سید مهدی نقوی با اشاره به آینده شرکت فولادمبارکه افزود: از مدتی پیش، موضوع مطالعه و مطابقت با اکوسیستم‌های جدید دنیا در دستور کار شرکت فولادمبارکه قرار گرفت و در راستای ایجاد تصویر آینده فولادمبارکه و حضور در کلیه عرصه‌ها، این ماموریت به مجموعه فناوری این شرکت واگذار شد.

 آینده‌پژوهی روی میز مدیریت کلان شرکت فولادمبارکه

وی  خاطرنشان کرد: با مرور تاریخی در عالم صنعت به شرکت‌های بزرگ برمی‌خوریم که امروز اثری از آنها باقی نیست که بر اهمیت آینده‌پژوهی تاکید دارد و اینکه باید چه مسیری را در پیش گرفت مهم‌ترین مساله‌ای است که روی میز رهبران یک سازمان قرار دارد.

وی با اشاره به مطالعه روی اکوسیستم‌های تعریف ‌شده بر مبنای دانش گفت: یافته‌های مطالعاتی ما را به ۴ رهیافت رساند که آینده شرکت فولادمبارکه بر مبنای این ۴ محور تنظیم ‌شده است. اولین محور توسعه فرآیندها بود؛ فرآیندهایی که به تولید محصولی به نام فولاد منجر می‌شود و براساس فناوری‌های موجود در عرصه فولاد ایجاد و به کار گرفته می‌شود.

نقوی با اشاره به محور دوم آینده ‌پژوهی در شرکت فولادمبارکه افزود: محور دوم توسعه محصولات یک شرکت است. از آنجا ‌که چرخه معرفی محصولات به بازار در صنعت فولاد طولانی‌تر از سایر صنایع است و فرآیند اجرا و دستیابی به محصول دشوار و هزینه ‌بر است؛ باید این محور هم به‌درستی در بررسی‌ها مدنظر قرار می‌گرفت.

وی از «طرح تحول دیجیتال» به‌عنوان سومین موضوع الزام‌آور و مهم یادکرد و گفت: محور سوم حرکت به‌سوی دیجیتالی شدن است که در این مطالعه به آن رسیدیم، اما چهارمین حوزه که در ایران به آن توجه نشده است و به نظر می‌رسد شرکت فولادمبارکه به‌عنوان نخستین واحد صنعتی آن را سیاست‌گذاری کرده است، موضوع «اقتصاد چرخشی (secular economy) است که می‌تواند تضمین‌کننده بقای سازمان در درازمدت باشد.

معاون فناوری شرکت فولادمبارکه با اشاره به اینکه از تمام ظرفیت‌ها گروه فولاد مبارکه در راستای تحقق ۴ هدف سیاست‌گذاری شده بهره‌مند شده‌ایم، تصریح کرد: پیش‌بینی آینده باعث می‌شود تا در بازار جهانی با تثبیت جایگاه از رقبا پیش بیفتیم.

 همکاری با پژوهشکده فولاد برای  توسعه محصولات

وی با اشاره به ماموریت‌های «پژوهشکده فولاد دانشگاه صنعتی» در جهت توسعه محصولات برای گروه فولادمبارکه و صنعت فولاد ایران گفت: در سال گذشته دو اقدام مهم و استراتژیک در این پژوهشکده عملیاتی شد؛ یکی تولید «پروتزهای انسانی» بود که در صنعت پزشکی کشور مورداستفاده قرار می‌گیرد و کشور را در این زمینه از واردات بی‌نیاز کرد. دومین اقدام این پژوهشکده، تاسیس «شرکت پشتیبانی و توسعه فناوری و نوآوری‌های شرکت فولادمبارکه» باهدف ایجاد یک مرکز (COE) بود تا بتوان با سرمایه‌گذاری، شرکت فولادمبارکه را در دو حوزه «توسعه فرآیند» و «اقتصاد چرخشی» توسعه دهیم و با بهره‌گیری از ظرفیت ملی این موضوعات را به‌عنوان ماموریت پیش ببریم.

