افزایش سرمایه100درصدی بانک مهر ایران

مقرر شده ۱۰ درصد سود این بانک در سال مالی منتهی به پایان اسفند سال ۱۳۹۹ به سهامداران پرداخت شود و مابقی آن به‌عنوان سود انباشته در افزایش سرمایه بانک لحاظ شود. به ‌این ‌ترتیب افزایش سرمایه ۲هزار و۵۰۰ میلیارد تومانی این بانک در چند مرحله از محل این سود انباشته صورت می‌گیرد. در مرحله اول۹۰۰ میلیارد تومان از سود انباشته سال ۱۳۹۹ و مابقی آن در سال‌های آتی از همین محل تامین خواهد شد.

افزایش سرمایه به بهبود ساختار و نسبت‌های مالی، بهبود سرمایه نظارتی و کفایت سرمایه، رشد و توسعه فعالیت‌ها و همچنین افزایش اعتبار بانک کمک می‌کند.یکی از باثبات‌ترین سرفصل‌های صورت مالی، سرمایه ثبت‌شده بانک‌ها است و این عنصر تاثیر با اهمیتی در نسبت‌های مالی دارد و یکی از شرایط لازم برای حفظ سلامت نظام بانکی به شمار می‌رود. از مهم‌ترین نسبت‌های نظام بانکی می‌توان به نسبت کفایت سرمایه اشاره کرد. طبق قوانین حاکم بر بانکداری ایران این نسبت از تقسیم سرمایه پایه به جمع دارایی‌های موزون شده برحسب ریسک محاسبه می‌شود و باید حداقل ۸ درصد باشد. ازآنجاکه نسبت کفایت سرمایه، با توجه به روند رشد دارایی‌ها و گسترش فعالیت‌های بانک روند کاهشی را دارا است؛ بنابراین اصلی‌ترین راهکار در خصوص مدیریت و ایجاد تعادل میان سرمایه و ریسک‌های موجود در دارایی‌ها، افزایش سرمایه است.

بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در سال مالی ۱۳۹۹توانست جمع درآمدهای عملیاتی بانک را با ۴۶ درصد رشد از رقم ۱۵ هزار و ۸۶۱ میلیارد ریال به ۲۲هزار و ۱۷۷میلیارد ریال افزایش دهد. بخشی از این درآمد ناشی از ۱۵هزار و ۴۰۲میلیارد ریال خالص درآمد کارمزد است. این رقم در سال مالی قبل از آن (سال ۱۳۹۸) به میزان ۹هزار و ۶۱۷میلیارد ریال بوده است. سود خالص بانک نیز از ۵هزار و ۹۴۷ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۸ به ۷هزار و ۱۲۰ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۹ رسیده است.

جمع کل دارایی‌های بانک قرض‌الحسنه مهر ایران ۶۵درصد رشد در سال ۱۳۹۹ داشته و از ۲۹۱هزار میلیارد ریال در پایان سال ۱۳۹۸ به ۴۸۲هزار میلیارد ریال در پایان سال ۱۳۹۹ رسیده است. یکی از مهم‌ترین اقلام دارایی تسهیلات پرداختی است که در زمان یادشده رشدی ۵۷درصدی داشته و از ۲۲۸هزار میلیارد ریال به ۳۶۰هزار میلیارد ریال رسیده است.دارایی‌های ثابت مشهود نیز در این بخش از رقم ۶هزار میلیارد ریال در سال ۹۸ به ۸هزار میلیارد ریال در سال ۹۹افزایش داشته است.مطالبات این بانک از دولت رقم ۲۰۰میلیارد ریال را ثبت کرده که سال ماقبل آن ۶۶میلیارد ریال بوده و افزایش حدود ۳۰۰ درصدی را نشان می‌دهد. موجودی نقدی بانک نیز یکی دیگر از اقلام مهم این بخش است که در بانک مهر ایران از حدود ۱۰هزار میلیارد ریال در سال ۹۸ با رشد ۵/ ۲برابری به ۲۴ هزار میلیارد ریال در سال ۹۹ رسیده است. در قسمت سود انباشته بانک نیز شاهد رشد ۱۳۷ درصدی و رسیدن از ۳هزار و ۹۵۴میلیارد به ۹هزار و ۳۶۴میلیارد ریال هستیم.

