هیچ‌ چیزی به‌خوبی یک دایره بزرگ (عدد صفر) در ذهن متمرکز نمی‌شود. خصوصا اینکه سرمایه‌گذاران، خودسرانه دوست دارند بی‌نهایت صفر جلوی ارقام قیمتی آنها باشد تا هیجان‌زده شوند. به خاطر دارید که چه اتفاقی در سال ۱۹۹۹ افتاد که احتمالا در آینده نزدیکی ممکن است تکرار شود. قیمت برای هر تن مس به ۱۰هزار دلار رسید. این اولین باری بود که قیمت این فلز که کاربرد وسیعی از ساخت ظروف گرفته تا ساخت خودروی برقی و توربین‌های بادی دارد مانند سال ۲۰۱۱ به بالاترین سطح خود رسید. این افزایش آرام است؛ چون یک سال پیش یک‌تن مس باواسطه‌ها و دلالان به ۴۳۰۰ دلار رسید. جای تعجب نیست که هر موقع از رونق بازار کالایی صحبت می‌کنیم یعنی قیمت آن افزایش ‌یافته است و خواهد یافت. چیزی که سرمایه‌گذاران را به هیجان می‌آورد و این اتفاق چشم‌انداز یک سیکل فوق‌العاده کالایی است.

به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، به نقل از ماینینگ ویکلی، بیشتر صنایع تا حدی سیکل زمانی دارند؛ اما برخی از کالاها مانند فلزات، غلات و انرژی کاملا وابسته به عرضه و تقاضای روزانه هستند. قیمت یک سهم را می‌توان به امید افزایش درآمدها در آینده ثابت نگه داشت؛ اما هزینه یک‌تن مس نشان‌دهنده تعادل خریداران و فروشندگان امروز است. این به این معنی است که عرضه و تقاضا کالاها همیشه در بازارهای رکودی (bear market) و بازارهای پر‌رونق (Bull Market) از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بالا رفتن میزان تقاضا و عرضه اندک، قیمت‌ها را بالاتر می‌برد و از طرف دیگر موجب عرضه مازاد نیز خواهد شد که بازار را به تعادل می‌رساند.

اما یک سوپر سیکل کالایی مقوله‎ای متفاوت است. علت آن همیشه از طریق نوعی تغییر ساختاری اتفاق می‌افتد که در آن تقاضا طی چند سال متحول می‌شود و معمولا همزمان و همه جای جهان رخ می‌دهد. تولید کلان یا انبوه، موتور اتومبیل در اوایل قرن گذشته و همچنین سپس رشد تولید هواپیما، عرضه و تقاضای دینامیک برای نفت را به‌طور بنیادی تغییر داد. عبور از «سوپرسیکل» رشد قیمت کالاهای پایه و مواد خام حدودا از سال ۲۰۰۲ آغاز شد و با صرف‌نظر کردن از بازه کوتاه افت قیمت‌ها در زمان بحران جهانی تا سال ۲۰۱۲ ادامه یافت. بررسی دقیق‌تر این رشد نشان می‌دهد موتور اصلی افزایش قیمت کالاها، رشد اقتصادی دو کشور چین (اژدهای کالایی) و هند بوده است؛ به‌طوری‌که طی ۱۰ سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۲، رشد اقتصادی دنیا بدون احتساب این دو کشور حدود ۲۵درصد بوده است. این در حالی است که رشد اقتصادی چین و هند به ترتیب ۱۷۲ و ۱۰۸درصد بوده است. این رشد پرشتاب بیان می‌کند بخش قابل‌توجهی از افزایش قیمت جهانی کالاها وابسته به تقاضای این کشورها بوده است.

