به دنبال توسعه دیجیتال بنکینگ هستیم

مدیرعامل بانک خاورمیانه در مراسم رونمایی از بانکینو، با اشاره به لزوم حرکت به سمت بانکداری دیجیتال و چگونگی شروع این کار در مجموعه بانک خاورمیانه گفت: این حرکت نو محصول پیوستگی یک تیم کاربلد و منسجم است. وقت آن بود که بانک خاورمیانه قدمی اساسی در حرکت به سمت تحول دیجیتالی بانک بردارد.  پرویز عقیلی گفت: امروز بانکینو از مرحله آزمون گذشته و حدود ۶ ماه است که همکاران ما از این خدمت استفاده می‌کنند. وی با بیان اینکه  امید دارم  دیجیتال بنکینگ توسعه پیدا کند، گفت: بانکینو نزدیک به ۱۰ هزار کاربر در حال حاضر دارد و رسوب پول‌ در آن حدود دو میلیون تومان است. وی گفت: دید ما تماما بر سلامتی سیستم بانکی،  شفافیت و ارائه سرویس خوب است.

 چرایی سوددهی نئوبانک در بانکداری خرد

همچنین مدیر تحول دیجیتال بانک خاورمیانه در ادامه  این مراسم تاکید  کرد: بانکینو نسخه‌ای از هیچ نئوبانکی نیست و خاورمیانه در طراحی بانکینو کار خود را از پایه آغاز کرده است.

ماکان سپهری درباره چگونگی آغاز پروژه نئوبانک در بانک خاورمیانه و روند پیشبرد کار صحبت کرد.  سپهری در خصوص ویژگی‌های بانکینو گفت: اگر جست‌و‌جویی با عبارت نئوبانک در اینترنت داشته باشید با حجم عظیمی از مقالات در فضای رسانه‌ای و تخصصی روبه‌رو می‌شوید که در مورد نئوبانک از جنس نبودن‌ها حرف می‌زنند که نئوبانک چه چیزهایی نیست و سخت است که نئوبانک را در حوزه آنچه است تصور کنیم.

وی ادامه داد: کل فلسفه نئوبانک در این خلاصه می‌شود که هزینه‌ها را کم کنیم. استفاده از مجوزهای بانک‌های جداگانه، استفاده از فضای موبایل و استفاده از شرایط استارت‌آپی همه در راستای سودآور کردن بانکداری خرد است. ماموریت ما این بود که چیزی را ایجاد کنیم که تجربه آن وجود ندارد و آن تجربه، بانکداری بدون شعبه بود. در این مسیر ما در دهم خرداد ۹۹ اولین حساب دیجیتالی را باز کردیم. سپهری افزود: به‌ هر روی در مهر ۹۹ فضای احراز هویت آنلاین و دیجیتال را تکمیل کردیم. اولین محصولی که در مهر ۹۹ در راستای بانکداری کارکنانی لانچ کردیم محصولی به نام مساعده آنی بود که کارمندان شرکت‌ها می‌توانستند بدون هیچ‌گونه مشکلی تا سقف حقوق خود مساعده بگیرند. تا انتهای مهرماه سال ۹۹ این برنامه تکمیل شد و لانچ انجام شد. وی درنهایت گفت: امروز ما هنوز هم سر صحبت‌های اولیه خود هستیم و می‌خواهیم تجربه کاربر را تغییر بدهیم و بهترین نئوبانکی باشیم که بانکداری خرد را سود‌آور می‌کند و هنوز قرار است سرویس‌های بهتری ارائه کنیم و از قبل بهتر باشیم. اول بودن برای ما مهم نیست آنچه برای ما مهم است این است که چه چیزی به مشتری ارائه می‌کنیم.

 در حال حاضر بانکداری خرد زیان ده است

مدیر بانکداری دیجیتال بانک خاورمیانه آخرین سخنران این رویداد نیز گفت: امروز بانکداری خرد مبتنی بر شعب زیان‌ده است و بانک خاورمیانه در شکل‌دهی به بانکینو ایجاد نئوبانکی برای بانکداری خرد را در نظر داشت. محسن زادمهر در این رابطه افزود: کسب‌وکار اصلی در بانک خاورمیانه بانکداری شرکتی است ولی نگاه ما این بود که بانکداری خرد را از طریق بانکداری دیجیتال و نئوبانک دیجیتال جلو ببریم و هزینه‌های عملیاتی را به‌شدت کم و از این طریق بانکداری خرد را سودآور کنیم. بانکداری خرد به دلیل هزینه‌های بالای شعب عملا سودآور نیست. ما بانک‌هایی با چند هزار شعبه داریم، ولی درنهایت زیان‌ده هستند از این ‌رو انرژی خود را بر بانکینو گذاشتیم که تحت لیسانس بانک خاورمیانه فعالیت می‌کند. بانک زیرساخت‌هایی را در طول چند سال گذشته آماده کرده بود و تقریبا ۲۵درصد از نیروهای بانک خاورمیانه در حوزه آی‌تی مشغول بودند و این قدرت خوبی در اختیار ما گذاشت و بانکینو را روی این زیرساخت راه‌اندازی کردیم.  وی در ادامه افزود: در این مسیر نگاه ما به تحول بود و  سعی کردیم کار را از پایه طراحی کنیم و جلو ببریم و همه‌چیز را از اول شروع کنیم. در بحث امنیت نگاه ما کاملا متفاوت بود یکی از کارهای ما بحث دستگاه امن بود وقتی نئوبانک روی یک دستگاه نصب می‌شود حتی اگر نام کاربری و رمز عبور فاش شود  بازهم روی دستگاهی دیگر قابل‌ استفاده نیست و سطح امنیت بالایی وجود دارد.  زادمهر گفت: اولین تسهیلاتی که ارائه دادیم به کارکنان شرکت‌ها بود. در مساعده سازمانی تا ۵۰درصد  حقوق را به‌طور آنی در بانکینو ارائه می‌کنیم. جدیدترین لانچ ما سرویس وامینو است که تا ۱۰ میلیون تومان در کمتر از ۷ دقیقه با نرخ ۲ درصد سود سالانه و به‌صورت تماما غیرحضوری ارائه می‌شود. همچنین بحث کمپین‌های تبلیغاتی بانکینو از امشب در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد.