تولید ریل ذوب‌آهن در رتبه نخست سودآوری

از نظر صادرات نیز این شرکت فولادسازی، حدود ۶۰۶هزار تن صادرات به ارزش ۳۴۳ میلیون دلار انجام داده که ارزش دلاری آن ۱۰۵درصد و تناژ آن ۳۱درصد با رشد همراه بوده است.

 سود ذوب‌آهن ناشی از عملکرد این شرکت است

مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان در یک نشست خبری عنوان کرد: فرآیندهای تولید ذوب‌آهن اصفهان با سایر تولیدکنندگان فولاد در کشور متفاوت است و در حقیقت ذوب‌آهن تنها شرکتی است که بدون تکیه بر یارانه برق و گاز مشغول تولید است. مواد مورد نیاز این شرکت زغال‌سنگ و کک است که بخشی از آن را وارد می‌کند، از همین رو با افزایش هزینه‌ها، قیمت محصولات ما تابع قیمت‌گذاری بازار است، در حالی که سایر واحدهای فولادسازی در کشور، تابع قیمت‌گذاری‌های دولتی هستند.

منصور یزدی‌زاده با اشاره به سهم انرژی در قیمت تمام‌شده محصولات ذوب آهن عنوان کرد:‌ سهم انرژی در قیمت محصولات تمام‌شده شرکت ذوب‌آهن اصفهان، ۵۰درصد است و این شرکت بدون تکیه به یارانه‌های دولتی مشغول  تولید است.

وی در ادامه با اشاره به این موضوع که برخی این پرسش را مطرح می‌کنند که سودآوری ذوب‌آهن ناشی از افزایش قیمت‌هاست، عنوان کرد:‌ در بررسی که ما روی سودآوری ذوب‌آهن انجام داده‌ایم، به صراحت عنوان می‌کنم که این سودآوری ناشی از نرخ تورم نیست و سود ما بیشتر ناشی از عملکرد خود شرکت است که در عملکرد شرکت ما موضوعاتی چون افزایش میزان صادرات و تولید محصولاتی با ارزش‌افزوده بیشتر است.

 تولید ۱۵ محصول جدید در ذوب‌آهن

مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان در ادامه با اشاره به تنوع محصولات این شرکت خاطرنشان کرد:‌ بیش از ۱۵ نوع محصول جدید برای سال‌جاری در سبد محصولات تولیدی ذوب‌آهن اصفهان قرار دارد که تاکنون این تنوع بی‌سابقه بوده است. این محصولات سودی که برای ما در نیمه نخست امسال به‌وجود آورده‌اند، بیش از سود کل سال گذشته بوده است. تولید ریل برای ذوب‌آهن در رتبه نخست سودآوری قرار دارد. رتبه‌های بعدی مربوط به محصولات صنعتی‌، کلاف و تیرآهن و آخرین مرحله سودآوری شرکت مربوط به تولید میلگرد است.

یزدی‌‌زاده ادامه داد:‌ حاشیه سود شرکت با رشد ۱۲درصدی همراه بوده است، در حالی که این سود در سال‌های گذشته بین ۷ تا ۸درصد بوده است. بنابراین رشد سودآوری شرکت ناشی از تنوع محصولات شرکت با ارزش‌افزوده بالاتر است. البته تمام تلاش خود را به کار خواهیم گرفت تا در نیمه دوم سال نیز سودآوری خوبی برای شرکت رقم بزنیم تا جوابگوی سهامداران خود باشیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد:‌ یکی از مهم‌ترین محصولات ما تولید ریل است که کالای استراتژیکی به‌شمار می‌رود که تا پیش از این از طریق واردات تامین می‌شد.

یزدی‌زاده با اشاره به سود هر سهم «ذوب» عنوان کرد: سود هر سهم ذوب‌آهن حدود ۳۲ تا ۳۳ تومان شده است.

