به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، به نقل از CNBC، جنرال موتورز فرصت‌های شگرفی را برای پیل‌های سوختی در ارتش، وسایل نقلیه تجاری و سایر انواع روش‌های حمل‌ونقل مانند راه‌آهن و دریایی می‌بیند. این شرکت هم‌اکنون در حال کشف این حوزه‌ها است  و بیشتر به‌عنوان یک‌ راه‌حل مکمل برای تجارت باتری و بخش نوظهور خودروهای الکتریکی خود که به اولتیوم معروف است، به این تجارت می‌نگرد.  چارلی فریس، مدیر تجارت جهانی سلول سوختی جنرال موتورز در این خصوص اظهار کرد باتری‌ها نقش پررنگی در آینده صنعت خودرو دارند، اما تا زمان تمام‌برقی شدن خودروها و با توجه به وسعت برنامه‌های مختلفی که ما در مورد آنها صحبت می‌کنیم، شما همچنین باید به تولید سلول‌های سوخت هیدروژنی نیز بپردازید. ما معتقدیم این دو به‌خوبی مکمل یکدیگر هستند. خودروها و تجهیزات الکتریکی سلول سوختی هیدروژنی تقریبا مانند وسایل برقی مجهز به باتری کار می‌کنند، اما به‌جای باتری، به‌واسطه الکتریسیته تولید شده از هیدروژن و اکسیژن کار می‌کنند و بخار آب به‌عنوان تنها محصول جانبی از آنها خارج می‌شود. در این فناوری، فرآیند سوخت‌گیری  یک خودرو تقریبا به‌سرعت سوخت‌گیری یک خودروی گازی و دیزلی و از طریق یک نازل صورت می‌پذیرد. فریز گفت، به‌عنوان یک قاعده کلی، بهترین استفاده از باتری‌ها، جایگزین کردن آنها با وسایل نقلیه و تجهیزاتی است که از بنزین استفاده می‌کنند، درحالی‌که استفاده از سلول‌های سوختی برای وسایل نقلیه که مسافت‌های طولانی‌تری را طی می‌کنند، مانند کامیونت‌هایی که از سوخت دیزل استفاده می‌کنند بهتر است.  وی در ادامه افزود: هر بازار جدیدی با بازار دیگر کمی متفاوت خواهد بود، اما آنچه مشخص است حرکت جهان به سمت برقی شدن است، اما فناوری سلول‌های سوختی منحنی هزینه در صنعت خودرو را به طرز چشمگیری پایین آورده است و این روند همچنان ادامه دارد.  جنرال موتورز هفته گذشته گفت قصد دارد سلول‌های سوختی نسل سوم هیدروتک خود را با تراکم قدرت حتی بیشتر و هزینه‌های کمتر تا اواسط دهه جاری به بازار عرضه کند.