 طرح تحول دیجیتال «الزام‌آور» و یک «باید» است

نقوی استفاده از «طرح تحول دیجیتال» توسط تصمیم‌گیران مملکت نشان می‌دهد سیاست‌گذاری شرکت فولادمبارکه در این مسیر موفق خواهد بود، گفت: طرح تحول دیجیتال شرکت فولادمبارکه الزام‌آور و یک «باید» است و این «باید» با شرط بقا توجیه شده است؛ چراکه در آینده نزدیک شرکت‌هایی که اسب تراوا را برعکس هل دهند؛ محکوم‌به فنا و شکست هستند.

وی با اشاره به اینکه گروه فولادمبارکه یک بال تحقق طرح تحول دیجیتال است، گفت: بلاشک بال دوم این طرح، دانشگاه‌ها هستند و با تعریف ماموریت‌ها و برنامه‌هایی در تعامل سازنده با دانشگاه‌ها برآمدیم که می‌توان به «مرکز تحول دیجیتال صنعت فولاد» با بهره‌گیری از دانش استارت‌آپ‌ها و همراهی دانشگاه تهران و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در پردیس دانشگاه تهران کلنگ زنی شد، اشاره کرد. معاون فناوری شرکت فولادمبارکه کلنگ زنی «مرکز تحول دیجیتال صنعت فولاد» را سرآغاز طرح تحول دیجیتال برشمرد و افزود: در موضوعات مربوط به آینده صنعت، با نگاه ملی و تلمیحی به توان استان اصفهان اقدام می‌کنیم که راه‌اندازی نخستین آزمایشگاه صنعت نسل چهارم در دانشگاه صنعتی اصفهان با همین هدف دنبال شده است. وی به دوره تربیت رهبران طرح تحول دیجیتال شرکت فولادمبارکه با همراهی دانشگاه اصفهان هم گریزی زد و گفت: این طرح به‌عنوان موردی عملیاتی برای دوره‌های جدید کاربردی آغاز شد و ترم دوم این دوره در حال برگزاری است و اگر امروز تمام مدیران شرکت فولادمبارکه با ترمینولوژی «طرح تحول دیجیتال» آشنا هستند و آن را به کار می‌برند ماحصل تلاش شرکت ایریسا و مدیریت شرکت فولادمبارکه است.

نقوی به سومین برنامه در راستای تحقق طرح تحول دیجیتال اشاره و تصریح کرد: بهترین فضایی که به لحاظ فنی می‌تواند در خدمت احداث نخستین آزمایشگاه صنعت نسل چهارم در کشور قرار بگیرد، دانشگاه صنعتی اصفهان است چراکه همواره همکاری این دانشگاه با مجموعه گروه فولادمبارکه می‌تواند به تربیت متخصصان در فضای آینده منجر شود و این محققان می‌توانند در آینده نزدیک طرح تحول دیجیتال در کشور را جاری سازند.

وی با اشاره به مطالعات موردی از دانشگاه‌های آلمان، فرانسه و پلی تکنیک میلان، انتخاب دانشگاه صنعتی را شایسته دانست و توضیح داد: ایجاد آزمایشگاه صنعت نسل چهارم به‌عنوان یکی از بایدهای دیگر است و برای طرح تحول دیجیتال اجتناب‌ناپذیر خواهد بود، چراکه معتقدیم موضوع پژوهش و ایجاد توانمندی  در نسل جدید باید در دانشگاه اتفاق بیفتد و شرکت فولادمبارکه هم حامی این بخش باشد تا از نتایج آن در کشور بهره‌مند شویم.

یادآور می‌شود در آیین امضای این  تفاهم‌نامه سید مهدی نقوی، معاون فناوری شرکت فولادمبارکه، سید مهدی ابطحی، رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان، رسول سرائیان، مدیرعامل شرکت ایریسا، احمدرضا تابش، رئیس دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه صنعتی و جمعی از استادان و مدیران شرکت ایریسا و شرکت فولادمبارکه حضور داشتند.