افزایش درآمدها و هزینه‌های «پتروشیمی‌ مارون »

Untitled-1

 شرکت پتروشیمی ‌مارون در بهمن ماه سال 77 به صورت سهامی ‌خاص تاسیس شد و مدتی پس از تاسیس، مرکز اصلی شرکت از تهران به شهر ماهشهر انتقال پیدا کرد. این شرکت در  سال 88 از سهامی ‌خاص  به سهامی ‌عام تبدیل و در سال 90 در سازمان بورس اوراق بهادار پذیرفته شد. موضوع فعالیت این شرکت شامل احداث، راه‌اندازی و بهره‌برداری کارخانه‌های صنعتی برای تولید، بازاریابی، فروش، صدور محصولات پتروشیمی، ذخیره، واردات، صادرات و تبدیل کلیه مواد پتروشیمیایی و مشتقات ذی‌ربط و انجام فعالیت‌های تولیدی، صنعتی، بازرگانی، فنی و مهندسی مربوط به عملیات شرکت است.

سرمایه این شرکت در بدو تاسیس 5 میلیون ریال بوده که طی چند مرحله افزایش سرمایه از طریق آورده نقدی، مطالبات و سود انباشته به 8 هزار میلیارد ریال رسیده است. طبق اطلاعات منتشر شده در سایت بورس اوراق بهادار تهران، شرکت گروه پتروشیمی تابان فردا با 5/ 20درصد، سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین با  7/ 16درصد، سرمایه‌گذاری مهرگان تامین پارس با 14/ 16درصد و سرمایه‌گذاری امین توان‌آفرین ساز با 10/ 10درصد از سرمایه‌گذاران عمده این شرکت محسوب می‌شوند.

 پیش‌بینی افزایش هزینه‌ها در شش ماه دوم سال

طبق صورت‌های مالی منتشر شده در سایت کدال‌، درآمد‌های عملیاتی پتروشیمی ‌مارون در دوره شش ماهه منتهی به شهریور ماه سال‌جاری 146 هزار و 168 میلیارد ریال بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل (69 هزار و 682 هزار میلیارد ریال) 110درصد افزایش داشته است. بیشترین درآمد مارون از فروش انواع محصولات اتیلن، منو اتیلن گلایکول، پلی‌پروپیلن، پلی‌اتیلن سنگین، برش‌های پروپان، پروپیلن، دی اتیلن گلایکول و بنزین پیرولیز بوده است که در این میان فروش اتیلن با 41 هزار و 212 میلیارد ریال بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است. میزان فروش داخلی شش ماهه شرکت حدود 103 هزار و 448 میلیارد ریال و همچنین فروش صادراتی  42 هزار و 719 میلیارد ریال بوده است که پیش‌بینی می‌شود در شش ماه دوم سال تا حدودی افزایش یابد.

در همین مدت بهای تمام شده درآمد‌های عملیاتی شرکت 95هزار و 440 میلیارد ریال بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل (32 هزار و 283 میلیارد ریال) 196درصد افزایش یافته است. با توجه به اینکه بهای تمام شده درآمد‌های عملیاتی بیشتر از خود درآمد‌های عملیاتی افزایش داشته، از این رو نسبت سود به فروش این شرکت کاهش یافته است، از جمله عمده دلایل افزایش بهای تمام شده درآمد‌های عملیاتی، افزایش بهای مواد مستقیم مصرفی پالایشگاه و حقوق و دستمزد مستقیم بوده که این شرکت پیش‌بینی می‌کند با کاهش بهای خوراک و دیگر مواد مستقیم مصرفی‌، بهای تمام شده کالای تولید شده در شش ماه دوم سال جاری کاهش یابد. این موضوع می‌تواند نسبت سود به فروش شرکت را بهبود بخشد و سود عملیاتی را در شش ماه دوم افزایش دهد. با توجه به موارد ذکر شده سود ناخالص این شرکت در شش ماه نخست سال جاری به  50هزار و 727 میلیارد ریال می‌رسد که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 36 درصد افزایش داشته است.

با کسر هزینه‌‌هاى فروش، ادارى و عمومى، سایر هزینه‌های عملیاتی، هزینه‌های مالی و هزینه‌های غیر عملیاتی و اضافه کردن سایر درآمد‌های عملیاتی  و غیر عملیاتی، سود خالص این شرکت  به 55 هزار و 611 میلیارد ریال می‌رسد که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 56 درصد افزایش داشته است.

هزینه‌های فروش، اداری و عمومی ‌این شرکت در شش ماه نخست سال جاری 3 هزار و 941 میلیارد ریال بوده که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با 7درصد افزایش روبه‌رو بوده است. شرکت برای شش ماه دوم سال 1400 برآورد می‌کند که با اﻓﺰاﯾﺶ ﻧﺮخ ارز و اﻧﺘﻈﺎر اﻓﺰاﯾﺶ ﻫﺰﯾﻨﻪ‌ﻫﺎ، به خصوص در بخش هزینه‌های حمل و نقل و انتقال، میزان هزینه‌های فروش، اداری و عمومی‌در شش ماه دوم سال نسبت  به شش ماه نخست سال با افزایش حدود 85 درصدی روبه‌رو شود. از سوی دیگر سایر درآمد‌های عملیاتی پتروشیمی ‌مارون در شش ماه نخست امسال برابر با 3 هزار و 484 میلیارد ریال بوده است که این مبلغ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 172 درصد افزایش یافته است که مهم‌ترین دلیل این افزایش سود ناشی از تسعیر دارایی‌های ارزی است. در نهایت باید اشاره کرد سود انباشته این شرکت تا شهریور ماه سال جاری به 98 هزار و  273 میلیارد ریال رسیده است که  در مقایسه با انتهای سال 99 (134 هزار و 661 میلیارد ریال ) 27درصد کاهش یافته است.

 بررسی صورت‌های مالی

در جدول زیر برخی از نسبت‌های مالی پتروشیمی ‌مارون با توجه به صورت‌های مالی منتشر شده  شرکت و برآورد سایت‌های داده‌پرداز آورده شده است. طبق اعداد موجود در جدول، نسبت سود خالص به فروش و حاشیه سود عملیاتی این شرکت در شش ماه نخست سال جاری کاهش داشته است که می‌تواند نشان‌دهنده کاهش سود‌دهی فعالیت‌های این شرکت باشد. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، مهم‌ترین عامل کاهش این عناوین افزایش بهای تمام شده درآمد‌های عملیاتی و سایر هزینه‌ها بوده است. با توجه به اینکه اکثر سود شرکت‌ها در نیمه دوم سال شناسایی می‌شود، این نسبت می‌تواند تا پایان سال بهبود یابد. نسبت آنی مارون نیز در شش ماه نخست سال‌جاری با کاهش قابل ملاحظه ای روبه‌رو شده است که نشان‌دهنده کاهش توانایی این شرکت در پرداخت بدهی‌های جاری، از طریق دارایی‌های جاری است. البته به‌رغم کاهش،  نسبت آنی این شرکت در وضعیت نسبتا مطلوبی قرار دارد و به نظر نمی‌رسد شرکت از این بابت با ریسک چندانی روبه‌رو باشد.

در پایان باید اشاره کرد که شرکت توانسته است دوره وصول مطالبات خود را نسبت به سال گذشته کاهش دهد که این امر ریسک نقدینگی را کاهش می‌دهد. دوره وصول مطالبات این شرکت در سال 99، به میزان 108 روز بوده که در شش ماه نخست سال جاری به حدود 88 روز کاهش یافته است.