کیف پول، راهکاری مطمئن برای پرداخت‌های خرد

کیف پول الکترونیک یکی از مهم‌ترین ابزارهای پرداخت خرد در جهان است که متاسفانه در کشور ما به صورت جدی به آن پرداخته نشده است. این تکنولوژی پرداخت می‌تواند نیاز هر فرد را به کیف پول فیزیکی و نگهداری پول رفع کند. همچنین کمک بزرگی به پرداخت خرد می‌کند و از امنیت مناسبی برخوردار است. از طریق درگاه پرداخت می‌توان کیف پول الکترونیک را شارژ کرد و زمانی که نیاز به پرداخت است می‌توان از طریق سیستم NFC یا QR بارکد پرداخت موردنظر را انجام داد.

کیف پول الکترونیک از چند جهت اهمیت دارد. این نوع پرداخت نیاز به پول فیزیکی را از بین می‌برد و این مهم به محیط زیست کمک خواهد کرد. کیف پول الکترونیک امن است. از طریق درگاه امن پرداخت یک‌مرتبه کیف پول خود را تا سقفی مشخص شارژ می‌کنید و از آن به بعد برای پرداخت‌هایی با مبالغ کم نیازی نیست اطلاعات بانکی خود را وارد کنید و با سرعت بیشتری پرداخت را انجام خواهید داد. پس کیف پول الکترونیکی از طریق موبایل به  امنیت، سرعت و دقت در پرداخت کمک خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت وبکاران ایمن در مورد کیف پول الکترونیک آی‌دی‌پی گفت: شرکت ما حدود ۱۲ سال است در حوزه نرم‌افزار بانکی فعال است. حدود ۵ تا ۶ سال است که ایده کیف پول آی‌دی‌پی را دنبال کرده‌ایم. ایده ما برای خدمات جدید در حوزه پرداخت از جمله فین‌تک، پی منت و درگاه پرداخت شخصی است. به تازگی حوزه کیف پول الکترونیک را گسترش داده‌ایم. در هیچ جای دنیا دیگر کارت یا ابزار پرداخت مستقیم به حساب بانکی وصل نیست. یعنی اگر حتی از کارت پرداخت به عنوان وسیله‌ای برای پرداخت استفاده شود، آن کارت به اعتباری وصل است و به حساب بانکی به صورت مستقیم وصل نیست. دلیلش هم قطعا موارد امنیتی است. شما الان کارتی را برای پرداخت استفاده می‌کنید که احتمال دارد به حساب با مبلغ بالایی وصل باشد و این نمی‌تواند امنیت داشته باشد.

قاسم رادمان ادامه داد: همه کارت‌های پرداخت در دنیا به صورت مستقیم به حساب بانکی وصل نیستند و اصطلاحا Valet هستند که خدمات پرداخت را انجام می‌دهند. به همین دلیل ما هم داریم این خدمات را در ایران ارائه می‌دهیم و با گستردگی بیشتر نیاز به کارت بانکی را کمتر خواهیم کرد.

مدیرعامل آی‌دی‌پی در ادامه گفت: در حال حاضر حدود ۵۰۰ هزار نفر از این سرویس استفاده می‌کنند که با رشدی حدود ۱۰‌درصد در ماه روبه‌رو هستیم. در حوزه پی منت رقبا زیاد هستند، ولی در حوزه کیف پول رقیب جدی نداریم. تنها شرکتی هستیم که با این گستردگی فعالیت می‌کنیم و روز به روز به سرویس‌های خود اضافه می‌کنیم که از آن جمله می‌توان به مترو، بی‌آرتی و دستگاه‌های پوز و پرداخت QR بارکد اشاره کرد. به نوعی پرداخت از طریق موبایل را گسترش می‌دهیم تا دیگر برای پرداخت نیازی به کارت بانکی نباشد.

وی اظهار کرد: یک دستگاه پوز را بر اساس پرداخت QR و NFC تولید کردیم و به فروشگاه‌ها عرضه کردیم. تولید این دستگاه‌ها از خارج شدن ارز جلوگیری می‌کند، چرا که اکثر این دستگاه‌ها از خارج از کشور وارد می‌شد. این دستگاه‌ها را در داخل طراحی و در داخل ثبت کردیم. اکثر دستگاه‌های پوز هم قدیمی‌ هستند و مشکلات امنیتی دارند که لازم است به روز شوند.

رادمان ادامه داد: تکنولوژی کارت‌های بانکی مگنت است و امنیت لازم را ندارد. به راحتی کپی می‌شود و کلاهبرداری زیادی هم از این طریق صورت گرفته است. استاندارد جایگزین شده در دنیا کارت‌های EMV است که دارای چیپ الکترونیک روی کارت است. این نوع کارت‌ها امنیت بالاتری نسبت به کارت‌های بانکی ما دارد. استاندارد امنیت پرداخت دیگر پرداخت‌های موبایلی و Valet ها هستند. یعنی عملا ابزار پرداخت موبایل است و کارت حذف می‌شود. این مدل در کنار امنیت بیشتر، سطح تماس کمتری دارد که مخصوصا در زمان بیماری کرونا اهمیت بیشتری دارد.

وی ادامه داد: حدود ۲۰ تا ۳۰میلیون کارت در دست مردم است که استاندارد آنها باید به روز شود و این هزینه زیادی را روی دست سیستم بانکداری خواهد گذاشت. به همین دلیل بانک مرکزی هم ترجیح می‌دهد پرداخت به سمت موبایلی و کیف پول برود که هم هزینه گزافی روی دست سیستم نگذارد و هم امنیت خوبی داشته باشد.

رادمان در مورد هم‌پذیرندگی گفت: در حال حاضر مذاکراتی برای هم پذیرندگی سیستم‌های پرداخت در حال انجام است. اینکه شرایطی فراهم شود تا از کیف پول ما روی همه سیستم‌های پرداخت استفاده شود و همین‌طور از سیستم‌های دیگر نیز در درگاه‌های پرداخت ما انجام شود.

وی ادامه داد: برای استفاده از این سیستم نیاز به فرهنگ‌سازی است و مردم باید به این نتیجه برسند که از این سیستم می‌توانند به عنوان روشی امن برای پرداخت‌های روزمره استفاده کنند. شما وقتی می‌خواهید شارژ موبایل را خریداری کنید باید اطلاعات بانکی خود را وارد کنید، در صورتی که اگر کیف پول خود را شارژ کرده باشید نیاز به وارد کردن اطلاعات مختلف نیست و به راحتی شارژ را خریداری می‌کنید. بیشترین استفاده کیف پول‌پرداخت‌های خرد است. مثلا پرداخت عوارض یا پول پارکینگ و... . چون کیف پول سقف محدود دارد، نگرانی افراد را برای کلاهبرداری کم خواهد کرد. از آن طرف هم شما سیستم درگاه بانکی را برای یک پرداخت مثلا ۲۰ تا ۱۰۰هزار تومانی اشغال می‌کنید که برای کشور هزینه‌بر است و با این روش می‌توان جلوی آن را گرفت.

مدیرعامل آی‌دی‌پی در رابطه با کسب‌وکارهای خانگی گفت: برای فروشگاه‌های اینترنتی کوچک و خانگی امکانات پرداخت فراهم کردیم که قابلیت اتصال به کیف پول را دارند و ‌مردم می‌توانند خرید خود را از این فروشگاه‌ها از طریق کیف پول الکترونیکی ما انجام دهند.