در مقابل رشد ۵۷ درصدی تسهیلات، سپرده‌های مشتریان ۷۲درصد رشد داشته و از رقم ۲۵۰ هزار و ۶۱۰ میلیارد ریال به ۴۳۲هزار و ۲۹۲میلیارد ریال افزایش ‌یافته است. به ‌این ‌ترتیب در مقابل ۴۳۲هزار میلیارد ریال سپرده، ۳۶۰ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت‌ شده است. بانک قرض‌الحسنه مهر ایران تقریبا ۱۶درصد کل تسهیلات قرض‌الحسنه بانک‌های کشور را پرداخت کرده است که در این خصوص باید به ماهیت قرض‌الحسنه‌ای بودن آن توجه کرد. براساس گزارش بانک مرکزی میزان سپرده‌های قرض‌الحسنه نظام بانکی کشور در سال گذشته به ۲۲۶۸هزار میلیاردریال رسید که رشد ۵۶ درصدی را نسبت به سال ماقبل آن نشان می‌دهد.

در مقابل تسهیلات قرض‌الحسنه بانک‌ها در سال ۱۳۹۹به میزان ۲هزار و ۲۹هزار میلیارد ریال بوده که نسبت به سال ۹۸ به میزان ۷۵درصد رشد داشته است.بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به‌‌رغم قرض‌الحسنه‌ای بودن و با توجه به شرایط تورمی در چهار سال گذشته، در زمینه تسهیلات به‌طور متوسط بیش از ۶۷درصد در هرسال نسبت به سال قبل از خود رشد داشته است. با این حساب ،بانک قرض‌الحسنه مهر ایران حدود ۱۸درصد از تسهیلات پرداختی در بخش قرض‌الحسنه بانکی کشور را به خود اختصاص داده است.این مقیاس در بحث سپرده‌های قرض‌الحسنه ۱۹درصد محاسبه می‌شود.مرتضی اکبری، مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران نیز پیش‌تر اعلام کرده بود که سال گذشته به ۲میلیون و ۴۰۰هزار نفر وام پرداخت ‌شده است.وی میزان تسهیلات پرداخت ‌شده در سه ماه ابتدایی سال‌جاری را ۷هزار و ۵۰۰میلیارد تومان اعلام کرد این میزان تسهیلات به حدود ۴۹۰هزار نفر پرداخت‌شده و عمدتا برای مشاغل و کسب‌وکارهای کوچک و خانگی بوده است.

به گفته وی از دو سال گذشته اولویت تسهیلات‌دهی بانک مهر ایران تمرکز بر مشاغل خرد و کسب‌وکارهای کوچک بوده و امسال نیز این هدف را به‌ طور جدی دنبال خواهیم کرد.وی با بیان اینکه عمده سیاست‌گذاری‌ها و پرداخت تسهیلات در بخش معیشت بوده، اظهار کرد: انواع دیگر تسهیلات را نیز پرداخت می‌کنیم، اما بیشتر معطوف به بخش اشتغال‌زایی خانگی و روستایی در سطح خرد هستیم. انواع تسهیلات پرداختی شامل حوزه‌های معیشت، ازدواج و درمان و بخش قابل‌توجهی از آن نیز مربوط به بخش اشتغال خرد یا کسب‌وکارهای کوچک بوده است. وام‌ها تا سقف ۵۰میلیون تومان و با کارمزد ۴درصد پرداخت ‌شده است.بانک قرض‌الحسنه مهر ایران از آغاز سال ۱۳۹۲ تا پایان ۱۳۹۹ تعداد ۳۰۳هزار و ۴۹۳فقره تسهیلات قرض‌الحسنه به ارزش بیش از ۳۲هزار و ۴۹۶ میلیارد ریال پرداخت کرده است.این بانک در سال ۱۳۹۹تعداد ۲۴ هزار و ۶۸۰ فقره وام ازدواج به ارزش بیش از ۱۲ هزار و ۸۲۶میلیارد ریال به متقاضیان پرداخت کرده است.