش ویژه در حوزه اقتصاد مقاومتی به کار بست.

 اولویت‌های اعتباری بانک در سال گذشته

بانک توسعه صادرات در سال گذشته فعالیت‌هایی را جزو برنامه‌های کاری خود  قرار داد و اولویت‌ها را مشخص کرد. افزایش اختیارات شعب برای تصمیم‌گیری‌های اعتباری و تامین سرمایه در ‌گردش واحدهای تولیدی صادراتی از جمله اولویت‌های سال ۹۹ بودند که این بانک‌ آنها را اجرایی کرد.

همچنین بانک توسعه صادرات اعطای تسهیلات تولیدی صادراتی با «حداقل نرخ سود»، تامین مالی ریالی طرح‌های کوچک و متوسط با رویکرد اشتغال‌زایی و در راستای تولید محصولات صادراتی، توجه بیشتر به شرکت‌های دانش‌بنیان در تمامی ارکان بانک و تاکید بر جذب منابع مختلف و تامین مالی آنها به‌خصوص شرکت‌های دانش‌بنیان صادرات‌محور را نیز در دستور کار خود قرار داد.

همچنین پیگیری اخذ خطوط اعتباری و تجهیز منابع ریالی از محل منابع صندوق توسعه ملی، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و... و تخصیص آن به بخش‌های مختلف  و افزایش اختیارات شعب در انجام حوالجات ارزی و گسترش پوشش خدمت‌رسانی به مشتریان با افزایش میزان پذیرش تعهدات بانک از طریق گشایش اعتبارات اسنادی داخلی و صدور ضمانت‌نامه‌های ریالی را در سال ۱۳۹۹ پیگیری و اجرایی کرد. ایجاد ساختار منسجم برای بازاریابی و جذب مشتریان اعتباری جدید در شعب و ارزش‌آفرینی برای مشتریان اعتباری دارای عملکرد مطلوب که سطح همکاری خود را با بانک کاهش داده یا قطع همکاری کرده‌اند  با اولویت جذب مشتریان بیشتر در شعب مناطق کمتر برخوردار از برنامه‌های کاری بانک توسعه صادرات در سال گذشته بوده است. در این میان همان‌گونه که پیش‌تر گفته شد یکی از برنامه‌های اجراشده این بانک که اثرات قابل ملاحظه‌ای داشت تسریع در تعیین تکلیف تسهیلات غیرجاری با در نظر گرفتن شرایط روز کشور بوده است که در سال ۹۹ اجرا شد.

 پروژه‌های اتمامی ‌و در حال اجرا در سال ۹۹

برخی پروژه‌های مورد حمایت بانک توسعه صادرات در سال ۹۹ به اتمام رسید که از آن جمله می‌توان به طرح احداث واحد آب صنعتی شرکت فولاد کاوه جنوب کیش در هرمزگان به مبلغ ۲۵میلیون یورو، طرح توسعه تولید شمش فولاد کاوه جنوب کیش در بندرعباس به مبلغ ۱۰۹میلیون یورو، طرح تولید آهن‌اسفنجی فولاد اردکان یزد به مبلغ ۵۳ میلیون یورو و طرح توسعه شرکت تولیدی دستکش گیلان در رشت به مبلغ ۴۰ میلیارد ریال اشاره کرد. همچنین طرح تولید MDF خام شرکت نگین زرین چوب آرتاویل در اردبیل به مبلغ ۱۵۰میلیارد ریال و طرح فاز یک مجتمع پتروشیمی بوشهر به مبلغ ۱۸میلیارد یوآن از طرح‌های خاتمه‌یافته در سال گذشته است. طرح  بسته‌بندی زیتون، خیار و رب‌گوجه شرکت صنایع غذایی سحر همدان به مبلغ ۳۰ میلیارد ریال و طرح احداث واحد تولید متانول شرکت کیمیای پارس خاورمیانه در عسلویه به مبلغ ۴۲۳میلیون یوآن هم دو طرح اتمامی ‌بانک توسعه صادرات است.

