به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، به نقل از ماینینگ ویکلی، بنابر اظهارات سخنگوی ریسورس، این برنامه در شرایط عملیاتی واقعی در چند پروژه آزمایشی در محل، از جمله در جمهوری دموکراتیک کنگو (DRC) و اروپا، آزمایش می‌شود و پروژه‌های بیشتری در آسیا و ایالات متحده برنامه‌ریزی شده است که اواخر امسال آغاز خواهند شد. انتظار می‌رود آخرین پروژه پایلوت در کل زنجیره تامین تسلا، در سه ماه چهارم انجام شود. گفته می‌شود راه‌اندازی آخرین راه حل صنعتی، با پشتیبانی استودیوی فناوری بلاک‌چین Kryha، در سال ۲۰۲۲ دنبال می‌شود. تسلا در سال ۲۰۲۰ با شرکت گلنکور قرارداد خرید کبالت از معادن خود در کنگو را امضا کرد، اما همچنان به دنبال کاهش وابستگی خود به این فلز بوده است. این در حالی است که جمهوری دموکراتیک کنگو حدود ۷۰درصد از ذخایر کبالت جهان را در اختیار دارد که برای باتری‌های لیتیوم یونی مورداستفاده در ساخت خودروهای برقی که به سرعت در حال رشد است به کار می‌رود. معدنکاران سنتی کنگو دومین منبع بزرگ کبالت جهان پس از معادن صنعتی این کشور هستند. شرکت مشاوره CRU پیش‌بینی می‌کند که جمهوری دموکراتیک کنگو امسال بیش از ۱۰۰هزار تن کبالت یا ۷۱درصد از کل تولید جهان را در اختیار خود داشته باشد که از این میزان بالغ بر ۸هزار تن از معادن سنتی تامین می‌شود.

از طرف دیگر معضل کار کودکان و عدم رعایت نکات ایمنی در معادن سنتی پشت صحنه بسیاری از ابتکارات برای رسمی ‌شدن این بخش است. بر اساس گزارش عفو بین‌الملل، شواهد حاکی از آن است که کودکان هفت ساله در حال جست‌وجوی سنگ‌های حاوی کبالت در معادن کنگو هستند. این گروه همچنین ادعا می‌کند شواهدی در دست دارد که نشان می‌دهد کبالتی که معدنچیان استخراج می‌کنند وارد زنجیره تامین برخی از بزرگ‌ترین برندهای جهان شده است؛ بنابراین تسلا تنها نیست. چند بازیگر بزرگ بازار در ابتکارات مشابه در کنگو مشارکت دارند. شرکت فولکس واگن نیز، برای بهبود شرایط کار در این کشور غنی از کبالت، کار می‌کند. این فلز، محصول جانبی مس یا نیکل و یک فلز ضروری در تولید باتری‌هایی است که در خودروهای الکتریکی و دستگاه‌های با تکنولوژی بالا استفاده می‌شود. ترافیگورا شرکت چندملیتی بازرگانی کالا در اوایل سال جاری قرارداد عرضه با ( Entreprise Générale du Cobalt (EGC، یک شرکت متعلق به جمهوری دموکراتیک کنگو که در ماه مارس شروع به کار کرد را امضا کرد. این شرکت یک سال پیش برای کمک به کنترل عرضه معادن سنتی و افزایش درآمد دولت از طریق کنترل قیمت ایجاد شد. بزرگ‌ترین تولیدکننده کبالت چین Huayou Cobalt، شرکت LG Chem و فولکس واگن، سال گذشته اعلام کردند که خرید از معدنچیان سنتی در کنگو را متوقف می‌کنند.

آمارهای رسمی ‌نشان می‌دهد که بیش از ۲۰۰هزار نفر در منطقه کاتانگای جنوب شرقی کنگو با کار در معادن کبالت و مس زندگی خود را می‌گذرانند. اعضای بنیانگذار ریسورس شامل شرکت گلنکور، گروه منابع اوراسیایی (ERG) و چاینا مولیبدن (CMOC) هستند. ریسورس آخرین تلاش برای استفاده از فناوری بلاک‌چین برای بهبود شفافیت زنجیره‌های عرضه جهانی، به ویژه در مواد معدنی است. بلاک‌چین، فناوری پشت رمز ارز بیت کوین، پیوندی بین دنیای فیزیکی و دنیای دیجیتال ایجاد می‌کند و یک فناوری دفتر کل دیجیتال امن از معاملات را ارائه می‌دهد که نمی‌توان آنها را دستکاری کرد. چند شرکت در مورد استفاده از بلاک‌چین در صنایع معدنی طی دو سال گذشته تحقیق کرده‌اند. شرکت دی بیرز، تولیدکننده شماره یک الماس جهان از نظر ارزش، پلت‌فرم Tracr خود را راه اندازی کرد که به شما امکان می‌دهد سنگ‌های قیمتی در سراسر زنجیره ارزش از معدن تا خریدار را ردیابی کنید. غول خودروسازی، شرکت فورد نیز در سال ۲۰۱۹ با شرکت IBM، شرکت LG Chem سازنده باتری کره جنوبی و Huayou همکاری کرد تا کبالت را در سناریوی منبع‌یابی شبیه‌سازی شده ردیابی کند.