به تازگی هم با نامه مقام معظم رهبری موضوع جلوگیری از واردات لوازم خانگی کره‌ای مطرح شده که نوع نگاه صنعتگران به این موضوع بسیار حائز اهمیت است و در صورت درک نادرست از این اتفاق می‌تواند به مثابه شمشیر دو لبه به نابودی تولید داخلی منتهی شود. حامد کلاهدوزان، مدیرعامل «افتخار صنعت ماهان» در حاشیه نمایشگاه لوازم خانگی به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: شرکت ما هم‌اکنون دو برند «تکنو لایو» و «تکنو لند» را تولید و در بازار عرضه می‌کند. محصولات ما به صورت کلی شامل یخچال فریزر، لباسشویی، ظرفشویی، اجاق گاز، تستر و جارو برقی است.

وی در مورد ممنوعیت ورود لوازم خانگی کره‌ای به بازار ایران عنوان می‌کند: مساله اساسی ایجاد زیرساخت‌ها در صنعت لوازم خانگی است که باید توسط مثلث مسوولان، تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان صورت بگیرد. با توجه به اتفاقات اخیر و خروج برندهای خارجی از کشور مسوولیت برندهای داخلی سخت‌تر شده است. با این وجود واقعیت این است که نمی‌توان مصرف‌کننده را مجبور به خرید کالای بی‌کیفیت کرد. در درجه اول باید رضایت مصرف‌کننده توسط تولیدکننده داخلی جلب شود و این مهم اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه بازار رقابتی شود و از طرفی کیفیت و همچنین طراحی ارتقا یابد. علاوه بر این، خدمات پس از فروش باید با حساسیت و دقت بیشتری صورت بگیرد. بر این اساس تشکیل کارگروهی با محوریت تولیدکننده‌ها ضروری است.

کلاهدوزان ادامه می‌دهد: شرایط امروز صنعت لوازم خانگی مشابه تیم فوتبال خوبی است که نیازمند یک مربی برای به ثمر نشاندن زحمات است و به نظر من دولت نقش مربی را بازی می‌کند. دولت می‌تواند با استفاده از نخبگان این صنعت، راهکار‌ها را بررسی و پیاده‌سازی کند. در صنعت خودرو انحصار را تجربه کردیم و قیمت‌ها را هر جور که خواستند تعیین کردند و امروز مصرف‌کننده داخلی، خودروی ایرانی را پس می‌زند یا نهایتا تحت اجبار خرید می‌کند. بنابراین در صنعت لوازم خانگی نباید وضعیت به گونه‌ای پیش برود که مصرف‌کننده خودش را مجبور به خرید برندهای بی‌کیفیت ببیند.

وی می‌گوید: بسیاری از کشور‌ها صرفا از برندهای تولیدی داخل کشورشان استفاده می‌کنند چون اعتقاد دارند برندهای داخلی کشورشان کالاهای با کیفیت تولید می‌کنند. ما هم در ایران همه امکانات را داریم و فقط بحث تحریم‌ها برای ورود کالاهایی نظیر بورد و موتور است که به نظر من اگر نخبگان صنعت دور هم جمع شوند، این قطعات هم در داخل کشور قابل تولید است و با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در حمایت از تولید، فرصت مغتنمی است که این راهکار عملیاتی شود. حق مصرف‌کننده داخلی است که کالای با کیفیت بخرد و از طرفی امروز قیمت لوازم خانگی نسبت به پنج سال پیش هفت برابر شده است و مردم نمی‌توانند این میزان هزینه را پرداخت کنند و بعد دچار مشکل شوند. در این صورت قطعا ضد تبلیغ نسبت به محصولات داخلی توسط خود تولیدکننده شکل می‌گیرد.

وی در ادامه به مشکلات صنعت لوازم خانگی اشاره می‌کند و می‌گوید: مشکلات تامین ورق یکی از عمده‌ترین مسائل است و ما مجبوریم از واسطه‌های داخلی استفاده کنیم اما برخی قطعات مانند موتور و بورد باید از خارج وارد شود اما اعتقاد دارم ما می‌توانیم با برنامه‌ریزی درست و همت جمعی  صنعت لوازم خانگی را به مرز خودکفایی برسانیم. البته این کار صرفا از عهده تولیدکننده خارج است. اگر آقای رئیسی به عنوان رئیس جمهور تولید محور این برنامه‌ها را به افراد با سواد تفویض کنند، می‌توانند راهکارهای جدیدی پیدا کنند.

مدیرعامل «افتخار صنعت ماهان» در پاسخ به این سوال که آیا قاچاق لوازم خانگی را سازمان یافته می‌دانید، می‌گوید: دولت در هشت سال گذشته تلاش کرد که جلوی این اتفاق گرفته شود اما به دلیل سوءمدیریت این حجم از واردات قاچاق اتفاق افتاده است. جدا از بحث لوازم خانگی، نفس قاچاق برای اقتصاد مخرب است. اعتقاد من این است که توامان باید تولید با کیفیت و جلوگیری از قاچاق اتفاق بیفتد.  وی در مورد مالیات‌های پرداختی تولیدکنندگان تصریح می‌کند: ما مشکلی با اداره دارایی برای پرداخت مالیات نداریم اما حرف ما این است که مالیاتی که از لوازم خانگی می‌گیرند در صنعت برای توسعه صنعت مذکور هزینه کنند. در این صورت تولیدکننده با علاقه تمام این هزینه را پرداخت می‌کند.

مدیرعامل «افتخار صنعت ماهان» در مورد استانداردها تصریح می‌کند: خواهش من این است که سازمان ملی استاندارد قاعده و مقرراتی برای تمام کشور داشته باشد. به طور نمونه در شهری مانند اصفهان در صنعت لوازم خانگی استاندارد را بسیار سخت می‌گیرند، اما در برخی از شهرها استاندارد مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد. زمانی که در یک شهر کالای بی‌کیفیت وارد چرخه بازار می‌شود، به حیثیت صنعت لوازم داخلی و سایر تولیدکننده‌ها هم آسیب می‌زند.

برخی عنوان می‌کنند که توان صنعت لوازم خانگی ما در بخش کیفیت تا همین اندازه است، اما کلاهدوزان نظر متفاوتی دارد.

وی می‌گوید: «به شدت با نظر عده‌ای که عنوان می‌کنند توانایی صنعت ما همین است، مخالفم. ما جوانان نخبه‌ای در دانشگاه‌ها داریم باید جوانگرایی کنیم. امروز نباید مدیران صنعت لوازم خانگی مان بالای ۷۰ سال سن داشته باشند که حتی نحوه روشن کردن کامپیوتر را هم ندانند. در عین حال منکر اهمیت تجربه نیستم و معتقدم علم و تجربه باید در کنار هم کار کنند تا به موفقیت برسیم.