 صادرات ذوب‌آهن به ۱۷ کشور دنیا

مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان در پاسخ به این پرسش که با توجه به چالش‌های منطقه چه برنامه‌هایی در راستای صادرات دارید، گفت: ما سال گذشته به ۱۷ کشور در دنیا صادرات  داشتیم که کشورهای منطقه مانند عراق و افغانستان سهم کوچکی را به خود اختصاص داده‌اند، از این رو تحولات منطقه تاثیری بر صادرات ما نخواهند داشت. برعکس تصورات بیشترین صادرات ما به کشورهای آسیایی همچون چین، صادرات به شمال آفریقا و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و شرق آسیا است که کیفیت کالای شرکت، مورد قبول این کشورها قرار گرفته است و مشکلی برای تداوم این صادرات به این کشورها نداریم. در ۶ ماه نخست سال‌جاری حدود ۶۰۶ هزار تن صادرات به ارزش ۳۴۳ میلیون دلار داشته‌ایم. در حقیقت ما از افزایش قیمت‌های جهانی بیشترین استفاده را برده‌ایم، هرچند باید تمرکز خود را بر محصولات با ارزش‌افزوده بالاتر بگذاریم. با توجه به این شرایط شرکت رشد ۲۴درصدی در صادرات را در ۶ ماه نخست سال‌جاری داشته است.

یزدی‌زاده همچنین با اشاره به برنامه صادراتی در زمینه ریل عنوان کرد: در زمینه صادرات ریل با توجه به توان تولید ریل ۳۶ متری به‌دنبال بازارهای صادراتی هستیم، اما در زمینه توقف صادرات ریل به افغانستان باید عنوان کرد که بحث قرارداد ریل ما مربوط به دولت قبلی افغانستان بوده و درخصوص ارتباط با حکومت جدید تابع سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی هستیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: امیدواریم با توجه به شرایط تحریمی که وجود دارد موانع موجود برطرف شود. هرچند تاکنون مانعی به لحاظ تحریم‌ها در زمینه واردات و صادرات نداشته‌ایم و بیشترین مشکلات ما به نوعی تحریم‌های داخلی هستند. امیدواریم قراردادهای جدیدی منعقد شود و شاهد صادرات ریل  باشیم.

وی افزود: در حوزه ریل با تولید انواع ریل‌های شهری توان‌ تامین تمامی ریل‌های مورد نیاز مترو را داریم، همچنین در پروژه ریلی چابهار - زاهدان تمام ریل آن از سوی ذوب‌آهن تولید می‌شود.

 طرح‌های توسعه‌ای ذوب‌آهن

یزدی‌زاده همچنین با اشاره به پروژه‌های توسعه‌ای ذوب‌آهن عنوان کرد: شرکت ذوب‌آهن به‌صورت مدام در حال به‌روز کردن خود در بخش‌های مختلف است. البته پروژه‌های شاخص شرکت یکی طرح اکسیژن پلنت است که ما امیدوار هستیم تا پایان امسال به بهره‌‌برداری برسد؛ این طرح می‌تواند شرایط تولید ما را بسیار بهبود ببخشد. پروژه دیگر ما پروژه پساب است که برای نخستین‌بار به‌صورت BOT بازچرخانی پساب‌های داخلی شرکت را انجام می‌دهد. همچنین پساب شهرها و روستاهای اطراف را نیز خریداری کرده‌ایم. پروژه دیگر ما کوره‌های پاتیل هستند که تعمیرات اساسی روی این کوره‌ها در حال انجام است که سبب کاهش آلایندگی می‌شود.

وی در ادامه افزود: پروژه دیگر، باتری شماره۲ کک‌سازی است که پروژه بسیار مهمی به‌شمار می‌رود. البته طی دو سه ماه گذشته به علت دعوا بین جنگ و استرالیا که قدرت‌های بزرگ معدنی و صنایع معدنی در جهان هستند، قیمت کک به‌صورت بی‌سابقه‌ای به عدد ۷۰۰ دلار رسیده، به عبارتی هزینه کک، دو برابر افزایش یافته است. البته در ملاحظات خود در نیمه دوم، این افزایش‌ قیمت‌ها را لحاظ کرده‌ایم.

یزدی‌زاده در ادامه خاطرنشان کرد: پروژه کک‌سازی در مرحله برگزاری مناقصه است و از شرکت‌های داخلی و خارجی دعوت به‌عمل آوردیم تا بتوانیم باتری شماره‌۲ را نیز راه‌اندازی کنیم که اگر این اتفاق روی بدهد، ذوب‌آهن از واردات کک خارجی بی‌نیاز خواهد شد.

