برخی‌ها معتقد هستند  کش بک در راستای همان تخفیف‌های قبلی کاربرد دارد و عده‌ای هم می‌گویند این روش علاوه بر تخفیف روی کالاها اعمال می‌شود. کَش بک «Cashback» اصطلاحی است که این روزها در کنار تخفیف استفاده می‌شود و بسیاری از کاربران هنوز تفاوت دقیق این دو را نمی‌دانند.

 کش‌بک چیست؟

کش‌بک در واقع ایده جدیدی در تجارت الکترونیک است که ازنظر مفهومی شبیه به تخفیف گرفتن است، اما کاربرد آن متفاوت است و به شکل‌های مختلفی اجرا می‌شود. درکش بک به ‌نوعی ازنظر روانی، مشتری را قلقلک می‌دهیم تا به سمت خرید بیشتر بروند. در این سازوکار جدید کسب‌وکار، درصدی از مبلغ کل خرید به‌عنوان جایزه (reward) به‌حساب فرد یا کارت اعتباری او بازگرداننده می‌شود و او می‌تواند در خریدهای بعدی از این اعتبار استفاده یا آن را به‌طور نقدی دریافت کند.

 تفاوت تخفیف با کش‌بک

اغلب مردم کش‌بک را با تخفیف اشتباه می‌گیرند. اما تفاوت تخفیف با کش‌بک بسیار زیاد است. گفتنی است که کش‌بک و تخفیف به‌جز افزایش درآمد مشتری، نقطه اشتراک دیگری ندارند. در ظاهر کش‌بک همان تخفیف است، اما کش‌بک همان‌طور که گفته شد اشکال مختلفی دارد و به‌صورت کلی با انواع روش‌های تخفیف متفاوت است. تخفیف‌ها به‌صورت کاملا دوره‌ای و کوتاه‌مدت ارائه می‌شوند. در هرکدام از انواع تخفیف، ارائه‌دهندگان تخفیف تلاش دارند تا مشتری با برند آنها آشنا شود و نهایتا به تقاضای بیشتر محصول یا خدمت منجر شود. کش‌بک اما به‌صورت دائمی و پیوسته در دسترس مشتریان قرار دارد. مشتری در هر خرید، درصدی از هزینه پرداخت ‌شده را پس می‌گیرد. هدف از برخی از انواع تخفیف، تخلیه انبار است. کش‌بک اما در هر روش خود تلاش دارد، مشتری را به برند وفادار کند. از سویی روش اجرای تخفیف و زمان درست بسیار مهم است. برای همین اگر تخفیف به‌درستی اجرا نشود به ارزش برند آسیب وارد می‌کند، اما در کش‌بک بدون آسیب به ارزش برند، درصدی از هزینه به‌حساب یا کیف پول الکترونیکی مشتری بازمی‌گردد. تخفیف یک استراتژی برای فروش بالا در کوتاه‌مدت است و اگر در بلند‌مدت اجرا شود، نام تجاری یا برند ارزش خود را نزد مشتری از دست می‌دهد. کش‌بک اما در طولانی‌مدت باعث افزایش وفاداری به برند می‌شود.

این در حالی است که کش‌بک با توجه به اینکه روش نوین بازاریابی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای است می‌تواند در زمینه ارائه خدمات به سازمان‌ها و نهادهای مختلف به کار گرفته شود و به‌عنوان یک استراتژی بازاریابی موثر برای، فروشگاه‌های زنجیره‌ای عمل کند.