بهران، بازیگر کلیدی دوران تحریم

به دلیل اتفاقات چهارساله اخیر و خروج آمریکا از پیمان برجام، اقتصاد و درنهایت بازار داخل دچار مشکل شد. بازار روغن‌موتور نیز با مشکلات متعددی روبه‌رو شد. از طرفی واردات این کالا تقریبا به صفر رسیده و اکثر برندهای خارجی نیز تقلبی هستند. در این‌ بین موضوعی که صنعت داخل را بیش از هرمساله‌ای اذیت می‌کرد، بالا رفتن قیمت روزانه مواد اولیه شرکت‌های تولیدکننده روغن‌موتور ازجمله لوب‌کات و ادتیو بود. در این شرایط که اکثر تولیدکننده‌های کوچک روغن‌موتور توان مقابله نداشتند و از بازار بیرون رفتند، وظیفه تولیدکننده‌های بزرگ برای تامین بازار بیشتر شد.

 تاریخچه شرکت نفت بهران

در تاریخچه این شرکت آمده است، نفت بهران در سال ۱۳۴۱ با سرمایه اولیه ۲۲۵میلیون ریال و با مشارکت شرکت نفتی آمریکایی اکسان تاسیس شد. تا پیش از انقلاب ۱۳۵۷، شرکت بهران محصولات خود را با نام تجاری اسو و تحت نظارت شرکت اکسان  تولید و عرضه می‌کرد. این شرکت، اولین پالایشگاه خود را در سال ۱۳۴۷ راه‌اندازی کرد و حوزه اصلی فعالیت آن در زمینه پالایش و تولید روغن‌موتور، روغن‌های صنعتی، روانکارها، ضدیخ، گریس و سایر فرآورده‌های نفتی است.

 بهران و روغن‌های صنعتی

اما این شرکت در شرایط تحریم کمک بزرگی به صنعت ایران کرده است. این شرکت در کنار تولید محصولات روغن‌موتور خودرویی، محصولات روغن مصرفی صنایع را نیز تولید می‌کند. این از آن ‌جهت اهمیت دارد که باوجود خروج برخی شرکت‌های تامین‌کننده خارجی، چرخ صنایع به حرکت خود ادامه داد. شرکت نفت بهران با تولید روغن مصرفی صنایع ازجمله روغن‌های گردشی و هیدرولیک، روغن‌های دنده صنعتی، روغن‌های عملیات حرارتی، بهران محافظ، روغن‌های نساجی، روغن‌های توربین، روغن‌های کمپرسور، روغن‌ ترانسفورماتور، روغن‌های عملیات فلزکاری و روغن‌هایی با مصارف عمومی صنایع، کمک بزرگی به صنعت ایران کرد.

 گریس و دیگر محصولات بهران

این شرکت در تامین گریس نیز نقش مهمی دارد و تولید این محصول باکیفیت مناسب را در کارنامه خود دارد. نفت بهران در دسته گریس به تولید محصولاتی نظیر صابون کمپلکس کلسیم، صابون کلسیم، صابون سدیم و صابون لیتیم می‌پردازد. اما این شرکت محصولات دیگری نیز برای خودرو تولید می‌کند که از آن میان می‌توان به ضد یخ اشاره کرد. ضد یخ بنزینی و دیزلی از سری محصولات این شرکت برای خودرو است و ضد یخ صنعتی از محصولات این شرکت برای صنایع به شمار می‌رود. همچنین نفت بهران برای خودرو مکمل سوخت نیز تولید می‌کند.

 رونمایی از روغن‌موتور هواپیما

شرکت نفت بهران محصول دیگری را که به دلیل تحریم توسط شرکت‌های خارجی عرضه نمی‌شد را تولید و برای عرضه در بازار اعلام آمادگی کرد. بر این اساس در مراسمی از محصول روغن‌موتور هواپیما رونمایی کرد.

در مراسم رونمایی از ۱۵ پروژه نوآورانه هوایی، فضایی و حمل‌ونقل که در محل خانه نوآوری و صادرات ایران در نمایشگاه بین‌المللی تهران با حضور سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری ایران، فرشاد مقیمی مدیرعامل ایران‌خودرو، احمدرضا لاهیجان‌زاده رئیس سازمان محیط‌زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت از محیط‌زیست و منوچهر منطقی، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد، محصول بهران اوج معرفی شد. محصول بهران اوج نخستین و تنها روغن‌موتور ایرانی مخصوص هواپیما است که از طریق مهندسی معکوس نمونه خارجی، فرموله شده و پس از گذر از آزمایش‌های کیفی، طی چندین مرحله در انواع هواپیماهای سبک و فوق سبک، در فرودگاه‌های مختلف کشور مورد آزمون میدانی قرار گرفته است. این محصول ارائه شده ازنظر مشخصات فنی، کاملا با نمونه خارجی قابل ‌رقابت است و در آزمون‌های میدانی نیز عملکردی بالاتر از نمونه‌های مشابه خارجی در مراقبت از قطعات موتور هواپیما داشته است. شرکت نفت بهران در راستای حمایت از اکوسیستم نوآوری در کشور به حمایت و مشارکت با شرکت‌های دانش‌بنیان توجه وافری داشته و در مراحل ساخت و عرضه این محصول که بادانش فنی متخصصان شرکت نفت بهران تولید شده است، کلیه مراحل اخذ تاییدیه‌های فنی و مجوزهای آزمون میدانی و نیز عرضه و فروش، توسط شرکت فراز آسمان پارس انجام‌ گرفته است.  لازم به ذکر است محصول بهران اوج پیش‌تر به‌عنوان محصول برتر نوآور کشور به انتخاب وزارت صمت نیز معرفی‌شده و مورد تقدیر قرار گرفته است.

