الگو برداری حسابداری رمزارزها از صرافی‌های سنتی

به عبارت دیگر خرید و فروش در بازارOTC ، معامله‌ای است که مستقیما بین خریدار و فروشنده و بدون نظارت صرافی انجام می‌شود. این نوع معامله در مقابل معاملات توسط بنگاه‌های خرید و فروش و صرافی‌‌ها قرار می‌گیرد. که در آن یک واسطه میان خریدار و فروشنده قرار می‌گیرد و عمل انتقال دارایی از فروشنده به خریدار و انتقال دارایی از خریدار به فروشنده، توسط این صرافی انجام می‌گیرد.

در بازار OTC صرافی یا کارگزار واسط وجود نداشته و خریدار و فروشنده مستقیما و بدون صرافی باهم معامله خواهند کرد. عموما این بازار مناسب سرمایه‌‌داران کلان یا به ادبیات بازار ارز دیجیتال، مناسب نهنگ‌های بازار بوده که قصد دارند تعداد بسیار زیادی از یک ارز دیجیتال را در یک قیمت مشخص به فروش برسانند و نیاز به پرداخت کمیسیون سنگین به صرافی‌های آنلاین را ندارند. اما کاربرد OTC Market چیست؟ این بازار با چه هدفی ایجاد شده است؟  در این راستا مدیر مالی و هم بنیان‌گذار نیک‌اندیش گفت: معاملاتOTC  شامل طیف بسیاری از دارایی‌ها است که این دارایی‌ها، کالا‌ها یا ابزارهای مالی مانند سهام و ارزهای دیجیتال هستند. بر خلاف صرافی‌های سنتی، بازارOTC  غیر متمرکز است و مکان فیزیکی ندارد؛ پس معامله در این بازارها توسط خود معامله ‌گران صورت می‌گیرد.

بازار OTC اکثرا به ترید دارایی‌‌هایی می‌پردازد که به دلایل گوناگون در یک صرافی رسمی ‌لیست نشده‌اند. در بازار سهام، شرکت‌هایی که تمایل به لیست شدن در بازار بورس را داشته، اما شرایط حداقلی مورد نیاز برای ورود به این بازار را ندارند، از بازار OTC برای انجام معاملات خود استفاده می‌کنند.

افسانه درودگر در مورد نحوه حسابداری کسب‌وکار صرافی‌ها  بیان کرد: پلت‌فرم و OTC  دارای حسابداری کاملا مجزا هستند. این‌ها به عنوان  پدیده‌ای نو ظهور، از لحاظ مالیاتی یا احراز هویت، قانون مشخصی ندارند. بنابراین پیدا کردن الگو‌هایی که فعالیت‌های مشابه دارند می‌تواند مفید باشد. در حسابداری OTCها، صرافی‌های ارز فیات را در دستور کار قرار داده‌ایم. وجود این الگو‌ها می‌تواند باعث بررسی کارکرد صرافی‌ها و ارزیابی فاکتور‌های خرید و فروش شود که نهایتا منجر به ایجاد چارچوبی برای حسابدار می‌شود. وی  ادامه داد: مساله‌ای که وجود دارد توجه به قانون‌های حسابداری است، در یکی از این قوانین عنوان شده است که هر مساله حسابداری که برای آن استانداردی تعیین شده است باید طبق قالب آن استاندارد، طبقه‌بندی و محاسبه ‌شود. مدیر مالی نیک اندیش در ادامه گفت: در پلت‌فرم نحوه حسابداری متفاوت است و ما یک طرف معامله نیستیم و کاربران با هم معامله می‌کنند و پلت‌فرم کارمزد دریافت می‌کند که محاسبات حسابداری تنها روی کارمزد اتفاق می‌افتد.

درودگر افزود: آورده حاصل از سرمایه‌گذاری مشتری‌ها به صورت امانی نزد مجموعه باقی می‌ماند و فاکتور‌ها و صورت حساب‌هایی که صادر می‌شود به صورت نیابتی یا حق‌العمل کاری هستند و امکان ارائه صورت حساب برای هر شخص وجود ندارد، زیرا حجم معاملات بالا است، بنابراین اغلب مجموعه‌ها طی یک بازه زمانی به صورت تجمعی درآمد را از روی کارمزد‌ها اعلام می‌کنند که می‌تواند بازه‌های ماهانه و هفتگی باشد که بهترین نحوه ارائه این صورت حساب‌های تجمعی در قالب بازه‌های ماهانه است.

در جهت هم راستا شدن و یکپارچگی شرکت‌هایی که در زمینه تبادل رمزارز‌ها فعالیت دارند کارگروهی به نام نصر ایجاد شده که این کارگروه اهتمام در پوشش ضعف عدم قانونمندی این حوزه دارد و درحال فعالیت و تلاش برای اعمال مکانیزم خودتنظیم گری است. هدف از تلاش برای همسویی این شرکت‌ها ایجاد شفافیت در این حوزه بوده  که در این شرایط که شفافیت مالیاتی وجود دارد امکان استفاده از مزایای آن فراهم شده است.  در پایان درودگر گفت: مالیات صرافی‌ها که براساس قانون حسابداری موجودی کالا ارزیابی می‌شود به این صورت است که فاکتور فروش و خرید وجود دارد که کالای آن ارز دیجیتال است و اختلاف قیمت خرید و فروش همان سود مشمول مالیات صرافی‌ها است.