ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی قابلیت اجرایی دارد

Untitled-1

در همین زمینه کارشناسان به عقب‌ماندگی سالانه ساخت ۷۰۰هزار واحد مسکونی در کشور اشاره می‌کنند و معتقدند: ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال، در صورت تامین زمین و منابع مالی، قابل اجراست.

در حقیقت اگر سری به بنگاه‌های اقتصادی تامین‌کننده نهاده‌های ساخت مسکن بزنیم متوجه می‌شویم، پتانسیل کافی برای ساخت این تعداد واحد مسکونی مهیا شده است.

برای مثال در حوزه صنعت مصالح ساختمانی اعضای مجمع تولیدکنندگان شن، ماسه و مصالح ساختمانی ایران در بیان پتانسیل این حوزه برای ساخت یک‌‌میلیون مسکن در سال گفت هرکسی که معتقدند صنعت مصالح ساختمانی توان تامین نیاز ساخت یک‌ میلیون مسکن در سال را ندارد، سری به دپوهای عظیم موجود در کارخانه‌های فرآوری و واحدهای تولید مصالح بزند.

از سوی دیگر  اتحادیه صنف فروشندگان آهن، فولاد و فلزات استان تهران نیز با اشاره به اینکه پتانسیل تولید آهن ‌آلات 60درصد بیشتر از نیاز مصرف کشور است، تاکید می‌کند: توانایی تامین 100‌درصد آهن و فولاد به منظور ساخت یک میلیون واحد مسکونی بدون تزریق هیچ سرمایه در گردشی در داخل کشور وجود دارد. همچنین کارشناسان تهیه فولاد و سیمان  نیز به عنوان دو ماده اولیه اساسی در این طرح را امکان‌پذیر دانسته و معتقد هستند، تامین این اقلام بدون فشار بر صادرات این محصولات، قابل تحقق است. به عقیده آنها اگر محصولات مربوطه در بورس عرضه شده و در حوزه تنظیم بازار نیز دقت لازم به منظور پوشش مناسب تقاضای جدید در بازار انجام شود، می‌توان به خوبی طرح تولید سالانه یک‌میلیون دستگاه واحد مسکونی را عملیاتی کرد.

بر این اساس، توجه به اظهارات کارشناسی فعالان حوزه ساخت و ساز کشور بیانگر این مساله است که رونق ساخت و ساز و تحقق هدف ساخت سالانه یک‌ میلیون واحد مسکونی نه تنها در دسترس و منطقی است، بلکه این مساله می‌تواند زمینه ایجاد اشتغال قابل توجه در این حوزه را به وجود بیاورد.

با رسیدن به رقم تولید یک میلیون مسکن در یک سال، می‌توان امیدوار بود که تا پایان دولت سیزدهم میزان کمبود مسکن تاحدود ٧٠درصد جبران شود.

 پوشش ساخت یک میلیون دستگاه مسکن  با استفاده از ظرفیت‌های داخلی فولاد

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران  گفت: ظرفیت تولید فولاد در کشور ۳۰ میلیون تن است که سالانه بین ۱۵ تا ۱۶ میلیون تن آن در داخل مصرف و چیزی بین ۱۰ تا ۱۱ میلیون تن نیز به خارج از کشور صادر می‌شود.

رسول خلیفه سلطانی افزود: عمده صادرات کشور در بخش فولاد نیز مربوط به شمش، میلگرد و تیرآهن و متعلق به گروهی است که مصارف ساختمانی دارند.

وی خاطرنشان‌کرد: مواد اولیه، محصولات میانی (شمش) و محصولات نهایی (مثل میلگرد) و هر آنچه نیاز داخلی برای اجرای طرح باشد، موجود است و حتی در تولید میلگرد (با ظرفیت تولید سالانه ۱۰ میلیون تن) مازاد ظرفیت وجود دارد.

خلیفه‌سلطانی تصریح کرد : در صورتی که متوسط متراژ هر واحد مسکونی را در طرح یاد شده ۱۰۰ مترمربع در نظر بگیریم و با در نظر داشتن مصرف ۴۰ کیلوگرم محصولات فولادی در هر متر مربع واحد مسکونی، نیاز به 4 میلیون تن فولاد خواهیم داشت.

