افتتاح کوتاه‌ترین مسیر جاده‌ای کشور از شمال به بندر امام‌خمینی

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور  از افتتاح ۶۷ کیلومتر از آزاد راه اراک- خرم‌آباد با حضور وزیر راه و شهرسازی خبر داد و گفت:‌ احداث این آزادراه در طرح راهجرد- اراک-خرم‌آباد به طول ۲۸۳ کیلومتر به عنوان بخشی از مهم‌ترین کریدور ترافیکی شمال- جنوب کشور قرار دارد و اتصال نواحی شمالی کشور را به نواحی جنوب و جنوب غربی به ویژه بندر امام خمینی فراهم می‌کند.

خیراله خادمی‌ طول آزاد راه اراک- خرم‌آباد را ۱۳۵ کیلومتر اعلام کرد و افزود: این آزادراه موجب تکمیل بخشی از کریدور ترانزیتی بندر انزلی، آستارا و نوشهر به بندر امام‌خمینی است که روان‌سازی ترافیک عمومی برای پوشش تردد روزانه ۲۰هزار وسیله نقلیه در سال اول طرح و ایجاد بسترهای مناسب برای حمل‌ونقل بین‌المللی کالا و جا‌به‌جایی مسافر از طریق آزادراه را به همراه دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ۶ خطه بودن آزادراه اراک- خرم‌آباد را یکی از ویژگی‌های بارز این آزادراه اعلام کرد و افزود: در قطعات اجرا شده این پروژه که حدود ۶۵‌درصد کل آزاد راه است، ۵/ ۷ کیلومتر تونل دوقلو اجرا شده که ۳۱۰۰ متر رفت و ۳۸۰۰ متر برگشت است و عریض‌ترین تونل آزادراهی کشور به حساب می‌آید.

خادمی‌تصریح کرد: با ساخت آزادراه اراک- خرم‌آباد دو گردنه‌ برفگیر و حادثه‌خیز رازان در سمت دورود و گردنه زاغه در خرم‌آباد حذف می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص ابنیه فنی این پروژه توضیح داد و گفت: ۱۵ دستگاه پل به طول ۴۲۴ متر، ۲۰۲ دستگاه پل کوچک به طول ۵۵۷ متر، ۴ دستگاه تونل به طول ۷ هزار و ۴۲۵ متر و ۴ دستگاه تقاطع به طول ۱۱۳ متر بخشی از ابنیه فنی اجرا شده در این پروژه است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه از ۲۷۲۰۰میلیارد تومان صرفه‌جویی در دوره ۲۰ ساله بهره‌برداری از این طرح خبر داد و گفت: کاهش ۳۲ کیلومتر از طول مسیر و صرفه جویی ۱۲۰۰ میلیارد تومانی، کاهش ۵/ ۳میلیون تن آلاینده‌های زیست محیطی و صرفه‌جویی ۳۰۰میلیارد تومانی و کاهش ۱۲۸۶میلیون لیتر در مصرف سوخت و صرفه‌جویی ۲۵۷۰۰میلیارد تومانی بخشی از مزایای بهره‌برداری از این آزادراه است.

وی اظهار کرد: در آزادراه اراک- خرم‌آباد به طور متوسط ۱۵۰۰ تا ۲هزار نفر به صورت مستقیم در دوره ساخت و ۲۵۰۰ نفر در دوره ۲۰ ساله بهره‌برداری اشتغال‌زایی صورت می‌گیرد.

 بهره‌برداری از تونل البرز در منطقه ۲ آزاد راه تهران- شمال

همچنین مدیر عامل  شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور درباره نقش این تونل در تردد در آزاد‌راه تهران-شمال گفت:‌  در راستای روان سازی ترافیک و حذف گلوگاه‌های ترافیکی تونل شرقی البرز به عنوان طولانی‌ترین تونل در بخش راهی و آزادراهی کشور به همراه راه‌های دسترسی طرفین برای تردد در دسترس

قرار گرفت.

خادمی ‌اظهار کرد: مجموعه تونل البرز شامل سه رشته تونل هر یک به طول ۶۴۰۰ متر و راه‌های طرفین به طول ۲۴۸۰ متر است که در انتهای منطقه دو آزادراه تهران- شمال واقع شده است وکاهش ۱۵ کیلومتری طول مسیر را به همراه دارد.

وی ادامه داد: این تونل دارای دارای۲۲ تونل اتصالی نفر رو برای کمک به تهویه، جانمایی تاسیسات و تخلیه اضطراری مسافران و ۹ تونل عرضی ماشین‌رو برای انتقال بار ترافیکی به تونل مجاور و تسهیل در تخلیه خودروها است. این تونل همچنین دارای ۱۲ پارکینگ با فاصله ۵۰۰متری است.

معاون وزیر راه و شهرسازی از رعایت نکات ایمنی طبق استانداردهای روز دنیا در این پروژه خبر داد و گفت:‌ اجرای سقف دوم در محدوده تاج تونل برای جداسازی هوای آلوده از هوای تمیز، استفاده از سیستم زهکشی تخلیه آب در طول مسیر تونل، ۵۰ دستگاه جت‌فن تهویه تونلی، ۱۳۶ دستگاه دوربین کنترلی، ۱۰۴ تابلو برق و سیستم اطفای حریق در طول کل تونل بخشی از این اقدامات است.

وی عبور ۷۰‌درصد مسیر منطقه دو آزادراه تهران- شمال از داخل تونل را یکی از علل صعوبت عملیات اجرایی در این منطقه اعلام کرد و گفت:‌ در این مسیر ۵۹ دستگاه تونل به طول ۵/ ۳۷ کیلومتر در باند رفت و برگشت، ۳۰ دستگاه پل بزرگ به طول ۴/ ۳ کیلومتر در باند رفت و برگشت اجرا شده است و ۵/ ۲ میلیون متر مکعب عملیات خاکی در این بخش از آزادراه صورت گرفته است.

معاون وزیر راه  و شهرسازی هزینه احداث این بخش از تونل البرز را ۱۶۱۰۰میلیارد ریال و ارزش روز آن  را معادل ۳۹هزار و ۵۰۰میلیارد ریال اعلام کرد.ضمنا آزادراه تهران- شمال به طول تقریبی ۱۲۱ کیلومتر از تقاطع غیرهمسطح بزرگراه آزادگان شمال با بزرگراه شهید همت تهران شروع و در امتداد دره‌کن پس از گذشتن از حاشیه روستای سولقان به تدریج از منطقه کوهستانی توچال عبور می‌کند و سپس از طریق تونل تالون رشته کوه البرز را قطع کرده و در دامنه‌های شمالی آن در منطقه دوآب شهرستانک قرار می‌گیرد. در ادامه به موازات جاده قدیم کرج- چالوس امتداد می‌یابد و در پیچ سرهنگ وارد تونل البرز به طول ۶۴۵۸ متر شده و در محدوده پل زنگوله خارج می‌شود. سپس با عبور از ارتفاعات البرز به موازات جاده موجود کرج- چالوس تا شهر چالوس ادامه یافته و با یک تقاطع غیرهمسطح به کمربندی چالوس- تنکابن متصل می‌شود.