 جنرال موتورز در حال گسترش

وسایل نقلیه سلول سوختی با چالش‌های مشابه خودروهای الکتریکی باتری‌دار (BEV) روبه‌رو هستند که ازجمله می‌توان به عدم پذیرش توسط مصرف‌کنندگان، زیرساخت‌های سوخت‌رسانی و همچنین هزینه آنها اشاره کرد. اینها دلایلی هستند که GM برای کمک به شرایط تقاضای این فناوری به افقی خارج از صنعت خودرو نگاه می‌کند. در این راستا، جنرال موتورز هفته گذشته از توافق با Liebherr-Aerospace برای توسعه سیستم نمایشگر تولید پیل سوختی هیدروژنی برای هواپیماها خبر داد. این اعلامیه دو روز پس از خبر مبنی بر امضای تفاهم‌نامه همکاری این خودروساز با شرکت Wabtec برای مهندسی و تامین باتری و سیستم‌های سلول سوختی هیدروژنی برای لکوموتیوهای باری، منتشر شد. جنرال موتورز همچنین در مورد فناوری هیدروتک با Navistar و شرکت استارت‌آپ نیکولا در زمینه خودروهای برقی توافقاتی دارد و با آنها همکاری می‌کند. این برنامه‌ها علاوه بر چند مورد قبلی، شامل پروژه‌های مشترکی بین جنرال موتورز و ارتش ایالات‌متحده نیز می‌شود که از آن جمله می‌توان به استفاده از سلول‌های سوختی هیدروژن برای یک وانت نظامی و زیردریایی بدون سرنشین اشاره کرد. فریز گفت: ما از نوعی رویکرد زمینی، دریایی و هوایی استفاده می‌کنیم که شامل تراکم ذخیره انرژی برای ماموریت‌های طولانی، سوخت‌گیری سریع و حرکت بی‌صدا و واکنش‌های حرارتی کم است. اینها مواردی هستند که در این برنامه‌ها از اهمیت زیادی برخوردار  هستند و از این ‌رو، این فناوری را می‌توان به برخی دیگر از صنایع منتقل کرد.  فریز گفت جنرال موتورز انتظار دارد به‌زودی راه‌حل سلول‌های سوختی را برای دنیای واقعی تجاری کند و از ارائه جزئیات بیشتر در مورد این برنامه‌ها خودداری کرد. همچنین جنرال موتورز سرمایه‌گذاری مشترکی را با شرکت هوندا موتور دارد که یک وسیله نقلیه سلول سوختی به نام Clarity را برای تولید و توسعه سلول‌های سوختی در کارخانه‌ای در میشیگان ارائه می‌دهد. کوتاه‌مدت‌ترین محصولی که جنرال موتورز اعلام کرده است یک پروژه مشترک با شرکت Navistar تولیدکننده کامیون مستقر در ایلینوی است. این شرکت‌ها در اوایل سال‌جاری میلادی همکاری در مورد تولید یک خودروی شبه‌کامیون مجهز به سلول سوختی را اعلام کردند. طبق گفته این شرکت‌ها، پیش‌بینی می‌شود J.B. Hunt Transport اولین مشتری آنها برای سیستم سوخت‌رسانی نیمه‌هادی و هیدروژنی در اواخر سال ۲۰۲۲ باشد. انتظار می‌رود اولین کامیون‌های مجهز به این فناوری، در سال ۲۰۲۴ برای فروش در دسترس باشند.

 آینده نامشخص

بسیاری معتقدند هیدروژن به دلیل تراکم انرژی کم و وزن بالاتر، می‌تواند به فرآیند کربن‌زدایی کمک کند، زیرا عمر استفاده از باتری‌ها نیز به دلیل تراکم انرژی کمتر و وزن بیشتر به‌تدریج کم می‌شود، اما هنوز انتظار می‌رود این فناوری جایگاه مطلوبی را برای BEV ها داشته باشد که با توجه به ارزان بودن آن، درک آن برای مصرف‌کنندگان و شرکت‌ها نیز راحت‌تر است. گرگوری لوئیس، تحلیلگر BTIG، در یادداشت اخیر خود به سرمایه‌گذاران گفت: آینده حمل‌ونقل هیدروژنی با توجه به رقابت موجود با باتری‌ها، نامشخص به نظر می‌رسد، اما ما انتظار داریم از هیدروژن در کاربردهای خاص استفاده شود. از طرف دیگر  ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا که شرکتش منحصرا خودروهای الکتریکی ارائه می‌دهد، سلول‌های سوختی را سلول‌های احمق و ایده‌ای کاملا احمقانه نامیده است. مقامات دولتی می‌گویند، با وجود افزایش قوانین در سطح جهان در مورد عدم انتشار کربن، بازار این فناوری‌ها در حال رشد است. شرکت Fortune Business  ، ناشر پیشرو گزارش‌های تحقیقات بازار،  پیش‌بینی کرده بازار جهانی سلول‌های سوختی تا سال ۲۰۲۸ به حدود ۲۹ میلیارد دلار برسد. کلید اصلی همان‌طور که جنرال موتورز آن را هدف خود قرار داده، ممکن است کاهش هزینه‌های مشتریان تجاری باشد، که بسیاری از آنها به‌جای مصرف‌کنندگان، روش سوخت‌گیری در مسیر و در محل را هدف قرار داده‌اند.  لوئیس در ادامه افزود: کاربردهای صنعتی دیگری مانند صنایع فولادسازی، پالایش و مواد شیمیایی وجود دارند که می‌توانند هیدروژن سبز را در کارخانه تولید و مصرف کنند که این امر به‌شدت هزینه حمل‌ونقل را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، استفاده از هیدروژن برای مصارف صنعتی در حال حاضر در سیاست‌های انتشار کربن صفر بسیاری از کشورها موردتوجه قرار گرفته است.