رشد ۲۴۶درصدی صادرات گروه صدرتامین در نیمه نخست 1400

مدیرعامل شرکت تاصیکو در خصوص عملکرد این شرکت در سال‌های ۹۷ تا ۹۹ گفت: افزایش تولید تجمیعی گروه از مبلغ  ۳.۰۷۵.۲۷۲ تن در سال مالی ۹۷ به  ۳.۲۸۲.۲۷۶تن در سال مالی ۹۹، رشد ۲۳۷درصدی فروش تلفیقی گروه از ۲.۰۰۳میلیارد تومان به مبلغ ۶.۷۵۸میلیارد تومان، افزایش ۴۰۵درصدی سود عملیاتی تلفیقی گروه از مبلغ ۱.۲۶۶میلیارد تومان به ۶.۳۹۱میلیارد تومان، رشد ۴۵درصدی ارزش پرتفوی بورسی هلدینگ از ۳۲.۴۲۷میلیارد تومان در سال مالی ۹۸ به ۴۶.۸۶۱میلیارد تومان در سال مالی ۹۹ از عملکردهای خوب شرکت طی دو سال گذشته بوده است.

غلامرضا سلیمانی ادامه داد: افزایش ۴۴۲درصدی سود خالص تلفیقی گروه از مبلغ ۱.۱۳۴میلیارد تومان در سال مالی ۹۷ به ۶.۱۴۷میلیارد تومان در سال مالی ۱۳۹۹و رشد ۲۲۳درصدی صادرات گروه از مبلغ ۱۳۸میلیارد تومان به ۴۴۵میلیارد تومان طی ۲ سال از دیگر اقدامات و دستاوردهای هلدینگ صدرتامین است.

وی با بیان اینکه حاشیه سود خالص تلفیقی گروه از ۷۱درصد سال ۹۸ به ۹۱درصد سال ۹۹ افزایش پیدا کرد، گفت: نرخ بازده دارایی‌های گروه در این مقطع زمانی از ۲۹درصد به ۳۶درصد و بازده حقوق صاحبان سهام گروه نیز از ۴۱درصد به ۴۸درصد افزایش یافته است. همچنین توانستیم دوره وصول مطالبات گروه را از ۵۴ روز به ۴۴ روز کاهش دهیم.

مدیرعامل شرکت تاصیکو با بیان اینکه خالص دارایی‌های هلدینگ با افزایش ۳۳درصدی از ۳۴,۱۶۲میلیارد تومان به ۴۵,۴۶۹ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است، افزود: کاهش ۱۰۵درصدی هزینه‌های مالی شرکت اصلی از ۹۲ میلیارد تومان به ۴۵میلیارد تومان، افزایش ۴۱درصدی جریان نقدی عملیاتی هر سهم از ۴۴۶ ریال به ۶۳۰ ریال، افزایش ۶۷ درصدی جمع حقوق صاحبان سهام از ۴.۵۱۵میلیارد تومان به ۷.۵۳۸میلیارد تومان و کاهش ۶۳درصدی بدهی های کل شرکت اصلی از ۷۵۱میلیارد تومان به ۲۷۶میلیارد تومان از دیگر عملکردهای موفقیت‌آمیز شرکت طی دو سال گذشته بوده است.

 دستاوردهای ۲ سال گذشته «تاصیکو»

سلیمانی ادامه داد: در راستای سیاست‌های کلان کشور درخصوص توسعه فعالیت در بخش معدن کشور و تامین پایدار مواد اولیه کارخانه‌های هلدینگ در ۲ سال گذشته فعالیت‌های گسترده‌ای انجام شده که در ادامه به آن اشاره خواهم کرد.

بنا به گفته سلیمانی، اخذ گواهی کشف بزرگ‌ترین معدن طلای کشور در سیستان با ذخیره قطعی ۲۴ میلیون تن و ذخیره احتمالی ۴۸ میلیون تن کانسنگ با عیار ۰۶/ ۱ppm، برنامه احداث کارخانه فرآوری ۴۴۰ کیلو طلای عیار۲۴ از سوی توسعه معادن پارس تامین، عملیاتی کردن برداشت از معدن و احداث کارخانه فرآوری طلای کردستان با ظرفیت ۲۴۰ کیلو طلای ۲۴ عیار، اخذ مجوز ۲ محدوده معدنی در بلوک ۶ پروده ۴ با ذخیره ۷۸ میلیون تن توسط شرکت زغال سنگ پروده طبس، اخذ پروانه بهره‌برداری معدن دولومیت نهاوند با ذخیره قطعی ۴/ ۱میلیون تن، عملیاتی کردن احداث کارخانه دولومیت کلسینه با ظرفیت ۳۳ هزار تن و اصلاح و اخذ پروانه بهره‌برداری معدن بنتونیت سرایان از ۲۰۰ هزار تن به ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن از اهم اقدامات حوزه معدن بوده است.

وی گفت: مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌پذیر به میزان ۱۳۷۵میلیارد تومان (شامل خاک چینی، معدنی املاح، زغال‌سنگ طبس، توسعه معادن و فلزات و...)، افزایش سرمایه ۵۵درصدی هلدینگ از ۲۰۰۰ میلیارد تومان به ۳۱۰۰میلیارد تومان، خروج شرکت‌های لعابیران و سرام آرا از زیان‌دهی و برنامه ساماندهی شرکت اپیکو و صنایع پودر بندر امام و... از دیگر دستاوردها و اقدامات شرکت در ۲ سال گذشته بوده است.