 برای تامین سنگ‌آهن، ناچار به واردات هستیم

مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان درباره تامین مواد اولیه مورد نیاز این شرکت عنوان کرد: یک زمانی تنها شرکت ذوب‌آهن با مشکل تامین سنگ‌آهن روبه‌رو بود، اما هم‌اکنون کل زنجیره فولاد در کشور با مشکل تامین سنگ‌آهن روبه‌رو شده‌اند. ذوب‌آهن با توجه به این موضوع که به روش کوره بلند فولاد تولید می‌کند، بنابراین نیازمند است که از سنگ‌آهن دانه‌بندی‌شده استفاده کند و به‌دلیل اینکه این شرکت از حاشیه سود ناشی از یارانه برق و گاز بی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بهره است، از این جهت نمی‌تواند دوشادوش سایر تولیدکنندگان فولاد رقابت کند، از این‌رو ما در یک رقابت نابرابر قرار داریم. با توجه به این شرایط بهترین تصمیم این است که ما باید به سمت واردات سنگ‌آهن پیش برویم. یا باید از سنگ‌آهن با کیفیت داخلی استفاده کنیم، چراکه اگر سنگ‌آهن کیفیت نداشته باشد، میزان مصرف کک را افزایش می‌دهد. اگر استفاده از سنگ‌آهن میسر نشد، باید گندله را جایگزین آن کنیم و در نهایت نگاه بلندمدتی برای واردات سنگ‌آهن داشته باشیم که در این راستا نیز با کشورهای همسایه نیز مذاکره‌هایی انجام داده‌ایم.

در کنار این اقدام‌ها نیز از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز برای اکتشاف پهنه‌های جدید مذاکره‌هایی انجام می‌دهیم. منتهی بعید به نظر می‌رسد که در کشور معادن سطحی داشته باشیم و برای معادن عمیق نیز نیاز به سرمایه‌گذاری‌های بیشتری وجود دارد.

یزدی‌‌‌زاده همچنین با اشاره به عملکرد ذوب‌آهن در بورس کالا عنوان کرد: عملکرد ما در بورس کالا بسیار شفاف است. در رابطه با صادرات نیز تلاش می‌کنیم که با مناسب‌ترین قیمت محصولات خود را به فروش برسانیم. یکی از اقدام‌های ما این بوده که بخشی از واردات را به صادرات وصل کرده‌ایم.

 طرح یک میلیون واحد مسکن با ایجاد اتاق فکر میسر است

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان در ادامه با اشاره به طرح ساخت یک میلیون مسکن در سال عنوان کرد: ظرفیت تولید فولاد در کشور به ۴۰ میلیون تن رسیده است و مشکلی در جهت تامین فولاد یک میلیون واحد مسکونی نداریم. در یک برنامه‌ریزی پلکانی می‌توان در سال نخست ۳۰۰ هزار مسکن ساخت و این میزان را در سال چهارم به یک میلیون مسکن رساند.

یزدی‌زاده در ادامه خاطرنشان کرد: مهم‌ترین مشکل ما در زمینه ساخت مسکن، بوروکراسی‌های اداری است که بهتر است اتاق فکری برای این طرح ایجاد شود و تمامی تولیدکنندگان مصالح ساختمانی نیز در این اتاق فکر حضور داشته باشند تا موانع رسیدن به یک میلیون واحد مسکونی بررسی شود و به دغدغه تولیدکنندگان فولاد و سایر صنایع مرتبط با مسکن رسیدگی شود.

 مشکلی برای تامین گاز نداریم

مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان در ادامه با اشاره به میزان مصرف انرژی عنوان کرد: با توجه به اینکه ذوب‌آهن کمترین بهره را از یارانه انرژی دریافت می‌کند امیدواریم در زمستان مشکلی در زمینه انرژی نداشته باشیم. با توجه به کوره بلند بودن ذوب‌آهن اصفهان در زمستان با محدودیت گاز چندان مشکلی نخواهیم داشت و بیشترین مشکل را در زمینه تامین گاز، واحدهای احیای مستقیم دارند که امیدواریم مانند سایر صنایع فولادی هم در این زمینه مشکلات آنها مرتفع شود.

یزدی‌زاده همچنین با اشاره به سودآوری شرکت‌های تابعه ذوب‌آهن عنوان کرد: شرکت‌های زیرمجموعه ذوب‌آهن خدماتی، تولیدی و بازرگانی هستند که در ۶ ماه نخست سال‌جاری، شاهد سودآوری تمام این شرکت‌ها بوده‌ایم.