فقدان آگاهی بسازبفروش‌ها  از صنعتی‌سازی

از جمله مصالح صنعتی که مزایای آن منجر به استقبال قابل توجه سازنده‌های متخصص شده است، می‌توان به «فایبر سمنت برد» اشاره کرد. «فایبر سمنت برد» صفحات سیمانی هستند که با الیاف معدنی و سلولزی مسلح شده‌اند و طی یک پروسه تولید دقیق و پیچیده به عمل می‌آیند. این صفحات الیاف‌دار در ضخامت‌های مختلف از ۴ تا ۱۸ میلی‌متر قابل تولید هستند که هر ضخامت کاربرد خود را در سقف، کف، دیوار داخلی، دیوار خارجی و نما دارد. فایبر سمنت بردها جزو مصالح کلاس A طبق استاندارد جهانی EN ۱۲۴۶۷ هستند که در آن، این صفحات الیاف‌دار در گرما، آتش، یخ‌زدگی شدید و رطوبت آزموده شده‌اند. بنابراین با تمامی ‌شرایط آب و هوایی سازگاری دارند. عدم ایجاد آلودگی‌های زیست‌محیطی، نداشتن آزبست، سهولت و سرعت در نصب، انطباق کامل با سیستم‌های سنتی و مدرن از دیگر مزایای این صفحات به شمار می‌رود.

مریم اسدی، کارشناس معماری شرکت «دیوار پوشش سیمان پارت» به خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: خوشبختانه نظام مهندسی و شهرداری‌ها از مزیت‌های «فایبر سمنت» به خوبی آگاه هستند و تاکنون مشکلی برای نصب این دیوارها نداشته‌ایم، اما به عنوان تولیدکننده مصالح صنعتی نه تنها شاهد هیچ‌گونه حمایتی از طرف دولت نیستیم، بلکه موانع مختلفی برای ما ایجاد می‌شود. در روزهای اخیر به دلیل نبود سیمان موردنیاز و همچنین  قطع برق در آستانه توقف تولید هستیم. حتی اخیرا به دلیل قطع برق در حین فرآیند تولید، تولیدات ما دچار مشکل شد و ضرر هنگفتی متحمل شدیم.

وی ادامه می‌دهد: با تلاش بخش تحقیق و توسعه موفق به تولید محصولات با کیفیت بالا با دستگاه‌های اتوکلاو در رده مقاومتی ۳ در کلاس A شده‌ایم که بر همین اساس هم تاییدیه مرکز تحقیقات راه و شهرسازی را دریافت کردیم در حالی که اکثر سمنت بردهای مشابه غیر اتوکلاوی داخل در رده مقاومتی ۱ و ۲ قرار دارند. با وجود این شاهد واردات این دیوارها توسط برخی افراد هستیم که با قیمت بالاتر و کیفیت بسیار نازل‌تر روانه بازار می‌شوند.

کارشناس معماری شرکت «دیوار پوشش سیمان پارت» می‌افزاید: این پانل‌ها در تمامی ‌سازه‌ها اعم از بتنی و فولادی قابل اجراست و برخلاف دیوارهای دیگر که با نمای سنگ و کامپوزیت پوشانده می‌شوند، با یک لایه رنگ، نمای بسیار زیبایی را به وجود می‌آورد. با توجه به سقوط نماهای سنگی از ارتفاعات و همچنین مقاومت اندک کامپوزیت‌ها در آتش‌سوزی، استقبال از دیوارهای ما در نمای ساختمان بسیار افزایش یافته است. ضمن اینکه قیمت ارزان‌تری نسبت به کامپوزیت و سنگ دارد.

اسدی می‌افزاید: دیوارهای فایبرسمنت در شرایط آب و هوایی منفی ۵۰ و مثبت ۵۰ درجه سانتی‌گراد قابلیت استفاده دارند که به صورت خشک اجرا می‌شوند و از هر نظر عایق هستند. حتی در مبحث حریق هم مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می‌دهند و نکته مهم‌تر اینکه برخلاف بسیاری از مصالح و دیوارهای سنتی، هیچ‌گونه پرت مصالح را در اجرای این دیوارها شاهد نیستیم.

اسدی خاطرنشان می‌کند: خوشبختانه کیفیت بالای تولیدات ما باعث شده تا «فایبر سمنت برد» را به کشورهایی مانند سوریه، عراق و افغانستان صادر کنیم و قطعا برنامه‌ریزی برای مقاصد صادراتی جدید را در دستور کار داریم. بنابراین مصالح مدرنی که تا یک دهه پیش وارد می‌شد، امروز توسط ما صادر می‌شود. خوشبختانه مواد اولیه تولید این کالا در داخل کشور وجود دارد و تنها موادی مانند الیاف سلولزی پایه بلند از کشورهایی مانند آمریکا و روسیه به خاطر وجود درخت‌های سوزنی‌برگ وارد می‌شود.

مهندس معمار شرکت دیوار پوشش سیمان پارت در پاسخ به سوالی که آیا کیفیت تولید و اجرا را تضمین می‌کنید، عنوان می‌کند: به طور کلی تاکنون هیچ‌گاه مشکلی از نظر کیفیت در فرآیند کار به وجود نیامده است، اما  «فایبر سمنت برد» از ۱۰ سال گارانتی برخوردار است و چنانچه مشکلی به وجود بیاید، قطعا برای حل مشکل در سریع‌ترین زمان اقدام می‌کنیم. متاسفانه بسیاری از سازندگان به دلیل نداشتن آگاهی از مزیت‌های مصالح صنعتی، کماکان از مصالح سنتی استفاده می‌کنند و همین امر علاوه بر طولانی‌شدن فرآیند ساخت، هزینه‌های جانبی را افزایش می‌دهد.

مهندس معمار شرکت دیوار پوشش سیمان پارت تصریح می‌کند: استفاده از دیوارهای ما باعث سهولت در اجرای تاسیسات ساختمان می‌شود، چرا که تاسیسات از داخل دیوار رد می‌شود و نیازی به کنده‌کاری نیست. نکته حائز اهمیت اینکه در نصب این دیوارها از پیچ و مهره استفاده می‌شود که مقاومت و سرعت اجرای بالایی خواهد داشت.

وی همچنین با انتقاد از آموزش‌های دروس مهندسی در دانشگاه‌ها می‌افزاید: از یک طرف دانشگاه‌ها دروس عملی را به صورت تئوری آموزش می‌دهند و از طرف دیگر سازمان نظام مهندسی که مسوولیت ارتقای دانش مهندسی را بر عهده دارد، اقدام نظام‌مندی در این خصوص انجام نمی‌دهد. نتیجه اینکه مهندسان فاقد تخصص وارد عرصه صنعت می‌شوند.