خودروساز  شماره دوجهان، درگیر تجارت مواد اولیه

 

به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، برگرفته از وب‌سایت خبری ماینینگ ویکلی، در ماه مارس، فولکس‌واگن یک نقشه راه برای راه‌اندازی شش کارخانه تولید سلول ۴۰ گیگاوات ساعتی با ظرفیت کلی ۲۴۰ گیگاوات ساعت تا سال۲۰۳۰ ارائه داد. با چنین برنامه جاه‌طلبانه‌ای، جای تعجب نیست که این شرکت ولفسبورگی که سال گذشته ۳/ ۹ میلیون دستگاه خودرو تولید کرد، در خصوص تامین مواد خام نگرانی‌های جدی داشته باشد که‌ می‌تواند منتج به تعطیلی گسترده در بخش‌های مختلف این شرکت شود. در ادامه این گزارش اشمال به سوالات روزنامه آلمانی هندلزبلات پاسخ داده است:  

 آیا باید از بحران قحطی تراشه درس گرفت و آیا این امر امکان‌پذیر است؟ چگونه تولید باتری در آینده را ایمن می‌کنید؟

وضعیت تا حدودی قابل‌ مقایسه است. تغییر به سمت خودروهای الکتریکی همچنین تغییر در ساختار خرید، نحوه مشارکت ما با تامین‌کنندگان را تغییر می‌دهد. تاکنون، ما عمده قطعات خود را از تامین‌کنندگان ردیف ۱، به‌عنوان‌مثال از بازیگران بسیار بزرگ صنعتی تهیه ‌کرده‌ایم. با این‌ حال، در خصوص تهیه باتری برای آینده خودرو، اکنون باید از زنجیره تامین فراتر برویم، یعنی از سمت تامین‌کنندگان فرعی به سمت تامین‌کنندگان عمده برویم. برای تولید باتری مقرون‌به‌صرفه، هزینه مواد اولیه بسیار مهم است که تقریبا ۸۰درصد هزینه‌های تولید را به خود اختصاص می‌دهد. بنابراین ما همچنین باید از منابع مواد اولیه به‌خوبی مراقبت کنیم.

 آیا تامین‌کنندگان بزرگ باتری در آسیا با سازنده‌ای مانند فولکس‌واگن همکاری‌های تجاری دارند؟

ما باید یک «مدل همکاری» با این تولیدکنندگان بزرگ پیدا کنیم که فضای کافی را برای اهداف ما فراهم کند. ما می‌خواهیم خودمان باتری تولید کنیم، اما درعین‌حال می‌خواهیم باتری را از خارج از فولکس‌واگن تامین کنیم. اگر خودمان بر فرآیندهای تولید باتری مسلط شویم، به بخشی جدایی‌ناپذیر از زنجیره تامین مواد اولیه در این صنعت تبدیل می‌شویم و می‌توانیم وابستگی خود را به تامین‌کنندگان بزرگ باتری کاهش دهیم. این تفکر منطقی است که همواره راهنمای ما در رسیدن به اهدافمان خواهد بود.

 بگذارید به مواد اولیه برگردم، آیا شما به‌عنوان گروه فولکس‌واگن قراردادهای عرضه مشخصی را با تولیدکنندگان لیتیوم یا کبالت منعقد خواهید کرد؟

شریک سوئدی ما Northvolt قبلا این کار را انجام داده است. ما همچنین باید در این مسیر حرکت کنیم و باید کل زنجیره فرآیند باتری‌ها از معدن تا بازیافت را در نظر بگیریم. ما باید به‌طور فعالانه‌ای در تجارت مواد اولیه مشارکت کنیم.

 آیا مسوولیت تامین مواد اولیه برای همه کارخانه‌های تولید باتری برنامه‌ریزی ‌شده و همچنین تامین مواد اولیه برای کارخانه‌هایی را که با شرکای آنها همکاری می‌کنید به عهده می‌گیرید؟

اگر منطق بر این اساس باشد که ما همه کارها را زیر یک چتر انجام دهیم و کارخانه‌های تحت این برنامه را به‌طور یکنواخت اداره کنیم، پاسخ من به این سوال مثبت است. ما می‌خواهیم تجارت باتری خود را محوری کنیم. ما در فولکس‌واگن می‌خواهیم در صندلی راننده بنشینیم و کار عملیاتی را با کارخانه‌های جدید اداره کنیم. این اتفاق همچنین این اطمینان را به ما می‌دهد که می‌توانیم باتری استاندارد خود را در تمام مدل‌ها و برندهای گروه فولکس ‌واگن معرفی کنیم.

 فشار عمده بر زنجیره تامین

به نظر می‌رسد فقط فولکس‌واگن نیست که با نگرانی به دنبال تامین بالادستی مواد اولیه باتری‌ها است. نگرانی‌های ایلان ماسک در مورد تامین نیکل به‌خوبی اثبات‌شده است و بنیان‌گذار تسلا هفته جاری در توییتی توجه خود را به افزایش قیمت فلزات باتری معطوف کرد. کارشناسان می‌گویند قیمت‌ها به دلیل فشارهای عمده ناشی از رشد قیمت در زنجیره تامین در سطح صنعتی در حال افزایش است که این فشار از جانب تامین‌کنندگان مواد اولیه موردنیاز در ساخت باتری‌ها بسیار مشهود است. مدیر ارشد اجرایی تسلا روز دوشنبه گذشته در توییتی نوشت: قیمت‌ها به دلیل فشار به زنجیره تامین ذخایر به‌خصوص مواد خام، در کل صنعت در حال افزایش هستند. تسلا ماه گذشته قیمت خودروهای مدل ۳ و مدلY خود را ۵۰۰ دلار افزایش داد. این پنجمین افزایش قیمت در خودروسازی طی ماه‌های اخیر بوده است. در کل افزایش قیمت‌ها سبب شده برخی از خودروهای این شرکت چند هزار دلار و در برخی مدل‌های خاص حتی تا ۸ درصد گران‌تر شوند.