ضربه واردات به  صنعت مرغداری کشور

 رویکرد معاونت توسعه و سرمایه‌گذاری چیست؟

گروه سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر، یک شرکت سهامی عام و فعال در حوزه کشاورزی است. طی ۱۲ سال اخیر باروی کار آمدن اسکندری به‌عنوان رئیس سازمان و با توجه به تخصص وی در حوزه کشاورزی، شاهد توسعه کسب‌وکارهای این حوزه مربوطه بوده‌ایم، به‌طوری‌که اکنون در ۷ حوزه فعال هستیم و در این ۷ حوزه علاوه بر تلاش در جهت حفظ شرایط موجود، توسعه کمی و کیفی را مدنظر قرار داده‌ایم. به‌طوری‌که در کنار اقدامات انجام‌شده در مجموعه‌ها، درصدد آن هستیم تا با انجام سرمایه‌گذاری لازم، توان تولیدی این واحدها را از بعد کمی و کیفی ارتقا ببخشیم و این بخشی از اقدامات توسعه‌ای ماست.

بخش دیگر اقدامات فصلی ما شامل اجرای ۲۶ طرح در دست اقدام و جدید بوده که ۱۵ طرح در دست اقدام و ۱۱ طرح جدید در ۵ ماه اخیر از شرکت‌های مربوطه مجوز دریافت و در معاونت توسعه مطالعات اقتصادی، فنی و مالی بررسی و در هیات‌‌مدیره هلدینگ مورد تصویب قرار گرفت، بخشی از این طرح‌ها مجوزهای نهایی را اخذ کرده‌اند و بخشی هم در حال بررسی هستند. ۱۱ طرح جدیدی که طی ۵ ماه اخیر روی آنها کار کرده‌ایم، جزو طرح‌های بزرگ ما هستند که هزار و ۱۳۳ میلیارد تومان برای اجرای این طرح‌ها برآورد هزینه شده که بخشی از آن را صاحب سهام یعنی هلدینگ تامین می‌کند و طی مراوداتی که با سیستم بانکی انجام داده‌ایم و مقرر شده است بخشی از منابع مالی موردنیاز هم با استفاده از منابع صندوق توسعه یا با استفاده از منابع داخلی بانک‌ها به شکل دریافت تسهیلات تامین شود.

اجرای ۱۵ طرح دیگر هم از سنوات قبل در دستور کار قرار داشته و همه مجوزهای لازم اخذشده و در فاز اجرایی هستند. برای این ۱۵ طرحی که اکنون در دست اقدام است، ۷۸۲میلیارد تومان برآورد هزینه شده که با توجه به تورم حاکم بر کشور ممکن است تا پایان پروژه مبلغ سرمایه‌گذاری دچار نوسان شود.

۹ طرح هم در ۲۱ اسفندماه ۹۹ تکمیل و وارد فاز بهره‌برداری و تولید شدند. برای اجرای این ۹ طرح که به اتمام رسید، ۲۴۷میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام ‌شده است.

از مجموع ۳۵ طرح مورد اشاره، ۴ طرح در حوزه تولیدات طیور، ۹ طرح در حوزه دام سنگین، ۵ طرح در حوزه دام سبک، ۸ طرح در حوزه تولیدات گیاهی، ۲ طرح در حوزه تلفیقی (آبزی و تولیدات گیاهی)، ۳ طرح در حوزه مکانیزاسیون، ۳ طرح در حوزه صنایع تبدیلی و یک طرح در حوزه پشتیبانی دسته‌بندی می‌شود.

به‌رغم اینکه حوزه طیور اصلی‌ترین بخش فعالیت ماست، اما به‌دلیل اینکه هلدینگ کشاورزی کوثر از بدو تشکیل در این حوزه فعالیت کرده، شرکت‌های طیور ما به حدی از بلوغ رسیده‌اند که در وضعیت باثباتی قرار دارند. در حال حاضر ۴ طرح مربوط به این حوزه در جهت تکمیل زنجیره فعالیت‌های این بخش در دست اجرا قرار دارد.  

