مهرداد تولائیان افزود: ریلی که امروز تولید شد، پس از کنترل، بازرسی و بارگیری برای متروی تهران که حجم بالایی از مسافر را دارد و از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است، ارسال می‌شود. مدیرعامل شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران و حومه نیز در این خصوص گفت: در گذشته از ریل ۶۰E۱ ذوب‌آهن اصفهان استفاده کرده‌ایم که از کیفیت بالایی برخوردار است و قطعا با توجه به اینکه تولید ریل۵۴E۱  نیز بر اساس استانداردهای بین‌المللی است، کیفیت بسیار مطلوبی دارد. علی عبدالله‌پور افزود: در متروی تهران تنها برای تعمیرات و نگهداری سالانه به ۵۰۰ شاخه ریل ۵۴E۱ نیاز داریم که قطعا شرکت ساخت نیز جهت توسعه خطوط ریلی متقاضی این محصول است. وی افزود: مترو تهران نخستین متقاضی ریل ۵۴E۱ از ذوب‌آهن اصفهان است و سایر متروهای کشور از جمله قطار شهری مشهد، متروی اسلامشهر و سایر شهرها نیز به‌زودی متقاضی این ریل خواهند شد.

 تحریم‌ها باعث شد نتوانیم ریل با کیفیت مطلوب وارد کنیم

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران و حومه، تولید ریل در ذوب‌آهن اصفهان در شرایط تحریم را یک اقدام بسیار ضروری و استراتژیک برای توسعه حمل و نقل ریلی دانست و گفت: قبلا ریل مترو از اتریش وارد می‌شد که با شدت گرفتن تحریم‌ها، به ناچار از کشورهای روسیه و ترکیه ریل وارد کردیم که از آن کیفیت برتر برخوردار نبود و هزینه تعمیر و نگهداری را نیز افزایش داد. وی افزود: در شرایط تحریم که مشکلات مالی نیز وجود دارد، دغدغه تامین ریل یکی از مهم‌ترین مسائل ما است که به تدریج تامین آن حتی از کشورهای روسیه و ترکیه هم سخت شد. عبدالله‌پور بیان کرد: تولید ریل در ذوب‌آهن اصفهان نه‌تنها صرفه‌جویی اقتصادی دارد و مانع خروج ارز از کشور می‌شود، بلکه دغدغه ما را  برای تامین ریل از بین برد و مهم‌تر از همه اینکه، وابستگی ما را در حمل و نقل ریلی به سایر کشورها کاهش داد.

 ذوب‌آهن برای تولید انبوه و قبول سفارش‌های بیشتر خودش را آماده می‌کند

مدیر مهندسی نورد ذوب‌آهن نیز گفت: در ادامه برنامه تولید ریل در نورد ۶۵۰ و تکمیل سبد ریل کشور، هدف ما در این ماه تولید ریل ۵۴E۱ بود که ۱۲ مردادماه تست شد و مطابق استاندارد EN-۱۳۶۷۴ به هدف رسیدیم. محمد امین یوسف‌زاده با اشاره به سابقه ذوب‌آهن در تولید ریل ۴۹S برای متروی بهارستان اصفهان، اظهار کرد: از خصوصیات این ریل که مخصوص مترو است و در مترو تهران به کار می‌رود، استحکام و مقاومت بیشتر است که میزان تحمل بار مسافری بالایی را دارد.