مهرداد تولائیان با بیان اینکه بحران آب و برق کار عملیاتی ذوب‌آهن را با مشکل مواجه کرده است، گفت: از سوی دیگر تداوم این شرایط در بلندمدت موجب محدودیت‌های مختلفی در تولید محصولات این شرکت خواهد شد. معاون بهره‌برداری شرکت ذوب‌آهن اصفهان با اشاره به اینکه در حال حاضر در شبانه‌روز از مجموعه چهار واحد نورد، تقریبا سه واحد نورد ذوب‌آهن به طور کامل متوقف است، افزود: به‌دلیل محدودیت برق همچنین یک کارگاه دیگر که تولید ریل دارد، نه به طور کامل، بلکه با محدودیت فعالیت می‌کند که البته تمام این موارد بر شرایط بازار اثرگذار است. وی در ادامه خاطرنشان کرد: با کمبود آب و برق و به‌دنبال آن بحران تولیدات در ذوب‌آهن به عنوان تولیدکننده ۵۰ درصد تیرآهن کشور، این محصول وارد بازار نمی‌شود یا اختلال در تولید، بر قیمت میلگرد اثر می‌گذارد.

تولائیان درباره تاثیر بحران آب و برق در کشور و تاثیر آن بر قیمت تولیدات بازار  گفت: همواره ذوب‌آهن با توجه به برخی تعهدات خود در بورس، محصولات خود را پیش‌فروش می‌کند. همچنین وقتی محصول به بازار تزریق نشود، شاهد رقابت‌های کاذب در بازار می‌شویم که در نهایت ضرر آن به جیب مشتری و مصرف‌کننده می‌رود. وی تاکید کرد: مجموعه ذوب‌آهن اصفهان از این شرایط گلایه‌مند است و متاسفانه توان مقابله با این دسته از تصمیم‌ها از جمله محدودیت‌های آب و برق را ندارد. معاون بهره‌برداری شرکت ذوب‌آهن اصفهان با اشاره به اینکه با توجه به صرفه‌جویی‌های مختلف می‌توانیم خط تولید خود را با ظرفیت ۴۵۰ لیتر بر ثانیه آب حفظ کنیم، گفت: اما با توجه به محدودیت‌های برق، نیاز آبی برای حفظ تولید برق نیروگاه‌های خود را داریم تا بتوانیم تولید خود را حفظ کنیم.

وی با بیان اینکه اگر ذوب‌آهن آب داشته باشد، چهار نیروگاه آن وارد مدار بوده و دیگر نیاز به برق شبکه ندارد، گفت: طی مدتی که زاینده‌رود جریان داشت، سه نیروگاه ذوب‌آهن وارد مدار بود و تنها به اندازه مصرف یک نیروگاه از شبکه سراسری، برق دریافت کردیم که با بسته شدن جریان رودخانه دومین نیروگاه این شرکت از مدار خارج شد که این نیاز ما به برق شبکه را بیشتر می‌کند. تولائیان با بیان اینکه ذوب‌آهن طی یک دهه گذشته از شبکه سراسری هیچ برقی دریافت نکرده است، گفت: متاسفانه محدودیت آبی موجب شده ذوب‌آهن در تامین برق خود دچار مشکل شود و اکنون امیدی به بهبود این شرایط وجود ندارد. وی درباره تاثیر بی‌آبی بر تعهدات ذوب‌آهن به‌خصوص تعهدات خارجی و همچنین تامین ریل گفت: ذوب‌آهن امروز بدهکاری و تعهدات خارجی ندارد، از سوی دیگر با توجه به اینکه کارگاه نورد ذوب‌آهن در انتهای خط تولید قرار دارد به دلیل اینکه در شرایط بحرانی تامین آب، ممکن است تمام کارگاه‌های خود را از مدار خارج کنیم، اما تاکنون کارگاه تولید ریل از مدار خارج نشده است. معاون بهره‌برداری شرکت ذوب‌آهن اصفهان گفت: در حال حاضر کارگاه تولید ریل با ۷۰درصد توان تولید خود در حال فعالیت است و نیازهای بازار را تامین می‌کنیم، اما با تداوم این روند و ادامه بحران آبی ممکن است نتوانیم این شرایط را ادامه دهیم. وی درباره تاثیر کم‌آبی بر کوره‌های بلند ذوب‌آهن و احتمال آسیب و خسارت جبران‌ناپذیر در فعالیت کوره‌های بلند این شرکت گفت: تقریبا در ماه گذشته حدود ۵۰هزار تن تولید محصول خود را به دلیل بی‌آبی از دست دادیم و در همین ماه نیز نزدیک ۳۰هزار تن از برنامه مصوب خود که در آن شرایط بی‌آبی و بی‌برقی دیده نشده بود، عقب مانده‌ایم.