بزرگ‌ترین شرکت تخصصی نگهداری  و تعمیر لکوموتیو تاسیس شد

مدیرعامل سابق شرکت البرز نیرو و مدیر عامل جدید شرکت کاوان دیزل موتور با اعلام این مطلب در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» گفت: شرکت البرز نیرو در این راستا، تمامی ‌فعالیت‌های تعمیر و نگهداری لکوموتیوهای خود را به یک شرکت تخصصی به نام کاوان دیزل موتور منتقل کرده است. این تفکیک فعالیت به شفاف‌سازی کمک کرده و منجر به ارتقای سطح نگهداری و تعمیر لکوموتیوها می‌شود. در نتیجه سود آن در وهله اول نصیب صاحبان لکوموتیو شده و بهره‌وری ناوگان افزایش می‌یابد. در وهله دوم شرکت راه‌آهن هم از این موضوع بهره‌مند می‌شود، زیرا کیفیت ناوگان بالاتر رفته و آماده به کاری افزایش می‌یابد. بسیاری از مسائل کیفی ناشی از ضعف تعمیر و نگهداری است.

مجتبی لطفی درباره علت انجام این نظام‌نامه گفت: یکی از سیاست‌هایی که شرکت راه‌آهن در نظام نامه فنی و اجرایی ناوگان دارد این است که شرکت‌های مالک واگن راسا اقدام به تعمیر و نگهداری نکنند و این موضوع از بحث مالکیت تفکیک شده و به صورت جداگانه توسط یک شخصیت حقوقی مستقل انجام شود و بعد شرکت‌های ناظر در این آیین‌نامه بر کیفیت تعمیر و نگهداری نظارت کنند. این آیین‌نامه باید توسط شرکت‌های مالک لکوموتیو و مالک واگن‌های باری و مسافری اجرا شود.

وی افزود: بر همین اساس در شرکت البرز نیرو به استقبال این موضوع رفتیم و تمامی ‌فعالیت‌های تعمیر و نگهداری لکوموتیو را از فعالیت‌های بهره‌برداری جدا کردیم. بنابراین امور تعمیر و نگهدای لکوموتیوها به شرکت کاوان دیزل موتور که یک شرکت با سابقه فعالیت ۴ تا ۵ ساله بوده، منتقل شد. به همین منظور تمامی ‌سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای مرتبط با بحث تعمیر و نگهداری و ۶۰ تا۷۰درصد پرسنل نیز به شرکت کاوان دیزل موتور منتقل شدند.

لطفی درباره درصد مالکیت این شرکت تخصصی نگهداری و تعمیر گفت: ۷۰درصد مالکیت شرکت کاوان دیزل موتور متعلق به البرز نیرو بوده و ۳۰درصد آن نیز متعلق به یکی دیگر از سهامداران البرز نیرو است. البرز نیرو آمادگی دارد تا سهام شرکت کاوان را به سایر شرکت‌هایی که تمایل دارند واگذار کرده تا شخصیت حقوقی مستقلی شکل بگیرد که چند شرکت در این زمینه ابراز تمایل کرده‌اند و در حال انجام مذاکرات است.

لطفی افزود: البرز نیرو در سال‌های گذشته چند قرارداد تعمیر و نگهداری راه‌آهن را نیز در مناقصه‌ها برنده شده و انجام داده، بنابراین صلاحیت لازم را برای این کار دارد. تمامی ‌این فعالیت‌ها به شرکت کاوان منتقل شده و قرار است البرز نیرو، تمرکز اصلی خود را روی بهره‌برداری و توسعه ناوگان خود قرار دهد. این موضوع به توسعه و پیشرفت البرز نیرو کمک می‌کند، زیرا یک وزنه سنگین به نام نگهداری و تعمیر از دوش این شرکت برداشته می‌شود. از سمت دیگر به توسعه بخش تعمیر و نگهداری کمک کرده و به واسطه آن یک شرکت خصوصی می‌تواند علاوه بر انجام امور تعمیرات البرز نیرو در سطح کشور نیز خدمات ارائه کند.  

مدیرعامل شرکت کاوان دیزل موتور در ادامه گفت: برنامه‌ریزی ما این است که شرکت کاوان به عنوان یک شرکت توانمند بخش‌خصوصی در زمینه نگهداری و تعمیر در سطح کشور و حتی در سطح خاورمیانه بتواند فعالیت کند. البته در سطح خاورمیانه شرکت‌های قوی دولتی یا نیمه دولتی در زمینه تعمیر و نگهداری وجود دارند، اما شرکت خصوصی قوی که دارای کارخانه، پرسنل و نیروی متخصص باشد، نداریم. کاوان بزرگ‌ترین شرکت در این زمینه خواهد بود.

وی افزود: در همین زمینه کارخانه در دست احداث «سیستان» که تا قبلا از این متعلق به شرکت البرز نیرو در استان اصفهان بود طی قولنامه‌ای به شرکت کاوان منتقل شد و مراحل انتقال سند آن در حال انجام است. این شرکت یک کارخانه دیگر هم در شهرک صنعتی هشتگرد استان البرز خواهد داشت که به عنوان کارخانه پشتیبان عمل خواهد کرد و بر این اساس تمامی ‌مراکز اجاره‌ای تعمیر و نگهداری، قراردادها، امکانات و افراد به شرکت کاوان منتقل خواهد شد. شرکت کاوان دیزل موتور یک شرکت بدون سابقه اجرایی نبوده و ۱۲ سال سابقه تعمیر و نگهداری شرکت البرز نیرو به این شرکت منتقل می‌شود.

 این شرکت قبلا در زمینه تعمیرات موتور فعالیت داشته و اکنون موضوع فعالیت شرکت تغییر می‌کند. این شرکت با تجمیع این امکانات می‌تواند، تاثیر بیشتری در نگهداری و تعمیر لکوموتیو در کشور داشته باشد.

لطفی با اشاره به مشکلات صنعت لکوموتیوداری گفت: مشکل اصلی از زمان گذشته تاکنون این بوده که به نگهداری لکوموتیو توجه کافی نمی‌شود. ۴۰درصد از لکوموتیوهای متعلق به راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران خارج از سرویس بوده، بخش‌خصوصی هم نه به این میزان، ولی همیشه درصد بالایی لکوموتیو خارج از گردش و بهره‌برداری دارد.

وی افزود: لکوموتیو را با هزینه‌های هنگفت و شرایط سخت تحریم از خارج کشور تامین می‌شود، ولی نمی‌توانیم از عمر مفید آن (که حدود ۳۰ تا ۴۰ سال بوده) به درستی استفاده کنیم. بعد از گذشت چند سال به دلیل اینکه به فرآیند نگهداری و تعمیر آنها توجه کافی نمی‌شود متاسفانه از سرویس خارج می‌شوند. این یک معضل قدیمی‌ بوده و عمده‌ترین علت آن تامین نشدن هزینه‌های تعمیر و نگهداری است.

مدیر عامل سابق شرکت البرز نیرو درباره پروژه تولید لکوموتیو پارس-۳۳ گفت: این پروژه متعلق به البرز نیرو بوده، ولی شرکت کاوان نیز در این پروژه کمک خواهد کرد. دو دستگاه لکوموتیو پارس-۳۳ سال گذشته تحویل شد و دو دستگاه دیگر نیز در خرداد و تیرماه آماده بهره‌برداری می‌شوند. ۶ دستگاه دیگر از لکوموتیو پارس -۳۳ نیز امسال به ناوگان اضافه می‌شود به این صورت که از تیرماه هر ماه یک لکوموتیو تا دی‌ماه بهره‌برداری می‌رسد.