این بانک که در سال ۱۳۸۳ وارد بازار سرمایه شده است تا به امروز نقش یکی از سهم‌های قابل‌اتکا و مطمئن را برای فعالان بورسی بازی کرده است. البته اهداف مدیران بانک پاسارگاد نیز موردتوجه سهامداران بوده است؛ زیرا در چشم‌انداز میان‌مدت، هدف این بانک حضور در فهرست ۵۰۰ بانک برتر جهان است که با توجه به عملکرد این بانک خصوصی دور از انتظار نیست. البته نباید فراموش کرد صنعت بانکداری در کشورمان با چالش‌های بسیاری در حوزه بین‌الملل مواجه بوده که در پی تحریم‌ها و همچنین عدم پذیرش لوایح FATF از سوی ایران، ایجادشده است؛ اما با ‌وجود این با نگاهی به عملکرد بانک پاسارگاد در درون مرزهای کشورمان، به‌روشنی متوجه بازدهی بالای این مجموعه خواهیم شد که همین مساله زمینه را برای رضایتمندی مشتریان فراهم کرده است.

بنابراین با توجه به کارنامه  دیگر بانک‌های خصوصی می‌توان گفت، پاسارگاد جایگاه خود را به‌عنوان پرچم‌دار حوزه بانکداری  تثبیت کرده است.

با توجه به آمار و ارقام ثبت‌شده پیداست، این مجموعه خصوصا در سال‌های اخیر فاصله خود را با سایر هم‌خانواده‌های خود افزایش داده است. برای مثال سال۹۹ را می‌توان به‌عنوان ماه‌عسل بانک پاسارگاد نامید. زیرا با وجود رکود سنگینی که بر اقتصاد ایران حاکم است، موفق به شناسایی سود خالص بیش از ۱۴۶۰۰ میلیارد تومان شده است. این در حالی است که برخی از غول‌های این صنعت (با وجود پیش‌بینی‌های مثبت کارشناسان) وضعیت چندان مساعدی نداشته و در مواردی ضررهای سنگینی را روی دست صاحبان سهامشان گذاشتند.  این اطلاعات باعث شده است تا ذهنیت سهامداران نسبت به آینده سهم «وپاسار»  در مقایسه با سایر رقبای خود مثبت‌تر شود. همان‌طور که گفته شد «وپاسار»  مسیر خود در طول یک سال اخیر را به نحوی طی کرده که نوسانات پردامنه‌ای را تا به امروز به ثبت نرسانده و همین مولفه نیز به‌عنوان یکی از فاکتورهای مثبت این سهم، ذهنیت مطلوب سهامداران را نسبت به بانک پاسارگاد در بورس تقویت کرده است.

همان‌طور که گفته شد سود خالص شناسایی ‌شده در سال ۹۹ برای سهام «وپاسار» رشد قابل ‌توجهی داشته؛ به‌‌نحوی‌‌که در مقایسه با سال پیش از آن، جهشی ۴۳۰درصدی را تجربه و از مرز ۱۴هزار میلیارد تومان نیز گذر کرده است. خالص درآمدها و هزینه  این سهم نیز با رشد چشم‌گیری همراه بوده و در سال ۹۹ وارد محدوده شگفت‌انگیز ۱۰هزار میلیارد تومان شده است.

از طرفی هم «وپاسار»  با توجه به حجم بالای سرمایه جدید خود، منفعتی بیش از ۲۲۲تومانی را برای هر سهم شناسایی کرده است.

بازبینی آمار و ارقامی که ذکر شد، سوددهی بالای «وپاسار» در بازار سرمایه را بدل به امری بدیهی می‌کند و با همین پیشینه است که اغلب سهامداران در بورس تهران از «وپاسار» به‌عنوان سهمی قابل‌اتکا یاد می‌کنند. البته نکات منفی هم درباره سهام بانک پاسارگاد وجود دارد که ازجمله آنها می‌توان به نوسان بالای ارزش «وپاسار» در طول سال ۹۹ اشاره کرد؛ اما با توجه به وضعیت غیرعادی که بورس تهران تجربه کرد، باید گفت که این سهم جزو معدود سهم‌هایی است که توانسته گلیم خود را از آب بیرون بکشد و سرمایه سهامدارانش را نیز از مهلکه بیرون بکشد.

شرایط فعلی «وپاسار» نیز با توجه به رشد شاخص کل بورس در طول ۱۰ روز اخیر این نوید را به صاحبان این سهم می‌دهد که بانک پاسارگاد در پایان سال ۱۴۰۰ نیز کارنامه مثبتی برجای بگذارد و بازدهی خوبی را به ثبت برساند.

«وپاسار» با توجه به آمار خریدوفروش در بورس به‌عنوان یکی از اعضای باشگاه نقدشوندگان به شمار می‌رود؛ به این معنا که سهامداران «وپاسار» برای تبدیل آنی سهام خود به پول نقد، کار سختی در پیش ندارند و نسبت به میانگین بازار وضعیت‌شان خوب است. بسیاری از کارشناسان نیز معتقدند ریزش‌ها و اصلاحاتی که در هفته‌های منتهی به انتخابات، بازار را فراگرفت باعث کاهش مقطعی ارزش سهام بانک پاسارگاد در بورس تهران شد؛ اما پس از روشن شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری شاهد رشد دوباره این سهم بوده‌ایم که نویدبخش روزهای پربارتری برای سهامداران این بانک نیز خواهد بود.

اما روی ‌هم رفته بسیاری از نوسان‌گیران بر هیجانی بودن رشد این روزهای بورس تاکید داشته و بر این باورند که پس از اندک زمانی شاهد فروکش کردن امواج هیجانی و احساسی در تالار شیشه‌ای خواهیم بود. از همین رو نوسان‌گیران در هفته‌های اخیر کمی دست به عصاتر حرکت کرده و در انتخاب استراتژی‌های معاملاتی خود با ابهام مواجه بوده‌اند که یکی از مهم‌ترین این ابهامات نیز تعیین تکلیف مذاکرات وین و همچنین موضوع لوایح FATF است. با توجه به مواردی که ذکر شد این عده از تحلیلگران و نوسان‌گیران بورسی آینده سهم‌هایی نظیر «وپاسار» را بهتر از سایر هم‌قطاران خود ما پندارند؛ زیرا در شرایط مختلفی از بازار سرمایه شاهد رشد مطلوبی از سوی مجموعه پاسارگاد در بورس تهران بوده‌اند. به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود در طول هفته آینده و با توجه به جو خوش‌بینی در بورس، «وپاسار» نیز گزینه خوبی برای فعالیت نوسان‌گیران خواهد بود.