اما در کنار پروژه‌های فوق، طرح‌هایی نیز در حال اجراست. طرح فاز ۲ مجتمع پتروشیمی بوشهر به مبلغ  ۱۸میلیارد یوآن، طرح احداث کارخانه تولید اتیلن پتروشیمی‌ گچساران به مبلغ ۲۲۰میلیون یورو، طرح احداث یک واحد تولید ۷۰۰هزار تنی شمش توسعه فولاد آلیاژی ایران و طرح تولید اسلب عریض فولادی با ظرفیت ۲/ ۱میلیون  تن در سال شرکت فولاد جهان آرا به مبلغ ۱۹۸ میلیون یورو از جمله پروژه‌های در حال اجراست. طرح توسعه شرکت صنایع سیمان زابل در زاهدان به مبلغ ۶۰۰میلیارد ریال، طرح توسعه تولید بلوکات گازی، شرکت صنایع خاک چینی ایران به مبلغ ۱۲میلیون یورو، احداث واحد تولید پروپیلن در ماهشهر خوزستان شرکت پتروشیمی سلمان فارسی به مبلغ ۱۰۴میلیون یورو، طرح توسعه بندر شهید رجایی چابهار شرکت خدمات دریایی و بندری آریا بنادر ایرانیان به مبلغ ۳۶۰ میلیون دلار، طرح تولید انبوه آنژیوکت شرکت پرژیان به مبلغ ۴۲۰میلیارد ریال و طرح توسعه یکپارچه میدان‌های مشترک نفتی غرب کارون در خوزستان شرکت توسعه نفت و گاز صبا اروند به مبلغ ۸۰۰ میلیون دلار از دیگر پروژه‌های این بخش است. بانک توسعه صادرات از طرح تولید داروهای ضدسرطان شرکت داروسازی اوه سینا در ساوه به مبلغ ۱۲۰میلیارد ریال، طرح توسعه شرکت کارخانه‌های کاشی عقیق یزد به مبلغ ۲۵۰ میلیارد ریال، طرح افزایش ظرفیت تولید محصولات شیمیایی شرکت پترو اکتان ایساتیس به مبلغ ۸۰ میلیارد ریال و پروژه خط سوم انتقال برق ایران به ارمنستان با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۸۳ میلیون یورو حمایت کرده است.

 عملکرد بین‌المللی بانک توسعه صادرات

بانک توسعه صادرات به عنوان یک بانک توسعه‌ای در زمینه صادرات کشور توانسته در زمینه بین‌المللی نیز خدماتی را ارائه کند که از آن جمله می‌توان به اعطای بیش از ۲۸۰میلیون دلار تسهیلات در قالب «اعتبار خریدار» به عنوان یکی از ابزارهای منحصر به فرد و کارآمد حمایت از صادرکنندگان برای توسعه صادرات کالاها و خدمات اشاره کرد.

این بانک امضای قرارداد خط اعتباری ویژه به مبلغ یک‌میلیارد دلار برای تامین مالی صادرات در سال ۱۳۹۹ و اجرایی شدن قرارداد و بررسی و حل مشکلات طرح احداث خط انتقال برق در ارمنستان و جلب مشارکت شرکت ایرانی  از جمله تهیه و ارسال اصلاحیه قرارداد تامین مالی طرح احداث خط انتقال برق در ارمنستان با توجه به اهمیت آن را نیز اجرا کرده است. تدوین گزارش تجمیعی ۲۲ کشور مقصد صادراتی هم در کارنامه این بانک در سال ۹۹ ثبت شده است. ارائه خدمت از طریق انعقاد و تمدید قرارداد عاملیت با بانک‌های داخلی، حفظ و تقویت روابط با بانک‌های مستقر در کشورهای همکار، پیگیری مداوم برای رفع انسداد حساب‌های این بانک نزد بانک‌های خارجی و انتقال مانده‌های مسدودی هم از اقدامات بین‌المللی این بانک بوده است.

اعتبارات و بروات اسنادی وارداتی جمعا به مبلغ ۶۵۰میلیون دلار، اعتبارات اسنادی و بروات وصولی صادراتی جمعا به مبلغ ۳۶۰میلیون دلار، حواله ارزی جمعا به مبلغ ۷۰۳میلیون دلار و صدور ضمانت‌نامه ارزی صادراتی جمعا به مبلغ ۳میلیون و ۴۰۰هزار دلاراز فعالیت‌های این بانک است.

 تمهیدات برای بازگشت ارز صادراتی

بانک توسعه صادرات برای بازگشت ارزهای صادراتی حاصل از صادرات نیز تمهیداتی اندیشید. از آنجا که برگشت ارز حاصل از صادرات در سال ۱۳۹۹ به یکی از روش‌های فروش ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما، ارائه اسکناس و ثبت در سامانه سنا، واردات در مقابل صادرات خود، واگذاری کوتاژ صادراتی جهت واردات سایر اشخاص یا فروش ارز حاصل از صادرات به بانک‌ها و صرافی‌های مجاز اعلام شده بود، این بانک برای تحقق بازگشت ارز حاصل از صادرات، نسبت به انجام مکاتبات با مشتریان صادراتی، ارائه مشاوره، مکاتبه با بانک مرکزی، پایش سامانه‌های مرتبط و بخشنامه‌های ارزی ابلاغی و... اقدام کرده است.

بانک توسعه صادرات سال ۹۹ نسبت به اجرای تکالیف مراجع برون‌سازمانی در خصوص موضوع دستورالعمل الزامات ناظر بر حاکمیت شرکتی در بانک‌های دولتی اقدام کرده که این موضوع در بهبود بهره‌وری و افزایش سطح تسهیلات و خدمات نوین این بانک تاثیرگذار خواهد بود.