وی گفت: این میزان تقاضا به‌راحتی و با استفاده از ظرفیت‌های داخلی قابل پوشش است، بی‌آنکه صادرات محصولات فولادی را تحت تاثیر قرار دهد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، طرح ویژه مسکن دولت سیزدهم را طرحی مفید و دارای مزیت برای همه بخش‌های اقتصادی کشور دانست و افزود: باید در زمینه تنظیم ‌بازار برای تامین مواد اولیه از جمله فولاد به خوبی دقت نظر شود. وی تاکید کرد: باید توجه داشت تقاضاهای جدید برای مواد اولیه و مصالح با چه سبدی و از چه مسیری وارد می‌شوند تا شوک قیمتی در بازار ایجاد نکنند.

 پرهیز از پایین نگه داشتن اجباری  قیمت فولاد

رضا شهرستانی، عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد نیز گفت:  پیامد ناگزیر پایین نگه‌داشتن اجباری قیمت فولاد و هر کالای دیگری، ایجاد رانت است.  وی افزود: وقتی صحبت از رانت در فولاد می‌شود، باید به هزاران میلیارد تومان سودی توجه کرد که فقط نصیب عده‌ای خاص می‌شود و دود این رانت‌خواری هم به چشم مردمی ‌می‌رود که بناست، مسکن ارزان از دولت دریافت کنند.

عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران تصریح کرد: در بازار مسکن، یک‌طرف، فروشنده و یک‌طرف، خریدار به ‌تنهایی نیستند، بلکه مابین این دو، افراد و صنایع بسیاری فعال هستند که امکان نظارت بر کل این زنجیره ساخت به هیچ عنوان فراهم نیست.

 شرط ساخت یک میلیون دستگاه مسکن، متعادل شدن قیمت‌ها است  

مدیرعامل فولاد یزد نیز تصریح کرد: یک میلیون تن واحد مسکونی یعنی 1200 میلیون متر مربع که نیاز به 5 میلیون تن محصول دارد که معادل یکسال مصرف ظرفیت نورد در کشور است.

بهادر احرامیان با بیان اینکه شمش فولاد صادر می‌شود، افزود: چنانچه قیمت‌ها متعادل شود، ساخت یک میلیون دستگاه مسکن قابلیت اجرایی دارد. وی تاکید کرد: باید تدابیر لازم اندیشیده شود تا در صورت اجرایی شدن ساخت یک میلیون تن مسکن، به صادرات لطمه‌ای وارد نشود.

به گفته احرامیان، برای اجرای طرح یاد شده حدود 5/ 5 تا 6میلیون تن شمش فولاد نیاز است از این رو باید به گونه ای برنامه‌ریزی شود تا در صورت مصرف داخل، درآمد ارزی صادرکنندگان با مشکل مواجه نشوند.

مدیر عامل فولاد یزد درخواست کرد: برای اجرای طرح  یاد شده باید قیمت فولاد بدون کنترل یا  قیمت دستوری صورت بگیرد و قیمت‌ها بر اساس عرضه و تقاضا و بر اساس نرخ روز بازار تعیین شوند تا جریان سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد با مشکل مواجه نشود.

وی تاکید کرد: برای ساخت یک میلیون دستگاه مسکن از هر گونه اعمال قیمت دستوری جلوگیری شود، زیرا در این صورت بیشترین آسیب متوجه مصرف‌کننده نهایی خواهد شد. احرامیان با تاکید بر این نکته که جریان سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد کند نشود، تصریح کرد: در این صورت تامین فولاد مورد‌نیاز برای طرح ساخت یک میلیون دستگاه مسکن دور از دسترس نیست.

به گفته وی، ساخت یک میلیون مسکن در دولت سیزدهم بودجه قابل توجهی نیاز دارد که درصورت قیمت‌گذاری دستوری، فشار زیاد قیمتی برای تولیدکنندگان در هر صنعتی که مورد نیاز طرح است وارد خواهد شد و همچنین بودجه را کوچک تر می‌کند.

