Untitled-2

Untitled-1

 فعالیت اصلی شرکت ایجاد و اداره واحدهای تولیدی در زمینه‌های صنایع شیمیایی، نفت و پتروشیمی ‌در داخل و خارج از کشور و همچنین همکاری با سایر شرکت‌ها که می‌تواند به طور مستقیم یا غیرمستقیم بر فعالیت شرکت اثرگذار باشد. این شرکت در زمینی به مساحت 15 هکتار در سایت 3 منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ‌ماهشهر در سال 1381 تاسیس شده و در دی 1388 به بهره‌برداری رسیده است. نام محصول تولیدی آن وینیل کلراید منومر (VCM) با ظرفیت تولید سالانه 150‌هزار تن و پلی وینیل کلراید (PVC) با ظرفیت تولید سالانه 120هزار تن در سال است که در ساخت انواع لوله‌ها، شیلنگ‌ها، عایق‌های الکتریکی، چارچوب در و پنجره، کابینت و صنایع خودرو و... کاربرد دارد.

این شرکت در سال 1398 به ازای هر سهم 763/ 1 ریال سود شناسایی کرده است.

در حال حاضر ظرفیت تولید PVC در ایران 745‌هزار تن بوده که پتروشیمی ‌غدیر 16 درصد از این ظرفیت معادل 120هزار تن را به خود اختصاص داده است. از سایر تولیدکنندگان این محصول می‌توان به پتروشیمی‌های بندرامام، آبادان و اروند اشاره کرد. در ضمن مطابق آخرین آمار و ارقام میزان تقاضای داخلی این محصول بین 450‌ تا 480هزار تن است.

 چرخه تولید

برای تولید PVC ابتدا از ترکیب کلر و اتیلن خریداری شده EDC تولید می‌شود و با کمک فرآیند کراکینگ EDC، VCM تولید می‌شود که VCM  نیز ماده اصلی تولید کننده محصول نهایی یعنی PVC است.

 تولید و فروش

محصول اصلی شرکت  پلی وینیل کلراید (PVC) با ظرفیت 120هزار تن در سال است. کاربرد اصلی این محصول در تولید انواع الیاف و فیلم، برای ساخت انواع لباس، لوازم پلاستیکی، تجهیزات پزشکی و لوازم‌خانگی است. در صنعت خودرو نیز از این محصول برای ساخت لوازم داخلی خودرو مانند کفپوش و داشبورد استفاده می‌شود.

وینیل کلراید منومردارای سهم 5درصدی از سرفصل مواد مستقیم مصرفی است که به عنوان محصول میانی توسط شرکت تامین و در تولید PVC مورد استفاده قرار می‌گیرد و قیمت آن وابسته به تغییرات قیمت دلار و نفت است. EDC نیز با سهم 26 درصدی دومین سرفصل مهم مواد مستقیم است که بخشی از آن توسط شرکت تامین می‌شود و بخشی از آن نیز از پتروشیمی ‌آبادان خریداری می‌شود. اتیلن با سهم 62 درصدی و کلر با سهم 7 درصدی به ترتیب از پتروشیمی‌ کاویان-مارون و پتروشیمی ‌اروند تامین می‌شود. در ضمن مطابق سال 1399،  14درصد از مواد مصرفی از خارج ازکشور تهیه می‌شود که عمدتا EDC است.

 نتیجه‌گیری

با توجه به بررسی صنعت، چشم‌انداز اقتصادی ایران و بررسی بازارهای جهانی و تحلیل صورت گرفته از سودآوری شرکت پتروشیمی ‌غدیر، سود هر سهم شرکت برای سال 1400،  13هزار و 717 ریال پیش‌بینی شده است. از این رو نسبت قیمت به سود آتی (P/ E forward) سهام شرکت پتروشیمی ‌غدیر پس از برگزاری مجمع سال مالی قبل، 7/ 4 واحد بوده که در مقایسه با متوسط بازار به نظر گزینه کم‌ریسکی برای سرمایه‌گذاری میان‌مدت است.