توسعه فعالیت‌ها در منطقه یک تهران حول محور گردشگری

سیدحمید موسوی افزود: در سطح منطقه یک  به سمت اصلاح نظام حرکت خودرویی، رفع معایب ترافیک و توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی و پاک گام برداشتیم. در این زمینه قصد داریم میزبانی از گردشگران را به نحو مطلوب‌تری انجام دهیم. کارهایی که در راستای اصلاح ترافیکی انجام دادیم. یکی  از این اقدامات شامل تکمیل پل شهیدخلبان نوروزی (پل متصل‌کننده اتوبان چمران به میدان شهید شهریاری) بود.  همچنین ۳۵متری افتخاری تکمیل و در ادامه به خیابان پورابتهاج (دارآباد) و امام‌علی جنوب متصل شده که بار ترافیکی شرق منطقه را از شمال‌شرق به امام علی جنوب منتقل کرده است.

موسوی در ادامه گفت: یکی از پروژه‌های موثر در روان‌سازی ترافیکی بحث اصلاح هندسی در بسیاری از نقاط منطقه بود. در مورد خیابان شریعتی با حذف چراغ راهنمایی در تقاطع پل‌رومی و اجرای دوربرگردان در تقاطع میرزاپور و ساماندهی ترافیک در زیر پل صدر، محور شریعتی را از نظر ترافیک آرام و از طرف دیگر این محور را با ایجاد رفیوژ سبز شاداب کردیم. بعد از آن بلافاصله به سمت مگاپروژه منطقه (ساماندهی میدان تجریش و خیابان شهرداری) رفتیم چراکه این موضوع به آرزویی دست‌نیافتنی برای مردم تبدیل شده بود.

وی افزود: طراحی موضوعی و موضعی متعددی را در این محور تعریف کردیم که اولین گام در اجرای این طرح، اجرای قدم‌گاه صالحیه (میدان‌گاه) در فضایی است که سابق بر این در اختیار پایانه اتوبوسرانی بود. این پایانه علاوه بر اینکه موجب تداخل مسیرهای پیاده و سواره شده بود، با توجه به اینکه در یکی از بهترین نقاط منطقه واقع شده بود، آنجا را به محلی برای تولید آلودگی‌های صوتی و زیست‌محیطی و اجتماعی تبدیل کرده بود. با تدبیر صورت‌گرفته و هماهنگی و مساعدت شهرسازی، شهرداری مرکز و پلیس راهنمایی و رانندگی توانستیم پایانه را حذف کنیم. ‌شهردار منطقه یک تهران درباره کاربری این طرح گفت: با این طرح می‌توانیم فضای پیش‌ورودی به امامزاده صالح و فضای اطراف رودخانه را ساماندهی کنیم. با نورپردازی، تولید فضای سبز و تجهیزات و مبلمان شهری این مکانی به نقطه‌ای برای برگزاری رویدادهای فرهنگی و اجتماعی و مکانی مناسب برای گردشگران تبدیل خواهد شد. این فضا کاربری چندمنظوره خواهد داشت؛ یعنی علاوه بر اینکه چند مشکل را با این طرح حل می‌کنیم در حقیقت از یک تهدید فرصت ایجاد کردیم. در طرح پیاده‌سازی هر مدیریتی این ریسک را متحمل می‌شد که به این طرح ورود پیدا کند و آن را اجرا کند.

موسوی در پاسخ به سوالی درباره ایجاد جایگاهی برای دستفروش‌ها در راستای مناسب‌سازی گفت: تجربه ثابت کرده هرچقدر هم جایگاه ایجاد کنیم، اگر مدیریت و تدبیر وجود نداشته باشد، فضای قبلی به فعالیت بساط‌‌گستری خودش ادامه می‌دهد و فقط با این کار یک فضای جدید ایجاد کرده‌ایم. مگر اینکه بتوانیم با مکانیزم‌هایی اول افراد محق به این فعالیت را شناسایی کنیم. با توجه به اینکه منطقه یک برخوردار بوده و برای دستفروش‌ها جذابیت دارد، در نتیجه هرچه فضا اضافه کنیم باعث جذب افراد بیشتری می‌شود، بنابراین در گام اول باید افراد را شناسایی و جایی را انتخاب کنیم که احتمال گسترش بساط‌گیری نداشته باشد و در عین حال در آن مکان پارکینگ، سرویس بهداشتی و خدمات مناسب و امنیت وجود داشته باشد. وی درباره سایر طرح‌های در دست اقدام در منطقه گفت: در ادامه این طرح، ایجاد پیاده‌راه و ساماندهی خیابان شهرداری را خواهیم داشت به این ترتیب که ۵۰درصد عرض سواره به پیاده اختصاص داده خواهد شد و این خیابان که حدفاصل میدان قدس تا میدان تجریش بوده به عنوان خیابان کامل تعریف شده است. از فضایی که آزاد می‌شود یک خط  اتوبوس و یک مسیر دوچرخه هم به عنوان فضای پیاده ساماندهی خواهد شد. همچنین با مناسب‌سازی برای افراد دارای معلولیت، استقرار امکانات موردنیاز و تجهیز مبلمان شهری، نورپردازی، حذف زاویه فیزیکی، ساماندهی سیما و منظر شهری اقدام خواهیم کرد.

موسوی افزود: برای اینکه مشکل ترافیکی ایجاد نشود مسیر شرق به غرب خیابان شهرداری را از خیابان حمید واقع در شمال بیمارستان شهدای تجریش تعریف کردیم. تملک‌های آن را انجام داده و اصلاحیه خیابان حمید را در حد موردنیاز انجام داده‌ایم. در گام بلندمدت نیز با تعریض این خیابان از ناحیه بیمارستان شهدای تجریش به یک خیابان ۲۱ متری تبدیل خواهد شد. اجرای این طرح یکی از خواسته‌های قدیم مردم این منطقه و همچنین مطالبات اصلی گردشگران و مراجعان به منطقه بوده است. شهردار منطقه یک درباره اقدامات صورت گرفته در راستای هدف گردشگری در منطقه گفت: برای اولین بار در سطح منطقه خانه گیلان‌شناسی را با همکاری بخش‌خصوصی راه‌اندازی کردیم و بسیاری از باغات مانند باغ توفیق که می‌توانست تخریب شود به کار فرهنگی اختصاص داده شده است. منطبق بر ماده ۱۴ قانون زمین‌ شهری با حفظ باغ، یک نوع کاربرد را در آن تعریف کرده‌ایم که به فضای گردشگری و فرهنگی اضافه می‌شود.

وی افزود: مرکز رشد و نوآوری را در خانه- موزه پروفسور‌حسابی احداث کردیم که به محلی برای گردشگران علاقه‌مند به علوم ‌تبدیل شده است. همچنین موزه امیرکبیر را که مجموعه آثار، امانات و یادگارهایی است که از مرحوم دکتر حبیبی به جا مانده به زودی افتتاح خواهیم کرد. در بسیاری از املاک متعلق به ستاد اجرایی فرمان امام مانند باغ ادونتیس در حال مذاکره هستیم که خیلی سریع آن را تبدیل به بوستان محلی در محله چیذر می‌کنیم. با اوقاف در خیلی از موارد مانند باغ اراج و املاکی که در اختیار آنان است مذاکراتی انجام داده‌ایم که آنها را به قلمرو عمومی شهر اضافه کنیم. همچنین در حوزه‌های مختلف سعی کردیم هر اقدامی که انجام می‌دهیم با رویکرد تقویت گردشگری در سطح منطقه باشد.