مدیرعامل شرکت تاصیکو تشکیل شتاب‌دهنده صدر فردا را نخستین گام در مسیر ایجاد و توسعه جریان نوآوری در هلدینگ صدر تامین برشمرد و بیان کرد: شتاب‌دهنده صدر فردا بر پایه ساختار و رویه‌ها و شیوه نامه‌های عملکرد و نتایج قابل قبولی که طی یک سال گذشته کسب کرده است، پس از طی مراحل مختلف ارزیابی و پایش‌های متعدد توسط معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، نائل به گواهینامه دانش‌بنیانی شد. ماموریت‌های شتاب‌دهنده صدر فردا حول ۲ محور اصلی رسوخ فناوری‌های پیشرفته و روزآمد در بنگاه‌های بخش معدن و صنایع معدنی و ایجاد و توسعه کسب و کارهای نوین براساس زنجیره ارزش جهانی طراحی شده است.

بنا به گفته سلیمانی، شتاب‌دهنده صدر فردا در مجموع ۵۰ طرح نوآورانه را ارزیابی و ۳۰ طرح را واجد صلاحیت استقرار در شتاب‌دهنده تشخیص داده که تاکنون ۵ طرح موفق به طی مراحل شتاب‌دهی شده‌اند. مجموع ارزش فناوری این طرح‌ها افزون بر ۵۲۷ هزار میلیون ریال بوده که در مرحله جذب سرمایه برای تجاری‌سازی هستند.

پیش‌بینی می‌شود پس از جذب سرمایه و اجرای طرح‌ها به عنوان خروجی‌های موفق شتاب‌دهنده در مجموع ارزش سرمایه‌گذاری این طرح‌ها افزون بر ۱۹۱۰میلیارد ریال خواهد بود.

وی تصریح کرد: اقدام دیگر صدر فردا درخصوص پاسخ به نیازهای فناورانه بنگاه‌های بخش معدن و صنایع معدنی، راه‌اندازی پویش بومی‌سازی است. این جریان با هدف تامین نیازهای وارداتی بنگاه‌های صنعتی و معدنی با به کارگیری توان فنی داخلی در راستای جلوگیری از خروج ارز از کشور ایجاد شد و طی سال ۱۳۹۹مانع خروج ۱۰ میلیون دلار ارز از کشور شد. شتاب‌دهنده صدر فردا با ایجاد شبکه‌های تخصصی و به‌کارگیری حداکثر توان فنی، ظرفیت لازم را برای پاسخگویی به نیازهای فناورانه شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ صدر تامین فراهم کرده است.

 مقایسه فروش عملکرد ۶ ماهه ۱۴۰۰

مدیرعامل شرکت تاصیکو خاطرنشان کرد: فروش تجمیعی شرکت در شهریور سال‌جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل ۷۶درصد رشد داشته است، به طوری که از ۲.۶۱۱میلیارد تومان در ۶ ماه سال ۱۳۹۹ به ۶.۶۰۴میلیارد تومان در ۶ ماه سال ۱۴۰۰ رسیده است.

 همچنین در همین بازه زمانی سود خالص تجمیعی از ۱.۰۵۰میلیارد تومان به ۱.۵۰۰میلیارد تومان رسیده است که رشد ۴۳درصدی را نشان می‌دهد. صادرات نیز در ۶ ماه ۱۴۰۰ نسبت به ۶ ماه ۱۳۹۹ رشد ۲۴۶درصدی داشته و از میزان ۷/ ۶میلیون دلار به ۴/ ۲۳میلیون دلار رسیده است.

سلیمانی بیان کرد: این شرکت طی سال گذشته پروژه‌های بسیاری انجام داده که از مجموع ۱۸ پروژه مذکور تعداد ۸ پروژه با ارزش ریالی ۱۲۳۱ میلیارد تومان و اشتغا‌ل‌زایی ۲۸۱ نفر در سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری خواهند رسید.

وی گفت: تحریم و تورم، ناهمخوانی سیاست‌های توسعه‎‎ای و تامین منابع مالی سازمان تامین اجتماعی، مشکلات اجرایی پروژه‌ها (ساختار پروژه‌ها، دستورالعمل‌های موجود و...) و عدم دسترسی به فناوری روز دنیا از چالش‎های اساسی پروژه‌های شرکت است.

مدیرعامل شرکت تاصیکو به برخی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری پیش‌روی «تاصیکو» اشاره کرد و افزود: مدیریت پرتفوی سهام در راستای بهینه کردن آنها و ایجاد ارزش‌افزوده برای سهامداران، بهره‌برداری از فرصت توسعه بخش معدن کشور، کمک به تکمیل زنجیره تامین فولاد در زیرمجموعه‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، توسعه فعالیت شرکت حفاری صدر تامین و افزایش سرمایه لازم برای خرید و توسعه ماشین‌آلات و تجهیزات، مشارکت و تشکیل کنسرسیوم‌های مشترک معدنی و فلزی با مجموعه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت، تهاتر بدهی‌های دولت به سازمان تامین اجتماعی در قالب واگذاری شرکت‌های معدنی و صنعتی موجود، ایجاد صندوق سرمایه‌‌گذاری خطرپذیر VC برای تامین مالی طرح‌ها و پروژه‌های نوآورانه خروجی شتاب‌دهنده صدرفردا، ایجاد سامانه‌های صادراتی در بازارهای هدف خارجی مانند استفاده از ظرفیت شرکت‌های دوآرت و اپیکو FZC، سرمایه‌گذاری در کشورهای خارجی، سرمایه‌گذاری مشترک در معادن کشورهای همسایه و بهره‌برداری از فرصت انرژی ایران برای فرآوری از اهم فرصت‌های مهم شرکت برای سرمایه‌گذاری است.