ایده اولیه راه‌اندازی پلتفرم بومی اسکای روم در سال ۱۳۹۳ شکل گرفت که نسخه ابتدایی آن تحت ویندوز بود و تا سال ۱۳۹۵ برادران خواهانی به عنوان بنیان‌گذاران این پلتفرم، به صورت پاره‌وقت روی این استارت‌آپ کار می‌کردند و در همان سال تحت نظارت مرکز رشد دانشگاه علم و صنعت به صورت حقوقی و قانونی فعالیت آن آغاز شد و نسخه تحت وب آن شکل گرفت. به گفته بنیان‌گذاران این اپلیکیشن، سال ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۶ در حوزه بازار و محصول گام اولیه اساسی برداشته شده است، به طوری که در سال ۱۳۹۶ به جمع شرکت‌های دانش‌بنیان پیوستند. تعداد پرسنل این پلتفرم داخلی تا سال ۱۳۹۸، حدود ۱۲ نفر می‌شد که با هدف توسعه محصول به فعالیت خود ادامه می‌دادند.

بنیان‌گذاران این استارت‌آپ در اسفند ماه سال ۱۳۹۸ همزمان با شیوع ویروس کرونا در کشور در راستای انجام مسوولیت‌های اجتماعی میزان ظرفیت‌های پلتفرم را افزایش داده و سرویس رایگان اسکای روم را راه‌اندازی کردند. در نیمه اول سال ۱۳۹۹ لایه‌های کسب و کار به چالش کشیده شدند  و اسکای روم را میزبان بیمه‌ها، بانک‌ها، صنایع پتروشیمی، آموزشگاه‌ها، دانشگاه‌ها و مدارس شد.

سرویس بومی اسکای روم برای مدیریت شرایط کرونا و تعاملات غیرحضوری در حال تکمیل و توسعه خدمات خود است به طوری‌که از نیمه دوم سال ۱۳۹۹ تا به امروز در حال سازمان‌دهی پلتفرم در حوزه‌هایی همچون سرمایه انسانی توسعه‌یافته، ابزارها و زیرسیستم‌ها است. تا پیش از ورود کرونا به کشور حضور یک هزار کاربر در پلتفرم یک رکورد محسوب می‌شد که از سال ۱۳۹۸ تا به امروز این تعداد چند برابر شده است.

 ثبت رکورد ۵۴۰ هزار کاربر دستاورد اسکای روم

بر اساس آخرین آمارهای منتشر شده‌ای که بنیان‌گذاران اسکای روم در یک نشست خبری از آن سخن به میان آوردند، اکنون تعداد ۲۷ میلیون نفر ایرانی معادل یک‌سوم جمعیت ایران به صورت مستقیم از اسکای روم استفاده می‌کنند و تا کنون ۴۰۰ میلیون نفر ساعت رویداد آنلاین و ارتباط تصویری توسط این پلتفرم پوشش داده شده است که شامل ۱۶ میلیون رویداد می‌شود. از دیگر دستاوردهای اسکای روم می‌توان به ثبت رکورد ۵۴۰ هزار کاربر همزمان در یک لحظه اشاره کرد و همچنین پخش چیزی در حدود ۳۳ هزار رویداد آنلاین در یک لحظه در این پلتفرم به ثبت رسیده است.

با همه‌گیری ویروس کرونا تمام مدارس و دانشگاه‌ها برای حفظ روند آموزشی در کشور به سمت استفاده از فضاهای آنلاین سوق یافتند و اسکای روم یکی از چند راه ارتباط غیرحضوری بین دانش‌آموزان، دانشجویان، معلمان و استادان بود. از جمله رکوردهای ثبت شده توسط اسکای روم در دوران کرونا، پوشش ۱۰ هزار واحد دانشگاهی و آموزشی بود. در این دوران مردم با وجود پلتفرم‌های خارجی همچون اسکایت، به استارت‌آپی همچون اسکای روم اعتماد کردند و این اطمینان موجب رشد ۱۰۰درصدی این پلتفرم بومی شد.

بر اساس گفته‌های عوامل اسکای روم در نشست خبری این پلتفرم، ازجمله دلایل موفقیت اسکای روم ایجاد محیط فارسی برای کاربران بود که بخش اعظمی از نیاز مخاطب را برآورده می‌کرد. علاوه بر این اسکای روم توسط شرکت‌های ایرانی به سایر کشورها نیز معرفی شد و تا به امروز بیش از ۴۵ کشور دنیا توسط رویدادهای آنلاین شرکت‌های داخلی در اسکای روم حضور داشتند و در واقع این پلتفرم در عرصه بین‌المللی نیز توانسته موفق ظاهر شود.

طبق گفته‌های برادران خواهانی به عنوان بنیان‌گذاران اسکای روم، حدود ۴۰درصد کاربران این فضای آنلاین کسب و کارها و ۶۰درصد مدارس و آموزشگاه‌ها هستند و با توجه به خدمات و امکاناتی که این استارت‌آپ در اختیار کاربران می‌گذارد بعد از فروکش کردن کرونا نه تنها از تعداد کاربران کاسته نمی‌شود بلکه به تعداد افراد حاضر در این اپلیکیشن نیز افزوده خواهد شد. صرفه‌جویی در زمان و همچنین کاهش هزینه‌ها، دو مزیت مهم و اساسی استفاده اسکای روم است که کاربران به خوبی بر آن اشراف دارند.

یکی از اهدافی که بنیان‌گذاران اسکای روم برای آینده این پلتفرم متصور هستند طراحی و اجرای سرویس‌های مکمل بر اساس نیازهای جامعه ایرانی است و در تلاش هستند تا برنامه توسعه‌ای خود را تا اوایل سال آینده شتاب بخشند. به گفته برادران خواهانی تقویت زیرساخت‌ها و انتشار نسخه‌های جدید از دیگر برنامه‌های عوامل اسکای روم به شمار می‌آید که در آینده‌ای نه چندان دور به آن دست خواهند یافت.

 اسکای روم به عنوان  پلتفرم بومی به تامین مالی نیاز ندارد

مجید خواهانی به عنوان یکی از بنیان‌گذاران اسکای روم در بین خبرنگاران و اصحاب رسانه، تلاش برای حضور پر‌رنگ در عرصه بین‌المللی را یکی از برنامه‌های اصلی خود معرفی کرد و بر این باور است که با کمک یک تیم پویا و پرانرژی می‌توان به این مهم نیز دست یافت.

همچنین وی در نشست خبری اسکای روم به موضوع جذب سرمایه اشاره کرد و گفت: اسکای روم به عنوان یک پلتفرم بومی به تامین مالی نیاز ندارد و تا به امروز نیز هیچ حمایت مالی از این استارت‌آپ صورت نگرفته است، اسکای روم به همت و حمایت برای حضور در فضای بین‌المللی نیاز دارد تا بیشتر دیده شود و کسب تجربه هدف اول و آخر این پلتفرم به حساب می‌آید تا درآمدزایی.

این بنیان‌گذار در رابطه با طرح صیانت نیز تاکید کرد: کسب و کارهای آنلاین باید در فضای رقابتی قرار بگیرند تا با مقایسه‌ای که با دیگر فعالیت‌ها انجام می‌شود به معایب و مزایای خود پی ببرند. تا کنون این امکان رقابت برای ما فراهم بوده و توانستیم با شایستگی به امروز برسیم و به جرات می‌توان گفت تمایلی به این انحصار نداریم.