اتفاق سوپر سیکل کالایی چندان متداول نیست چون در چهار سال اخیر پا به میدان گذاشته است. احتمالا فقط چهار مورد در نیم‌قرن گذشته وجود داشته است. اولین مورد از طریق صنعتی شدن و افزایش شهرنشینی در آمریکا بود که به دلیل رونق راه‌آهن در آمریکا و تقاضای برای سلاح در جنگ جهانی اول شتاب گرفت. سه مورد دیگر نیز مشخص است که بهبود شرایط پس از جنگ در اروپا و ژاپن از آن جمله است. شرکت‌های نفتی در دهه هفتاد با جنگ‌های لیندن جانسون در ویتنام و رقابت فضایی با رشد سریع چین پس از پیوستن به سازمان تجارت جهانی در سال ۲ هزار تقویت شدند؛ بنابراین سوال مهم امروزه این است که آیا بروز علائم قیمتی موجود برای مس، سنگ‌آهن، روی و سایر فلزات با آمدن کرونا، نشان‌دهنده یک گرانی موقت است یا اینکه شروع یک‌روند اساسی در افزایش قیمت‌ها است. پاسخ به این سوال بسیار برای سرمایه‌گذاران حائز اهمیت است. می‌توان آن را در حالت ساده یک رونق بازار کالا دانست. رشد آمار و اطلاعات در سراسر جهان طی هفته‌های اخیر نه‌تنها اقتصاددانان را به تعجب واداشته است، بلکه سرمایه‌گذاران در بورس، از یک سال گذشته آن را یک پیروزی و بهبود ارزیابی کردند. با توجه به وقفه‌های کوتاه‌مدت در عرضه، به‌واسطه شیوع ویروس کرونا و همچنین محدودیت‌های طولانی پس از یک دهه کاهش، جای تعجب ندارد که قیمت‌ها باید در ماه‌های گذشته افزایش بیشتری پیدا می‌کردند؛ اما باید به این نکته نیز اشاره کرد که به‌دلیل وجود توان بالقوه در بازار، میزان تقاضا چند دهه است که افزایش پیداکرده است. از طرف دیگر برنامه‌های تحول‌آفرین بایدن رئیس‌جمهور آمریکا ازجمله انتقال انرژی سبز، هزینه‌های بسیار بالایی را به همراه خواهد آورد؛ اما این برنامه‌های سبز توانایی جذب چند تریلیون دلار از دولت‌های بزرگ جهان را دارد. دیگر برنامه‌های پر‌هزینه بایدن، برنامه زیرساخت حمل‌ونقل و مشاغل و تولید خودروهای برقی است. چین نیز می‌خواهد ظرف ۱۵ سال آتی صنعت تولید خودروی برقی خود را توسعه دهد. شنیده‌ها حاکی از آن است که در جهان قرار است تا سال ۲۰۴۰ حدود ۳۰۰ میلیون خودروی برقی در جاده‌ها درحرکت باشد. این در حالی است که در سال ۲۰۱۹ فقط ۵میلیون خودروی برقی در جهان در حال حرکت بودند. خودرو یکی از عوامل بزرگ تولید انرژی سبز است و در کنار آن بناها و ساختمان‌های قدیمی صدساله که نیاز به بازسازی دارند اینها همه عواملی هستند که نیاز به فلزات سبز مانند مس، نیکل، آلومینیوم و پلاتین را افزایش می‌دهند.

شرکت معدنی و تجاری گلنکور پیش‌بینی می‌کند که میزان تقاضا برای مس می‌تواند ظرف ۳۰ سال آتی به دو برابر افزایش پیدا کند. مهم‌تر اینکه سرمایه‌گذاری‌ها برای ظرفیت‌های جدید بسیار پایین‌تر از رشد تقاضای واقعی است. از هر ۲۰۰ کانسار بزرگ مس در سه دهه گذشته فقط به تعداد انگشتان دست در ۱۰ سال اخیر اکتشاف شده و فقط حدود ۸۰ معدن در حال حاضر بهره‌برداری می‌شوند و مابقی تعطیل ‌شده‌اند. سال‌ها طول می‌کشد تا یک معدن مس به بهره‌برداری برسد و در چند سال گذشته سهامداران پرداخت سود را برای رونق آتی بازار تشویق کرده‌اند. بنابراین چگونه ممکن است سرمایه‌گذاران با سوپر سیکل پیش رو مقابله کنند؛ اما ساده‌ترین و ارزان‌ترین راه توجه به صندوق قابل معامله در بورس کالاست تا از سود بالا و پایداری بهره‌مند شوند.