فرآیندهای نظارتی نقص دارد

مدیر کارخانه شرکت صنایع امرسان در حاشیه بازدید مدیران گروه رسانه‌ای «دنیای اقتصاد» از کارخانه این شرکت با اعلام این مطلب گفت: در ابتدای سال  تنها مجوز افزایش قیمت تا سقف ۱۷ درصد به شرکت‌ها داده شد، در حالی که پس از آن قیمت مواد مصرفی ما چند برابر شده است. همچنین هزینه‌های حمل نیز افزایش یافته است. در چین هزینه‌های حمل کانتینری در هر کیلوگرم از ۳ دلار به حدود ۱۰ دلار افزایش یافته است. در این شرایط شرکت‌ها با حداقل سود تولید کرده و این افزایش قیمت‌ها باعث ضرر تولیدکنندگان می‌شود. از طرفی سازمان‌های نظارتی نیز به تولید کننده بابت عدم افزایش قیمت محصولات تولیدی فشار می‌آورند. ابراهیم نوری افزود: هیچ تولیدکننده‌ای تمایل ندارد محصولات تولیدی خود را بدون دلیل گران کند، زیرا در نتیجه آن بازار را از دست خواهد داد. اما با توجه به شرایط اقتصادی فعلی دیگر چاره‌ای جز افزایش قیمت محصول وجود ندارد. قیمت لوله‌های مسی مورد استفاده در سیستم تبریدی یخچال و فریزر، نوسان قیمتی بالایی دارد و سازمان نظارتی و تعزیراتی به افزایش قیمت آنها حساسیت نشان نمی‌دهند.  قیمت این محصول طی مدت دو سال حدود ۳تا۴  برابر شده و هنگامی ‌که قصد داریم افزایش قیمت روی محصول نهایی اعمال کنیم برای ما محدودیت ایجاد می‌کنند در حالی که قیمت ورق فولادی، پلیمرها، لوله‌های مسی و مواد آلومینیومی‌ و... افزایش چندبرابری داشته است.

وی با تاکید بر استفاده از رویکرد حمایتی در کنار بحث نظارت توسط سازمان‌های نظارتی گفت: شرکت‌های لوازم خانگی در رکود به‌سر می‌برند و بسیاری از شرکت‌ها با نیمی ‌از ظرفیت فعالیت می‌کنند و با رکود فروش و خواب سرمایه مواجه هستند. بهتر است در کنار نظارت، حمایت نیز صورت گیرد اگر سیستم‌های نظارتی روی قیمت‌گذاری شرکت‌های تولیدکننده مواد اولیه نظیر تولیدکنندگان ورق فولادی،پتروشیمی‌ها، تولیدکنندگان لوله‌های مسی، آلومینیومی و... نظارت داشته باشند، تولیدکننده می تواند با خیال راحت‌تری تولید کند.  نوری با انتقاد از روند فعلی نظارتی گفت: فقط تولیدکننده از سوی سازمان نظارتی کنترل شده و روی قطعه سازها و فروشندگان هیچ نظارتی وجود ندارد. به تولیدکنندگان گفته می‌شود که نباید قیمت محصولات تولیدی را افزایش دهند مثلا سال گذشته پلیمر ABS را کیلویی ۲۲ هزار تومان خریده و به طور میانگین برای تولید هر محصول ۱۰ کیلوگرم مصرف می‌شود. شرکت پتروشیمی ‌تولید کننده این محصول به مشکل ارزی خورد و تولید نداشت در نتیجه  در بازار آزاد قیمت هر کیلوگرم پلیمر ABS به ۱۲۰ هزار تومان رسید. ما نمی‌توانیم مشتریان و زنجیره تامین و  ۱۰۰۰ نفر پرسنل خود را منتظر نگه داریم تا ببینیم شرکت پتروشیمی‌ مورد نظر کی قرار است به  ما محصول تحویل دهد و برای جلوگیری از این موضوع مجبور شدیم این محصول را از دلال‌های بازار با قیمت ۶ برابری تهیه کنیم.

  اولویت اول، داخلی‌سازی است

نوری درباره داخلی‌سازی قطعات مورد نیاز گفت: اولویت اول ما داخلی‌سازی با کیفیت بالا است. تا جایی که بتوانیم قطعات را در داخل تولید می‌کنیم و تنها قطعاتی که امکان تولید آنها در داخل وجود ندارد را از خارج وارد می‌کنیم. سهم بازار شرکت بین ۲۵ تا ۳۰ درصد در یخچال است. جزو معدود شرکت‌هایی هستیم که واحد تحقیق و توسعه داریم و محصولات را طراحی می‌کنیم.

وی افزود: به‌عنوان مثال بوردهای مورد استفاده را در سال‌های گذشته وارد می‌کردیم، اما در حال حاضر یک شرکت دانش‌بنیان داخلی آن را برای ما تولید می‌کند و کیفیت آنها از محصولات خارجی که از چین وارد می‌شد بهتر است. در حوزه داخلی‌سازی چون دانش خوبی در این سالیان پیدا کرده‌ایم وقتی یک پیمانکار پیدا شود که توان تولید قطعات مشابه خارجی را داشته باشد کنار آنها قرار می‌گیریم و از آنها حمایت می‌کنیم. نیاز وارداتی ما بیشتر مواردی است که کسر تامین از داخل داریم یا در داخل تولید نمی‌شوند مانند کمپرسور. یک شرکت داخلی مدتی در حال تولید است، اما به راندمان و تعداد مورد نیاز شرکت‌های لوازم خانگی داخلی نرسیده است. تولید کمپرسور در ایران صرفه و توجیه اقتصادی ندارد. در چین چند شرکت تولیدکننده کمپرسور وجود دارد که کوچک‌ترین آنها دو میلیون دستگاه کمپرسور در سال تولید می‌کند و تولیدکنندگان داخلی به لحاظ هزینه‌های تمام شده نمی‌توانند با آنها رقابت کنند.