اما در حوزه دام سنگین طی ۱۰ سال اخیر ورود کرده‌ایم و همچنین در حوزه دام سبک و تولیدات گیاهی طی ۵ سال اخیر فعالیت خود را شروع کرده‌ایم و این طرح‌های جوان در حال بالندگی و رشد قرار دارند.

 با توجه به چالش‌ها و دغدغه‌هایی که طی ماه‌های اخیر درخصوص قیمت گوشت مرغ در کشور وجود داشته است، این سرمایه‌گذاری‌ها چقدر می‌تواند در کاهش قیمت‌ها موثر باشد؟

کلیت سرمایه‌گذاری ما ۴ محور اصلی را مدنظر قرار می‌دهد. محور اول این است که نیازهای کلیدی کشور ما چیست. طبق اعلام مسوولان بانک مرکزی، در دو سال اخیر میانگین درآمد ارزی کشور حدود ۹میلیارد دلار بوده و این در حالی است که این رقم در سال‌های قبل حدود ۴۵ تا ۵۰میلیارد دلار بوده است.

در اینجا اولا موضوع امنیت غذایی جامعه در بحث واردات بسیار مهم است و دوما بحث این است که در شرایط محدودیت منابع ارزی، خروج ارز موجب فشار بیشتر به اقتصاد کشور می‌شود. به‌طور نمونه در سال ۹۸ دولت برای جبران کسری دو قلم کالای موردنیاز کشور یعنی گوشت قرمز و کره حیوانی نزدیک به یک‌میلیارد دلار ارز به این دو محصول اختصاص داده است. این در حالی است که ما سالانه حدود ۴میلیارد دلار نهاده‌های دامی از قبیل ذرت، سویا و دانه جو وارد کشور می‌کنیم که تنها ۲۵درصد از کل این واردات معادل حدود ۱۵میلیون تن نهاده دامی است. در مقابل برای تامین تنها دو قلم کسری نیاز محصولات دامی یادشده هم حدود یک‌میلیارد دلار ارز از کشور خارج می‌شود. بنابراین یکی از برنامه‌های ما کمک به دولت در زمینه تامین مواد غذایی موردنیاز کشور است. ما اگر بتوانیم طرح‌های خود در حوزه دام سنگین و دام سبک را به نحوی جهت دهیم که تولید این دو قلم محصول را در کشور افزایش دهیم، به دولت کمک کرده‌ایم و از طرف دیگر ضمن اطمینان از کیفیت و امنیت محصول تولیدی در داخل کشور، می‌توانیم این محصولات را باقیمت مناسب‌تری تولید کنیم که کمتر هم تحت تاثیر نرخ ارز و تحریم‌ها باشند. بنابراین بخشی از تولیدات ما در این جهت است و بخش دیگر نیز جنبه معکوس قضیه است. یعنی باید منابع یا مبادی ورودی ارزی خود را متنوع کنیم. به لحاظ اینکه بحث فروش نفت و گاز همواره در تیررس نگاه دشمنان ماست، باید در سایر حوزه‌ها نیز فعالیت کنیم. به‌طور نمونه در کشورهای حوزه CIS، خلیج‌فارس، روسیه و عراق بخش قابل‌توجهی از محصولات سبزی و صیفی وارد می‌شود. ما اگر بخشی از محصولات گلخانه‌ای خود را صادر کنیم، به مفهوم ایجاد ارزآوری است. ما در این بخش ورود کرده‌ایم و در حال‌ توسعه آن هستیم تا ضمن جلوگیری از خروج ارز، به ورود ارز به کشور کمک کنیم.

مساله سوم که جزو چالش‌های کشور محسوب می‌شود، اشتغال‌زایی به‌ویژه در مناطق کمتر برخوردار و محروم است که در این مناطق شغل به‌عنوان یک چالش بزرگ برای خانواده‌ها مطرح است. اگر طرح‌های خود در حوزه کشاورزی و صنایع تبدیلی را در این مناطق اجرایی کنیم، می‌توانیم به توانمندسازی اقتصادی این خانواده‌ها کمک کنیم و این هم به‌عنوان رسالت مهم ما محسوب می‌شود.

