15 میلیون جلسه آنلاین دستاورد «اسکای روم»

با شیوع ویروس کرونا استفاده از اسکای‌روم نیز مانند سایر سرویس‌های ارتباطی آنلاین، افزایش یافت و میزبان وبینارها و جلسات مجازی بسیاری در حوزه‌های گوناگون بوده است. علاوه بر اشخاص حقیقی، افراد حقوقی و سازمان‌های بسیاری نیز از پلتفرم اسکای‌روم برای برگزاری جلسات مجازی و وبینارهای خود استفاده کرده‌اند. برای «اسکای روم» امکاناتی تعریف شده که بهره‌گیری و استفاده از این پلتفرم بومی ‌را سهل کرده است که از آن جمله می‌توان ارتباطات شنیداری و دیداری، امکان اشتراک‌گذاری دسک‌تاپ، پخش فایل‌های صوتی و تصویری برای کاربران، نمایش اسلاید، وایت بورد و امکان به اشتراک‌گذاری فایل را نام برد. همچنین استفاده از «اسکای روم» مزایایی را برای کاربران به همراه دارد که از جمله آنها می‌توان به عدم نیاز به نصب برنامه یا افزونه، محیط فارسی و سهولت استفاده، تنظیم هوشمند کیفیت، امکان دسترسی به سرورهای داخلی، امکان برگزاری رویداد زنده در سایت کاربر و ایجاد پنل کاربری اشاره کرد.

برای استفاده از اسکای‌روم نیازی به دانلود نرم‌افزار نیست و کاربر می‌تواند از طریق وب‌سایت اسکای روم از قابلیت‌های فراهم شده استفاده کند. با توجه به اینکه برای کار با اسکای روم نیاز به دانلود نرم‌افزار نیست و خدمات اسکای روم به صورت نرم‌افزار به عنوان سرویس ارائه می‌شوند، نیاز به نصب برنامه نیست. یکی از مسائلی که در برگزاری جلسات و رویدادهای آنلاین از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده موضوع اینترنت است. مصرف اینترنت اسکای روم بستگی به آن دارد که جلسه از چه نوعی باشد. مصرف حجم در جلسات کاملا متنی بسیار کم و در جلسات صوتی و ویدئویی، به ترتیب بیشتر است. در واقع، در صورتی که جلسه صرفا متنی باشد و در قسمت چت، افراد همه چت کنند طبعا حجم بسیار کمی ‌مصرف می‌شود. البته این حالت بسیار بعید است زیرا اغلب هدف از استفاده از چنین سرویس‌هایی استفاده از دیگر قابلیت‌های آن مانند پخش زنده صوتی و تصویری، به اشتراک گذاشتن صفحه نمایش، استفاده از تخته وایت‌بورد، نمایش دادن اسلاید و دیگر موارد است.

برخی از کاربران اسکای روم به ویژه دانشجویان و دانش‌آموزان بر این مدعا هستند که این پلتفرم بومی ‌با وجود اینکه امکانات مفیدی را فراهم کرده، اما مشکلات و ایرادهایی نیز دارد. به عنوان مثال برخی از کاربران کلاس‌های آنلاین تاکید کردند که گاهی اوقات در صفحه ورود به کلاس آنلاین با خطا و پیغام «متاسفانه مرورگر شما پشتیبانی نمی‌شود» مواجه می‌شوند یا اینکه پس از وارد کردن نام کاربری و کلمه عبور پیام «نام کاربری پیدا نشد» نشان داده می‌شود.

برخی دیگر از کاربران کلاس‌های مجازی برگزار شده در این فضا مدعی شدند پس از وارد کردن نام کاربری و کلمه عبور پیام «شما نمی‌توانید با این نام کاربری دوباره وارد شوید» را دریافت کرده‌اند یا هنگام ورود به لینک کلاس، پیام خطای ۵۰۲ روی صفحه نمایشگر نمایش داده می‌شود که این مشکل مربوط به سرورهای اسکای روم بوده و  با کمی ‌تامل و سپس با کلیک روی دکمه بارگذاری دوباره صفحه این مشکل حل می‌شود. برای کاهش خطا در استفاده از اسکای روم، نوع مرورگر از اهمیت ویژه‎‌ای برخوردار است. برای حل این مشکل کاربر باید روی لپ‌تاپ یا کامپیوتر و همین طور گوشی‌های اندروید حتما از مرورگر کروم و روی گوشی‌ها و تبلت‌های برند اپل از جست‌وجوگر سافاری استفاده کند. سایر مرورگرها مانند مرورگر گوشی سامسونگ با محیط کلاس آنلاین سازگار نیستند که در این صورت با مراجعه به تنظیمات گوشی‌های اندروید و سپس مراجعه به بخش برنامه‌ها می‌توان با انتخاب گزینه برنامه‌های پیش‌فرض (default apps)  در قسمت مرورگر (browser) گوگل کروم را به عنوان مرورگر پیش‌فرض تلفن همراه انتخاب کرد. همچنین در گوشی‌های اندرویدی حتما باید مرورگر کروم به‌روزرسانی(update) شده باشد.

به گفته کارشناسان و متخصصان حوزه استارت‌آپی، وجه تمایز سرویس ارائه ‌شده در اسکای‌روم یا پلتفرم‌های مشابه در مقایسه با سایر سرویس‌های ویدئو، استریمینگ و بلادرنگ (Real-Time) بودن آن است. در سرویس‌های لایو استریمینگ همچون یوتیوب یا آپارات، با توجه به فناوری استفاده شده، تصویر نهایی با تاخیر زیاد (از ۱۵ ثانیه تا ۱ دقیقه) به دست کاربر می‌رسد در نتیجه این سرویس‌ها بیشتر برای پخش زنده کاربرد دارند که محتوا به صورت یک‌‌طرفه ارسال می‌شود، اما در سرویس‌های بلادرنگ این تاخیر کسری از ثانیه (اغلب ۳۰۰ میلی ثانیه) است که برای برقراری جلسات تعاملی دو‌‌طرفه مناسب است. این موضوع باعث شده که اجرای چنین سرویسی بسیار پیچیده و ‌تامین پایداری و کیفیت آن دشوار باشد. بنابراین کاربر می‌تواند در کمترین زمان و تنها با استفاده از یک مرورگر در یک جلسه آنلاین شرکت کند بدون اینکه نیاز باشد نرم‌افزار‌های مختلفی را‌ روی کامپیوتر یا موبایل خود نصب کند.