در کنار این با پر شدن پاکت، قدرت مکش دستگاه مکنده به طرز چشمگیری افت پیدا می‌کند. همچنین امکان بازگشت مجدد ذرات گرد و غبار به محیط بسیار زیاد است. امروزه این مشکل با استفاده از سیستم جارو برقی مرکزی مرتفع شده است. این سیستم یک روش آسان، بهداشتی و انعطاف‌پذیر است که با محیط خانه‌ها و آپارتمان با ابعاد مختلف سازگاری دارد و برای نظافت همه بخش‌های خانه می‌توان تعداد بیشتری درگاه ورودی برای اتصال خرطومی، روی دیوارها تعبیه کرد تا فقط با جابه‌جایی خرطومی ‌از یک ورودی به ورودی دیگر، کلیه نقاط پوشش داده شود. در واقع درگاه‌های ورودی به وسیله لوله‌هایی به جاروی مرکزی متصل می‌شوند و گرد و خاک از طریق این لوله‌ها وارد مخزن جاروی مرکزی می‌شود. در نتیجه کاربر هیچ‌گونه تماسی با این مخزن نداشته و فقط لازم است یک تا دو بار در سال تخلیه شود.

 جاروبرقی مرکزی باید در کجا نصب شود؟!

اما سوال اساسی این است که دستگاه باید در کدام بخش ساختمان نصب شود؟! در پاسخ باید گفت جاروبرقی مرکزی به راحتی و در همه جای ساختمان قابل نصب است و تنها دو بار در سال و برای خالی کردن نیاز به مراجعه به آن وجود دارد. بهترین حالت برای جاروبرقی نصب در محوطه بیرونی خانه است، زیرا فیلترها می‌توانند با هوای آزاد ارتباط داشته باشند. لوله‌کشی‌ها به سرعت انجام شده و با چسب به طور کامل عایق‌کاری می‌شود، این لوله‌ها کاملا مخفی و خارج از دید هستند. لوله‌گذاری می‌تواند در پشت‌بام، بالای قفسه، مجراها، ستون‌ها، آشپزخانه و زیرزمین انجام شود. نکته مهم دیگری که باید درباره نصب دستگاه مکنده مرکزی به آن توجه کرد، نیاز به انجام امور مربوط به نصب دستگاه در مرحله تکمیل تاسیسات ساختمان هنگام ساخت است.

 ۱۶ سالگی جارو مرکزی آسایش

شرکت «جارو مرکزی آسایش» پس از ۱۵ سال تحقیق و مطالعه پیرامون صنعت مکش (وکیوم)، استفاده از آن در بخش‌های گوناگون زندگی و با گرایش استفاده از این صنعت در تولید سیستم‌های جاروی مرکزی در ساختمان‌های اداری، تجاری و مسکونی به طور رسمی ‌تاسیس شد و تاکنون که ۱۶ سال از عمر این برند می‌گذرد، ساختمان‌های بسیاری را تحت پوشش قرار داده است و جزو پیشگامان این عرصه به شمار می‌رود. همچنین استفاده از بهترین قطعات و الکتروموتورهای ساخت کره‌جنوبی منجر به اخذ گواهینامه ISOO۹۰۰۲ – ۲۰۰۰ و گواهینامه استاندارد ایمنی اجباری محصولات  از سازمان ملی استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران شده است.

 دارا بودن استاندارد

سعید رفعتی، مدیر فروش شرکت «جارو مرکزی آسایش» در آستانه ۱۶ سالگی این برند به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: زمانی که تصمیم به ورود به عرصه تولید جارو مرکزی با برند آسایش گرفتیم، این صنعت در ایران بسیار ناشناخته بود، اما امروزه در ایران تبدیل به جزئی از سبد سازندگان شده و شرکت‌های دیگری به دنبال ما به این عرصه ورود کرده‌اند. هر چند برخی از شرکت‌ها نتوانسته‌اند کیفیت را مدنظر قرار دهند. این در حالی است که ما علاوه بر داشتن نشان استاندارد، گرید A انرژی را برای برخی از تجهیزاتمان کسب کرده ایم.

وی با بیان اینکه بسیاری از قطعات این سیستم را بومی‌سازی کرده‌ایم اما برخی از قطعات مانند موتور به خاطر تکنولوژی بالا، وارد می‌شود می‌افزاید: بسیاری از مهندسان اطلاعات مطلوبی در خصوص سیستم جارو مرکزی دارند و ما هم همواره سعی در انتقال دانش و تکنولوژی این بخش مانند پریزهای اتوماتیک به آنها داریم. البته با همه‌گیری کرونا و کاهش برگزاری نمایشگاه‌ها، این روند تا حدودی دچار وقفه شده است.

 توسعه صادرات

مدیر فروش شرکت جارو مرکزی آسایش با اشاره به اینکه صادرات محصول یکی از مهم‌ترین اهداف ماست، تاکید می‌کند: سال گذشته با توجه به وجود نمایندگی‌های مختلف در سراسر کشور  در بخش داخلی سهم قابل توجهی از بازار را در اختیار داشتیم و در عرصه صادرات نیز سیاست توسعه بازارها را در دستور کار داشته‌ایم. در سال جدید هم به دنبال افزایش صادرات در کشورهای همسایه به‌ویژه عراق هستیم.

رفعتی با انتقاد از بوروکراسی حاکم بر بخش تولید می‌گوید: یکی از عمده‌ترین مشکلات ما همواره بوروکراسی اداری پیچیده و همچنین تاخیر در صدور مجوزها بوده است که واقعا خسته‌کننده است. امیدواریم در سال ۱۴۰۰ با توجه به اینکه به عنوان «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» نام‌گذاری شده، اقدامات در این راستا به شکل جدی پیگیری شود و مسوولان به دنبال تحقق عینی این شعار باشند.

 نقش جارو مرکزی در کاهش شیوع کرونا

مدیر فروش شرکت جارو مرکزی آسایش با اشاره به تاثیر سیستم جارو مرکزی در کاهش کرونا تصریح می‌کند: تحقیقات مختلفی در خصوص تاثیر سیستم جارو مرکزی بر جلوگیری از شیوع کرونا صورت گرفته که نتایج آن حکایت از تاثیر غیر قابل انکار در این رابطه دارد، چراکه این سیستم‌ها ذرات گرد و خاک و ریزگردها  را به خارج از محیط زندگی انتقال می‌دهد. بر همین اساس بسیاری از اماکن عمومی ‌مانند مساجد به این سیستم تجهیز خواهند شد. وی در ادامه به هزینه استفاده از سیستم جاروبرقی مرکزی اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: به‌روزترین تکنولوژی این محصول پریزهای اتوماتیک و دستگاه‌های تک‌واحدی آسایش است که حدود ۱۰ تا ۱۱میلیون تومان هزینه دارد و می‌تواند تا ۲۰۰ متر مربع را پوشش دهد. چنانچه این دستگاه به درستی نگهداری شود، سالیان متمادی می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. در نهایت حدود ۵ تا ۱۰ سال بعد از راه‌اندازی با تعویض قطعات مصرفی و سرویس، این سیستم می‌تواند همچنان بدون مشکل و با کارآیی بالا مورد استفاده قرار گیرد.