مدیر عامل فولاد یزد درخواست کرد: اجرای طرح ساخت یک میلیون دستگاه مسکن باید در آرامش و بدون هر گونه قیمت‌گذاری دستوری انجام شود.

 برآورد بودجه موردنیاز برای ساخت یک میلیون مسکن در سال

به گزارش «دنیای‌اقتصاد» براساس  برآورد تقاضای محصولات فولادی تخت مورد نیاز برای طرح ویژه مسکن از سوی فولاد مبارکه برای ساخت 4میلیون مسکن (سالانه یک‌ میلیون)، با آورده صفر، زمین رایگان و وام ارزان، بدون یک ریال بودجه دولتی، برای ساخت یک میلیون مسکن با فرض متراژ ساخت 100 مترمربعی با هزینه ساخت 5 میلیون تومانی نیاز به تامین بودجه 500 هزار میلیارد تومانی است  که این مبلغ حدودا 5 برابر بودجه عمرانی سالیان اخیر کشور است.

 سابقه اجرای مسکن مهر

همچنین ، این طرح در سال 88 با هدف تولید یک میلیون و 500 هزار واحد مسکونی یا زمین درسطح کشور آغاز شد و تا سال 92 صرفا یک میلیون و 500هزار واحد تکمیل شد.

بر اساس این گزارش، برای ساخت یک میلیون مسکن در سال، سهم ساخت ساختمان‌های اسکلت فلزی در این طرح  بین 13تا 20درصد پیش‌بینی می‌شود.

همچنین با توجه به اینکه در ساختمان‌های فلزی عمده مصرف محصولات طویل است و صرفا در ساختمان‌های بالای پنج طبقه از تیرورق استفاده می‌شود، لذا این بخش از مصرف در حیطه مصرف محصولات فولادی تخت لحاظ شده است. براساس آمار می‌توان سهم 20تا 30‌درصدی از این طرح را برای ساخت ساختمان‌های بالای 5 طبقه درنظر گرفت، از این رو میزان مصرف ورق در هرمتر مربع  زیربنا برابر 45-80 کیلوگرم درنظر گرفته شده است که در این محاسبات به طور میانگین 60 کیلوگرم لحاظ شده است.

بنابراین با درنظر گرفتن سهم 13 تا 20‌درصدی برای ساختمان‌های اسکلت فلزی به تعداد  130 تا 200 هزار ساختمان اسکلت فلزی در سال خواهیم رسید، از سویی  اگر سهم 20 تا 30‌درصدی ساختمان‌های پنج طبقه به بالا را به این محاسبات اضافه کنیم به تعداد 26 تا 60 هزار واحد ساختمانی  با مصرف تیر ورق خواهیم رسید، که اگر میانگین مصرف ورق برای این ساختمان‌ها را 60 کیلوگرم درنظر بگیریم  به اعداد 190 تا 450 هزار تن مصرف ورق در این بخش می‌رسیم که این مقدار تقاضا صرفا مربوط به مصارف زیربنایی بوده و عمدتا از نوع ورق گرم است و با احتساب سایر مصارف  از قبیل مصارف ورق در ساختمان‌های زیر 5 طبقه وسایر ساختمان‌ها با اسکلت غیرفلزی، پروفیل‌های درب و پنجره، تاسیسات، کانال کولر، کابینت، درب‌های فلزی و ... تقاضای کل انواع محصولات فولادی تخت برای اجرای این طرح حدود 600 تا 800هزار تن در سال برآورد می‌شود.

دولت جدید از تدوین طرح ویژه مسکن خبر داده و گفته در این طرح ساخت ۴ میلیون مسکن با آورده اولیه صفر، زمین رایگان و وام ارزان بدون یک ریال بودجه دولتی پیش‌بینی شده است. طرح یاد شده، طرح ارتقا یافته مسکن مهر است؛ به گونه ای که هم مشکلات آن را ندارد و هم کیفیت مسکن را افزایش می‌دهد و هم فشاری به بودجه دولت وارد نخواهد کرد.