توسعه شعب آقای فرش در دستور کار است

مدیرعامل شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌‍‌ای فرش فرهی ضمن بیان مطلب بالا، گفت: تمام دولت‌ها نگاه مثبتی به صنعت فرش داشته‌اند، اما در عمل شاهد اقدامات اساسی و اثرگذاری در حمایت از تولید نیستیم.

علی فرهی با اشاره به سیاست‌های غلط گذشته در خصوص ارزش دلار، افزود: در حال حاضر شاهد افزایش غیر قابل کنترل نرخ دلار و تورم هستیم که علاوه بر بخش تولید، به طبقه متوسط و ضعیف جامعه صدمات جدی وارد کرده است. وی با اشاره به رشد منفی یا صفر اقتصاد کشور طی ۱۰ سال اخیر که گواه وضعیت نابسامان اقتصاد کشور است، افزود: در گذشته، اقتصاد برخی از کشورهای منطقه مانند ترکیه و عربستان، کوچک‌تر از ایران بود و هم اکنون اقتصاد آنها چند برابر اقتصاد ایران شده، زیرا از ظرفیت‌های موجود برای رشد خود به خوبی بهره برده‌اند.

 پیامدهای افزایش نرخ ارز بر میزان فروش

مدیرعامل فروشگاه‌های زنجیره‌ای آقای فرش با اشاره به پیامدهای افزایش نرخ ارز، خاطرنشان کرد: این موضوع مانند شمشیری دو لبه است.

در حال حاضر بخشی از هزینه‌های تولید به ریال پرداخت می‌‌شود، ولی فروش محصول در بازارهای خارجی با نرخ دلار است که این موضوع به نفع صادرکنندگان است، ولی به دلیل افزایش نرخ تورم و کاهش قدرت خرید مردم، میزان فروش داخلی خصوصا در مورد کالاهای غیرضروری و لوکس کاهش خواهد یافت، بنابراین دولت باید نرخ ارز را واقعی کرده و متناسب با تفاوت نرخ تورم سالانه کشور با نرخ تورم آمریکا ارزش آن را افزایش دهد تا شاهد جهش‌های ناگهانی نرخ ارز نباشیم.

فرهی با توجه به مزیت‌های فرش ایرانی نسبت به فرش خارجی، بیان کرد: فرش‌های ماشینی ایرانی عمدتا با شانه و تراکم بسیار بالایی به بازارهای خارجی عرضه می‌شود و از نظر ظرافت بافت، برترین فرش دنیا است و مشتریانی که به دنبال فرش‌های کلاسیک تراکم بالا هستند، بهترین گزینه را ایران می‌دانند. البته در حال حاضر برخی رقبا مانند ترکیه که بیشتر در زمینه فرش‌های مدرن فعالیت دارند، با کپی یا خرید طرح‌های کلاسیک ایرانی، فاصله تولیدات خود را با فرش‌های ایرانی کم کرده‌اند. این کارآفرین ادامه داد: متاسفانه در سال گذشته و امسال، بسیاری از فعالان صنعت فرش با توجه به نرخ بالای ارز به خرید ماشین‌آلات دست دوم از کشور ترکیه روی آورده‌اند که عملا باعث بازسازی صنعت فرش ماشینی ترکیه می‌شود.