جدا از این، ما یک بنگاه اقتصادی هستیم و برای استمرار و بقای حرفه خود نیاز به کسب درآمد و سودآوری داریم. بنابراین بازدهی و بهره‌وری مجموعه هم از پارامترهای مهم اهداف کاری ما، مدنظر قرار دارد.

 بعضا انتقاد می‌شود که هلدینگ کشاورزی کوثر به نسبت منابعی که در اختیار دارد، به‌خوبی رشد نکرده است. طی این سال‌ها این مجموعه تا چه اندازه در بخش تامین امنیت غذایی کشور عملکرد موثری داشته است؟

مدیریت امور اصلی حدود ۷۰درصد خط بالایی مرغ گوشتی و حدود ۵۰درصد خط بالایی مرغ تخم‌گذار کشور بر عهده سازمان اقتصادی و گروه کشاورزی کوثر بوده و این نشان می‌دهد که در تمام این سال‌ها هیچ‌گاه در کشور کمبود مرغ و تخم‌مرغ نداشته‌ایم. نوساناتی که طی چند ماه اخیر در این حوزه داشتیم، به اثرات تحریم‌ها برمی‌گردد. یعنی وقتی ترامپ درصدد اعمال تحریم‌ها به ایران برآمد، مشاوران وی ازجمله مخالفان نظام در خارج از کشور به وی خط می‌دادند که اگر تولید مرغ را در ایران مختل کند، جامعه دچار التهاب می‌شود. واردات مرغ اجدادی نزدیک به ۶ ماه تحریم شده بود. با این ‌وجود همکاران ما تلاش کردند و تولید مرغ آرین را که طی ۱۵ تا ۲۰ سال گذشته در محاق کامل قرار گرفته بود، در کشور احیا کردند. وقتی آمریکا به قابلیت ما در تولید مرغ آرین پی برد، متوجه شد که این تحریم علیه خودش است و بازار خوبی را از دست ‌داده است. بنابراین بلافاصله دوباره صادرات مرغ به ایران را آغاز کرد. چون قبلا بیش از ۸۰ تا ۹۰درصد واردات اجداد مرغ گوشتی و اجداد مرغ تخم‌گذار ما از آمریکا گرفته می‌شود.در این میان فاصله‌ای که برای احیای مرغ آرین در کشور ایجاد شد، زمان‌بر بود و در مقطع کوتاهی برخی مشکلات ایجاد کرد؛ اما به‌طورکلی این مجموعه نقش و حضور بسیار پررنگ و ملموسی در امنیت غذایی جامعه در موارد یادشده را که دارد؛ متاسفانه ناگفته مانده است. من نه به‌عنوان عضوی از این مجموعه، بلکه به‌ عنوان یک کارشناس با تجربه ۲۵ سال حضور در بررسی توانبخش خصوصی و مقایسه واحدهای تولیدی خودمان با کشورهای صاحب‌نام و قدر، می‌بینم که واحدهای ما در حوزه طیور، دام سنگین و دام سبک بدون اغراق جزو بهترین‌ها و پیشگامان کیفی و تکنیکی این حوزه‌ها محسوب می‌شوند.

 طبق گفته اسکندری،  مدیر عامل  هلدینگ سرمایه‌گذاری کوثر برخی از مسوولان اجازه رشد و بالندگی مرغ آرین را در کشور نمی‌دهند. این مساله ناشی از چیست؟