در حاشیه این مراسم منطقی، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل‌ونقل، با بیان اینکه انواع روغن‌های هواپیمایی در داخل تولید نمی‌شده است، تصریح کرد: شرکت بهران با کمک یک شرکت دانش‌بنیان، نخستین نوع روغن برای هواپیماهای سبک را ساخته است و برنامه آینده این شرکت برای هواپیماهای سنگین است.

 دغدغه‌ای به نام خودروی خارجی

در مدت کوتاه برجام خودروهای متعددی برای شناسایی میزان بازار و در ادامه آن سرمایه‌گذاری، به ایران وارد شد. دغدغه اصلی این اتفاق تامین مواد مصرفی این خودروها بود. بر همین اساس و برای تامین روغن مصرفی این خودروها، شرکت‌های مختلفی اعلام آمادگی کردند.

از مهم‌ترین شرکت‌هایی که برای تامین روغن‌موتور خودروهای خارجی برای سرمایه‌گذاری اعلام آمادگی کرد، توتال بود. به همین دلیل و به جهت رفع این دغدغه شرکت بهران جوینت ونچری با این شرکت فرانسوی ایجاد کرد که ماحصل آن شرکت به توتال بود. توتال خط تولید مجهزی را با همکاری بهران در به توتال تاسیس کرد و به تولید روغن‌های توتال پرداخت.

با شروع تحریم‌های جدید آمریکا، توتال اولین شرکتی بود که خروج خود را از بازار ایران اعلام کرد؛ اما بهران با تغییر اسم به توتال به تام فعالیت این شرکت را قطع نکرد و تولید همان محصولات باکیفیت مورد تایید توتال را دربسته بندی به تام ادامه داد.

 روغن‌موتور مورد تایید رنو

شرکت به ‌تام ‌روانکار برای اولین بار در ایران موفق به  فرموله کردن روغن‌موتور کاملا سازگار با موتور خودروهای رنو و تولید محصول مشترک  با همکاری  شرکت نگین خودرو شد.

علی سالاریه، مدیر فروش و بازاریابی شرکت به‌تام‌روانکار با اعلام این خبر به «دنیای‌خودرو» گفت:« تولید محصول مشترک با استانداردهای روز دنیا برای خودروهای وارداتی رنو فرانسه در ایران که با همکاری نگین خودرو صورت گرفته است را می‌توان دستاوردی بزرگ برای آسایش خاطر مالکان رنوهای وارداتی اعم از نیوکولئوس، ‌فلوئنس و سیمبل دانست.

علت آن ‌هم این است که مالکان این خودروها با خیال راحت می‌توانند نسبت به خرید و تعویض روغن خودروی‌شان اقدام کنند و نگرانی درباره کیفیت روانکار مصرفی نداشته باشند.»

سالاریه با تاکید بر اینکه در حال‌ حاضر محصول رنوویشن پلاس ۱۰w۴۰ sn تنها برای استفاده در شبکه خدمات پس از فروش نگین‌خودرو طراحی و تولید شده است، افزود: این محصول به دلیل فرموله شدن برای خودروهای رنو، ‌بهترین روغن‌موتور انتخابی برای خودروهای موجود در ایران است.

وی تاکید کرد: در یکی دو سال گذشته و با توجه به ایجاد محدودیت‌ها برای واردات قطعات مصرفی خودروهای وارداتی،‌ شرکت نگین‌خودرو به‌عنوان نماینده رسمی محصولات وارداتی رنو در ایران اقدام به‌ تامین کالاهای موردنیاز خود اعم‌از ‌روغن‌موتور،‌کولانت و... از بین تولیدکنندگان داخلی کرد.

برهمین‌اساس شرکت به‌تام‌روانکار با توجه به سابقه همکاری بیش از ۱۵سال با توتال و الف فرانسه و همچنین در اختیار داشتن فرمول‌های خاص این دو روغن‌ساز فرانسوی ‌موفق شد محصولی با شاخصه‌های موردنظر رنو را تولید کند و در اختیار رنو سواران قرار دهد.

سالاریه با تاکید بر اینکه این محصول به‌صورت مشترک یا کوبرند تولید شده است، گفت: به‌زودی گریدهای دیگر نیز پس از پشت سر گذاشتن مراحل تست آزمایشگاهی و جاده‌ای به تولید انبوه خواهند رسید.

وی همچنین از تامین ضدیخ و ضد جوش مورداستفاده در خودروهای رنو توسط این شرکت خبر داد و افزود: فناوری ساخت کولانت بی‌تی برپایه OAT یا اورگانیک بوده و در تولید این محصول از نیتریت،‌ فسفات و آمین استفاده‌ نشده است.

مدیر فروش به‌تام‌روانکار ضمن تاکید مجدد بر اینکه کیفیت محصولات بی‌تی در هر دو گروه رنوویشن و کوانتیک،‌ صددرصد مطابق تولیدات قبلی این شرکت در زمان همکاری با توتال است، گفت: تنها وجه تمایز بی‌تی با محصولات وارداتی قیمت پایین‌تر آن است. در دو سال ونیم گذشته که توتال از ایران خارج شد، تیم مهندسی و کنترل کیفیت به‌تام‌روانکار با حفظ کیفیت و کارآیی محصولات، یک ‌برند ملی در اندازه‌های جهانی را به بازار ایران و کشورهای منطقه معرفی کرده‌اند.