بهبود وضعیت استان کردستان در شاخص برخورداری از راه‌های روستایی

خداداد مقبلی، معاون ساخت و نگهداری راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای طی سفر به استان کردستان در نشست هم‌اندیشی بررسی وضعیت اعتبارات راه‌های روستایی این استان با اعلام این مطلب گفت: شاخص راه‌های روستایی کشور حدود ۸۰درصد و شاخص استان کردستان در این زمینه ۶۰ درصد است و با اعتبارات خوبی که در سال جاری برای توسعه راه‌های روستایی استان در نظر گرفته‌شده و نیز با دریافت سهمیه قیر مناسب بتوان فاصله استان کردستان را در بهره‌مندی از راه‌های روستایی با میانگین کشوری کاهش داد. وی افزود: شهرستان‌های قروه و دهگلان نسبت به سایر نقاط استان وضعیت مناسب‌تری دارند. در سه سال پیاپی، حدود ۳۰درصد اعتبارات استانی به حوزه راه اختصاص یافت و این برنامه‌ریزی به جهشی در ارتقای شاخص توسعه راه‌های آسفالته استان منجر شد. به‌گونه‌ای که در سال ۹۳ راه‌های روستایی آسفالته در استان، حدود ۲هزار کیلومتر بود که در حال حاضر به ۳هزار کیلومتر رسیده و نهضت آسفالت راه‌های روستایی به‌خوبی پیش می‌رود.

مقبلی با بیان اینکه با تلاش و پیگیری اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان و در قالب طرح ملی ابرار، اقدامات مطلوبی در حوزه آماده‌سازی راه‌های روستایی و فرعی انجام ‌شده، گفت: یکی از راه‌های رسیدن به توسعه همه‌جانبه، بهبود وضعیت زیرساخت‌ها ازجمله راه است و در این راستا، تداوم اجرای طرح‌های راهداری ضرورت دارد. از ۳۱ استان کشور، ضریب برخورداری هفت استان از راه‌های روستایی زیر ۷۰درصد است که استان کردستان هم با ضریب ۵۹درصد جزو استان‌های مذکور است، این در حالی است که میانگین ضریب نفوذ راه روستایی در کشور حدود 7/ 80  درصد است.

وی افزود: از ۱۰ شهرستان استان کردستان، هشت شهرستان ضریب نفوذ راه روستایی زیر ۶۰درصد دارند و در این میان مریوان ۵۱ درصد، بانه ۵۶درصد، بیجار ۵۹ درصد، دهگلان ۷۳درصد، دیواندره ۶۳درصد، سروآباد ۵۵درصد، سقز ۴۵ درصد، سنندج ۶۱درصد، قروه ۷۲درصد و کامیاران ۶۶درصد ضریب نفوذ راه روستایی دارند. وی تصریح کرد: در این ۱۰ شهرستان، ۶۳ روستای بالای ۱۰۰ خانوار، ۱۵۹ روستای بین ۵۰ تا ۱۰۰ خانوار، ۳۱۵ روستای ۲۰ تا ۵۰ خانوار و در مجموع ۵۳۷ روستا داریم که راه روستایی مناسبی ندارند و امیدواریم با افزایش اعتباراتی که در توان داشته‌ایم، این راه‌های روستایی را بهبود ببخشیم. معاون ساخت و نگهداری راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری ضمن اشاره به مشکل تامین قیر گفت: در ساخت راه‌های روستایی یکی از بزرگ‌ترین مشکلات ما مشکل تهیه قیر است که طبق مصوبه مجلس، مازاد درآمد نفت کشور باید صرف تهیه قیر و ساماندهی راه‌های روستایی شود اما در حال حاضر کشور در زمینه صادرات نفت مشکلاتی دارد و در این خصوص اقداماتی برای تهیه قیر انجام‌شده و در پی امضای تفاهم‌نامه‌ای با وزارت نفت در این زمینه هستیم.

وی خاطر افزود: در حوزه راه‌های روستایی، مشکلات بسیاری داریم که امسال به لطف مصوبات مجلس، امیدواریم برای روکش راه‌های روستایی و فرعی و همچنین ارتقای راه‌ها اقدامات خوبی انجام شود. مقبلی اظهار کرد: شورای برنامه‌ریزی استان و فرمانداران باید اعتبارات راه را بجا و مناسب ببینند، چراکه اولویت با روستاهای با جمعیت و خانوار بالا است، درنهایت آنچه در توان ما باشد در حوزه ملی برای ساماندهی راه‌های روستایی انجام خواهیم داد. مهندس خداداد مقبلی در سفر به استان کردستان از اجرای پروژه‌های بهسازی و روکش آسفالت راه روستایی محراب سنندج، راه روستایی گزگزاره دهگلان، راه روستایی درویان کامیاران، پروژه بهسازی و روکش آسفالت و شانه‌سازی راه فرعی کامیاران- روانسر و تعریض گردنه صلوات‌آباد سنندج بازدید کرد.