بله این موضوع کاملا صحت دارد. در انجام واردات یک کالا خیلی از افراد دخیل در این حوزه به‌طور مستقیم و غیرمستقیم منتفع می‌شوند که توقف این واردات، طبیعتا واکنش این افراد را به دنبال دارد. ما طی مطالعاتی که انجام دادیم، طرح اجرایی و شفافی را درخصوص جلوگیری از خروج یک‌ میلیارد دلار ارز برای واردات گوشت و کره ارائه دادیم که بر اساس آن گفتیم با یک مکانیزم منطقی و با استفاده از پتانسیل دام‌های آمیخته موجود در کشور در تولید کره و گوشت قرمز می‌توانیم خودکفا شویم و حتی قادر به صادرات محصول مازاد هم باشیم که با موافقت کمیسیون کشاورزی مجلس وقت مواجه شد. متاسفانه در برابر چنین طرح‌هایی از سوی برخی کانون‌های تصمیم‌ساز مقاومت‌ها و موانعی ایجاد می‌شود. امیدواریم در دولت جدید، این نگرش‌ها تغییر یابد و اراده‌ای حاکم شود که بتوانیم در این حوزه‌ها با جدیت بیشتر فعالیت کنیم. ما برای اجرای این طرح به سالانه مبلغی در حدود ۴۰۰  تا ۵۰۰میلیارد تومان نیاز داریم و این رقم در برابر یک‌میلیارد دلار (۲۴هزار میلیارد تومان) بسیار ناچیز است. ضمن اینکه می‌تواند منجر به اشتغال‌زایی، توانمندسازی اقتصادی خانوارهای روستایی، دامپروران و تولیدکنندگان روستایی شود. خروجی نهایی آن ‌هم افزایش تولید کره و گوشت قرمز در کشور به‌عنوان یکی از پاشنه آشیل‌های تامین کسری نیاز حوزه مربوطه است.  اکنون این پتانسیل وجود دارد و نیازی به سرمایه‌گذاری جدید، واردات دام و ساخت‌وساز جدید نداریم و صرفا با ارتقای توان فنی و علمی دامپروران و آموزش آنها و به‌کارگیری محصولات ژنیک که موجب ارتقای توان تولیدی دام‌های تحت برنامه هدف و درنهایت  محصولات غذایی می‌شود، قابل انجام است.

 درباره شرکت اجداد زربال و کشتارگاه‌های آن توضیح دهید؟

کشتارگاه قدیمی اجداد زربال ۴ سال پیش به‌منظور نوسازی و بازسازی در برنامه قرار گرفت که از آبان ۹۹ برای تسریع در نوسازی و تکمیل این کشتارگاه به شکل ویژه وارد عمل شده‌ایم.

کشتارگاه زربال در ساری که بالاترین کشتار آن ۲۰ تن در شبانه‌روز بوده، در ایام عید که بازار مرغ متلاطم شد، به رکورد کشتار تولید ۶۵ تن مرغ در شبانه‌روز رسید. در این روزها گروه کشاورزی کوثر روزانه بیش از ۵۰۰ مرغ تولیدی را وارد بازار مصرف می‌کند که ۲۰۰ مرغ صرفا در بازار تهران توزیع می‌شد. کشتارگاه زربال در آمل تا آخر خردادماه امسال به‌طور آزمایشی راه‌اندازی می‌شود و بعد از مدت کوتاهی به ثبات رسیده است که پیش‌بینی می‌شود تا اواسط تابستان با ظرفیت ۶ هزار مرغ در ساعت در دو نوبت‌کاری فعالیت کند و به تولید روزانه حدود ۱۳۰ تن مرغ برسد. بنابراین دو کشتارگاه ما در آمل و ساری قادر خواهند بود روزانه با انجام کشتار و تولید ۱۸۰ تا ۲۰۰ تن گوشت مرغ کمک موثری به زنجیره مربوطه  کند. گرید کشتارگاه آمل A+ است که جزو ۵ کشتارگاه دارای این گرید در کشور است. گرید A+ محصولات صادراتی را پوشش می‌دهد. گرید کشتارگاه دربال ساری هم از B  به A رسیده است که برای تولید باکیفیت بالا در داخل کشور کفایت می‌کند. ضمن اینکه در ساری و آمل قطعه‌بندی و بسته‌‌بندی گوشت مرغ را انجام می‌دهیم. همچنین در کشتارگاه آمل در آینده گوشت فرآوری شده مرغ هم تولید می‌شود که بخشی از نیاز مصرف‌کنندگان جامعه به این نوع گوشت را پوشش می‌دهد.

p28- (2) copy